BLU-SRLE1 Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
Alle versjoner:
BLU-SRLE1 (2024—2025)
Emnekode: BLU-SRLE1
Emnenavn: Samfunn, religion, livssyn og etikk 1
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak på bachelor i barnehagelærerutdanning
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i barnehagelærerutdanning
Innledning
Barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn står sentralt i kunnskapsområdet SRLE. Lærerutdanningsfagene i SRLE er i hovedsak pedagogikk, samfunnsfag og religion, livssyn og etikk. Studentene skal tilegne seg innsikt i samfunnet som omgir barnehagen fra lokalt til globalt nivå, forstå barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og som pedagogisk virksomhet. Dette innebærer forståelse av forholdet mellom individ og samfunn, politiske strukturer, internasjonale konvensjoner, lovverk, mangfold og likestilling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om barns rettigheter, ulike oppvekstsvilkår og familiestrukturer, foreldremandatet og personalets ansvar i møte med barn i vanskelige livssituasjoner. Kunnskapsområdet har fokus på kristendommen og andre religiøse og ikke-religiøse livssyn. Kunnskap om ulike kulturer, deriblant samiske kulturer, utgjør et viktig grunnlag for å forstå og møte mennesker med ulik bakgrunn. Innsikt i ulike virkelighetsoppfatninger skal bidra til etisk refleksjon knyttet til praksis og profesjonell væremåte i møte med barn, foresatte og ansatte. Kunnskapsområdet går over to perioder, SRLE 1 i første studieår og SRLE 2 i andre studieår.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap barnehagens særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn
- har kunnskap om filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv
- har kunnskap om barnehagens historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag, styringsdokumenter, barns rettigheter og foreldremandatet
- har kunnskap om velferdsstaten og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barnekultur, og om barndom før og nå
Ferdigheter
Studenten
- kan begrunne, formidle og praktisere både muntlig og skriftlig barnehagens formålsbestemmelse og verdigrunnlag
- kan legge til rette for barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst makten som inngår i rollen som fagperson
- kan stimulere og støtte ulike barns undring og samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
- kan fremme barnas etiske bevissthet og praksis i møte med miljø, bærekraftig utvikling og digitale utfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver
- kan samarbeide med barn og barns foresatte
- kan delta i faglige diskusjoner og dele kunnskaper og erfaringer med andre
- kan gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn med sikte på å skape inkluderende fellesskap
Innhold
Barnet og fellesskapet
Barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og lovgrunnlag, velferdsstaten, bærekraftig utvikling, barns rettigheter og foreldremandatet, filosofi og etikk, livstolkning og livssyn, kristen tro og kulturarv, foreldresamarbeid, barnekultur, barndom før og nå, sosialisering og tilegning av verdier i barnehagen, demokratiforståelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil bestå av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningsplanen vil angi nærmere arbeidsformer og læringsstrategier. Undervisningen vil ta sikte på både å styrke studentenes refleksjonsevner og være praksisnær, med problembasert læring (PBL) som en av flere arbeidsformer. Studentene vil få mulighet til å evaluere kunnskapsområdet ved slutten av semesteret.
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer
Arbeidskrav
- Deltagelse i all undervisning er obligatorisk (minst 80 % tilstedeværelse)
- En fagtekst, 1500 ord, +/- 10%
Ved ikke godkjent fagtekst har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet versjon av arbeidet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Den avsluttende vurderingen består av to hovedbestanddeler:
- En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i kunnskapsområdets læringsutbyttebeskrivelser.
- En 5 timers skriftlig, individuell skoleeksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått.
Skriftlig individuell skoleeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
Eksamensspråk
- Norsk
- Annet språk kan søkes om
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne ta eksamen i 2.studieår.
Praksis
3 dager i samme barnehage og samme praksisperiode som BULL.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.