GL5NOR2AN Norsk 2, 5.-10. modul 1: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse

Alle versjoner:
GL5NOR2AN (2024—2025)

Emnekode: GL5NOR2AN

Emnenavn: Norsk 2, 5.-10. modul 1: Literacy – muligheter, utfordringer og deltakelse

Undervisningssemester: Høst

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN).

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) kan også tas parallelt.

Anbefalte forkunnskaper

God kompetanse i norsk muntlig og norsk skriftlig, nynorsk og bokmål.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i norsk.

Innledning

Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Dette emnet gir dypere innsikt i aktuelle fagdidaktiske spørsmål og et godt grunnlag for arbeid med læringsfremmende vurdering og tilpasset norskopplæring for alle elever. De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet er sentrale tema i emnet. Digitale ferdigheter og kritisk literacy vil ha et særlig fokus. I tillegg blir studentenes utvikling av språkferdigheter, tekstkompetanse og formidlingsevne vektlagt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om norsk som første- og andrespråk
  • har omfattende kunnskap om muntlig kommunikasjon, lesing og skriving og videreutvikling av grunnleggende språkferdigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om grammatikk og språk, tekster og litteratur i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • kan bruke relevante metoder og ny teknologi på måter som fremmer samarbeid og faglig progresjon i den videre lese- og skriveopplæringen
  • kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangre og medium og tilpasse den videre opplæringen i språklige ferdigheter
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og gi læringsfremmende respons til alle elever
  • kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i skolefagets historie og egenart som språk-, kultur-, litteratur- og danningsfag
  • kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillinger
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre

Innhold

Emnet vil gi en innføring i:

  • De grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og muntlighet i et forsknings- og utviklingsperspektiv
  • Digitale ferdigheter og kritisk literacy
  • Tilpasset opplæring og læringsfremmende vurdering
  • Dybdelæring og tverrfaglighet
  • Norskfagets historie og egenart

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er bygget opp som en kombinasjon av felles undervisning på nett, asynkrone nettleksjoner, samarbeidsoppgaver på nett og selvstudium.

Arbeidsomfang

400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Deltakelse på tre enkeltdager med undervisning på nett. Ved søknad kan det gis kompensasjonsoppgave for inntil én samlingsdag.
  • Tre nettsamtaler
  • Tre asynkrone nettleksjoner
  • En fagtekst på bokmål, inkludert revidert versjon etter respons fra faglærer
  • En multimodal, digital tekst, der skriftlig verbaltekst skal være på nynorsk
  • Et seminarinnlegg på nett knyttet til den multimodale, digitale teksten

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Arbeidskravene skal samlet dekke læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen" og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Individuell, skriftlig hjemmeeksamen, 4 dager. Målform er bokmål.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Bokmål

Progresjonskrav

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN), og 2 (GL5NOR2BN).

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.

Praksis

Nei

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Digital litteraturliste

Litteratur og faglige ressurser finner du her.