GL5NOR1AN Norsk 1, 5-10, modul 1: Å utforske litteratur

Alle versjoner:
GL5NOR1AN (2024—2025)

Emnekode: GL5NOR1AN

Emnenavn: Norsk 1, 5-10, modul 1: Å utforske litteratur

Undervisningssemester: Høst

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Anbefalte forkunnskaper

God kompetanse i norsk muntlig og norsk skriftlig, nynorsk og bokmål.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i norsk.

Innledning

Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Emnet legger vekt på å gi en grundig innføring i litteratur og litteraturdidaktikk. I tillegg blir studentenes utvikling av språkferdigheter, tekstkompetanse og formidlingsevne vektlagt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuell litteraturdidaktisk teori og arbeidsmåter
  • har kunnskap om et utvalg skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medier, for barn, unge og voksne
  • har kunnskap om hva som kjennetegner muntlige, skriftlige og multimodale tekster, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangre og medier
  • har kunnskap om samisk litteratur og kultur
  • har kunnskap om språklig identitet med vekt på nynorskdidaktikk

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning som fremmer leselyst og utvikling av litterær kompetanse
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere litterære samtaler
  • kan gi læringsfremmende vurdering i elevenes arbeid med utvikling av litterær kompetanse
  • kan bruke kunnskap om litteratur i faglig arbeid med muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • kan vurdere og begrunne valg av tekster i ulike sjangere og medier
  • kan undervise elever i begge målformer, og gjøre greie for faglige valg som skal fremme elevenes muntlige og skriftlige språkutvikling
  • mestrer nynorsk og bokmål

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elever med ulik bakgrunn videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
  • kan vurdere egen praksis med gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag

Innhold

Emnet vil gi en innføring i:

  • litteraturdidaktikk
  • lesemotivasjon og leselyst
  • barne- og ungdomslitteratur
  • litteraturteori: analyse og tolkning av skjønnlitteratur og sakprosa
  • nynorskdidaktikk – nynorsk som hovedmål og sidemål

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er bygget opp som en kombinasjon av felles undervisning på nett, asynkrone nettleksjoner, samarbeidsoppgaver på nett og selvstudium.

Arbeidsomfang

400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Deltakelse på tre enkeltdager med undervisning på nett. Ved søknad kan det gis kompensasjonsoppgave for inntil én samlingsdag.
  • Tre nettsamtaler
  • Tre asynkrone nettleksjoner
  • En fagtekst på nynorsk, inkludert revidert versjon etter respons fra faglærer
  • Et seminarinnlegg på nett

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Arbeidskravene skal samlet dekke læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen" og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 1 døgn. Målform er nynorsk.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Nynorsk

Progresjonskrav

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN), og 2 (GL5NOR2BN).

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.

Praksis

Nei

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Digital litteraturliste

Litteratur og faglige ressurser finner du her.