GL5NOR1BN Norsk 1, 5.-10. modul 2: Språklig struktur og mangfold

Alle versjoner:
GL5NOR1BN (2024—2025)

Emnekode: GL5NOR1BN

Emnenavn: Norsk 1, 5.-10. modul 2: Språklig struktur og mangfold

Undervisningssemester: Vår

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Anbefalte forkunnskaper

God kompetanse i norsk muntlig og norsk skriftlig, nynorsk og bokmål.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i norsk.

Innledning

Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Emnet legger vekt på å gi en grundig innføring i språk, språkdidaktikk og de grunnleggende ferdighetene å kunne lese, å kunne skrive, muntlige ferdigheter. I tillegg blir studentenes utvikling av språkferdigheter, tekstkompetanse og formidlingsevne vektlagt

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om språket som system og språket i bruk
  • har kunnskap om språklig identitet, norsk som andrespråk og flerspråklig praksis
  • har kunnskap om samisk språk og kultur
  • har omfattende kunnskap om lesing, skriving og muntlig kommunikasjon, med vekt på videreutvikling av grunnleggende ferdigheter
  • har kunnskap om vurdering, nasjonale prøver og læremiddel, digitale og andre

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere språk og språkbruk og gjøre greie for faglige valg som skal fremme muntlig og skriftlig språkutvikling
  • kan bruke kunnskap om språk i faglig arbeid med munnlege, skriftlige og multimodale tekster
  • kan vurdere og bruke ulike metoder og ny teknologi i den videre lese- og skriveopplæringen og tilpasse opplæringen for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter i norsk
  • kan legge til rette for at elever får lese og skrive sak- og fiksjonstekster for ulike formål og i ulike sjangre og medier
  • kan kjenne igjen tegn på lese- og skrivevansker
  • kan vurdere ulike norskfaglige læremiddel, digitale og andre
  • mestrer nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge målformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elever med ulik bakgrunn videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
  • kan vurdere egen praksis med gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag

Innhold

Emnet vil gi en innføring i:

  • Språket som system

  • Fonologi
  • Morfologi
  • Syntaks
  • Tekstgrammatikk
  • Skriftspråknormering
  • Norsk som andrespråk
  • Språklig mangfold
    • Et flerspråklig klasserom
    • Samisk språk og kultur
  • Grunnleggende ferdigheter, med vekt på tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
    • Lesing
    • Skriving
    • Muntlighet
  • Lese- og skrivevansker
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studiet er bygget opp som en kombinasjon av felles undervisning på nett, asynkrone nettleksjoner, samarbeidsoppgaver på nett og selvstudium.

    Arbeidsomfang

    400 timer

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

    • Deltakelse på tre enkeltdager med undervisning på nett. Ved søknad kan det gis kompensasjonsoppgave for inntil én samlingsdag.
    • Tre nettsamtaler
    • Tre asynkrone nettleksjoner
    • En fagtekst på bokmål, inkludert revidert versjon etter respons fra faglærer
    • En podkast med refleksjonsnotat på nynorsk

    Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Arbeidskravene skal samlet dekke læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen" og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».

    Vurderingsuttrykk arbeidskrav

    Godkjent/ ikke godkjent.

    Avsluttende vurdering

    Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 6 timer. Målform er bokmål.

    Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

    Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

    Tillatte hjelpemidler

    Alle

    Eksamensspråk

    Bokmål

    Progresjonskrav

    Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN), og 2 (GL5NOR2BN).

    Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.

    Praksis

    Nei

    Evaluering av emnet

    Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

    Andre bestemmelser

    Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler.

    Tilbys som enkeltemne

    Ja