GL5NOR1BN Norsk 1, 5.-10. modul 2: Språklig struktur og mangfold
Alle versjoner:
GL5NOR1BN (2024—2025)
Emnekode: GL5NOR1BN
Emnenavn: Norsk 1, 5.-10. modul 2: Språklig struktur og mangfold
Undervisningssemester: Vår
Steder: Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Anbefalte forkunnskaper
God kompetanse i norsk muntlig og norsk skriftlig, nynorsk og bokmål.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i norsk.
Innledning
Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Emnet legger vekt på å gi en grundig innføring i språk, språkdidaktikk og de grunnleggende ferdighetene å kunne lese, å kunne skrive, muntlige ferdigheter. I tillegg blir studentenes utvikling av språkferdigheter, tekstkompetanse og formidlingsevne vektlagt
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har kunnskap om språklig identitet, norsk som andrespråk og flerspråklig praksis
- har kunnskap om samisk språk og kultur
- har omfattende kunnskap om lesing, skriving og muntlig kommunikasjon, med vekt på videreutvikling av grunnleggende ferdigheter
- har kunnskap om vurdering, nasjonale prøver og læremiddel, digitale og andre
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere språk og språkbruk og gjøre greie for faglige valg som skal fremme muntlig og skriftlig språkutvikling
- kan bruke kunnskap om språk i faglig arbeid med munnlege, skriftlige og multimodale tekster
- kan vurdere og bruke ulike metoder og ny teknologi i den videre lese- og skriveopplæringen og tilpasse opplæringen for elever med ulik bakgrunn og varierende ferdigheter i norsk
- kan legge til rette for at elever får lese og skrive sak- og fiksjonstekster for ulike formål og i ulike sjangre og medier
- kan kjenne igjen tegn på lese- og skrivevansker
- kan vurdere ulike norskfaglige læremiddel, digitale og andre
- mestrer nynorsk og bokmål og kan undervise elever i begge målformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elever med ulik bakgrunn videreutvikler grunnleggende språkferdigheter og blir tekstkyndige språkbrukere som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over norskundervisning i sentrale emner og gjøre greie for elev- og trinntilpassede fagdidaktiske valg
- kan vurdere egen praksis med gjeldende læreplaner, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Innhold
Emnet vil gi en innføring i:
- Språket som system
- Fonologi
- Morfologi
- Syntaks
- Tekstgrammatikk
- Skriftspråknormering
- Norsk som andrespråk
- Språklig mangfold
- Et flerspråklig klasserom
- Samisk språk og kultur
- Grunnleggende ferdigheter, med vekt på tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
- Lesing
- Skriving
- Muntlighet
- Lese- og skrivevansker
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er bygget opp som en kombinasjon av felles undervisning på nett, asynkrone nettleksjoner, samarbeidsoppgaver på nett og selvstudium.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Deltakelse på tre enkeltdager med undervisning på nett. Ved søknad kan det gis kompensasjonsoppgave for inntil én samlingsdag.
- Tre nettsamtaler
- Tre asynkrone nettleksjoner
- En fagtekst på bokmål, inkludert revidert versjon etter respons fra faglærer
- En podkast med refleksjonsnotat på nynorsk
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Arbeidskravene skal samlet dekke læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen" og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 6 timer. Målform er bokmål.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Bokmål
Progresjonskrav
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN), og 2 (GL5NOR2BN).
Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.
Praksis
Nei
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler.
Tilbys som enkeltemne
Ja