GL5NOR2BN Norsk 2, 5.-10. modul 2: Språk og litteratur i et historisk perspektiv

Alle versjoner:
GL5NOR2BN (2024—2025)

Emnekode: GL5NOR2BN

Emnenavn: Norsk 2, 5.-10. modul 2: Språk og litteratur i et historisk perspektiv

Undervisningssemester: Vår

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 2 (GL5NOR2BN).

Norsk 1, modul 2 (GL5NOR1BN) og Norsk 2 modul 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.

Anbefalte forkunnskaper

God kompetanse i norsk muntlig og norsk skriftlig, nynorsk og bokmål.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i norsk.

Innledning

Studiet skal forberede studentene på å undervise i norsk på 5. -10. trinn i grunnskolen. Emnet gir historisk oversikt og mer omfattende kunnskap om sentrale språklige og litterære emner i lys av aktuelle fagdidaktiske perspektiver. I tillegg blir studentenes utvikling av språkferdigheter, tekstkompetanse og formidlingsevne vektlagt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om nasjonale minoritetsspråk og nabospråk
  • har kunnskap om språkhistorie, språklige endringsprosesser i eldre og nyere tid, talemålsvariasjon i moderne norsk og gjeldende normering av nynorsk og bokmål
  • har kunnskap om litteraturhistorie og omfattende kunnskap om litteratur fra ulike tider, for barn, unge og voksne
  • har bred kunnskap om litteraturdidaktiske tilnærminger og kunnskap om ulike litteraturteoretiske perspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for variert og elevtilpasset arbeid med språk og litteratur i tradisjonelle og nye medium
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere arbeid med sakprosa og skjønnlitteratur fra ulike perspektiv og for ulike formål
  • kan gi læringsfremmende vurdering i elevenes arbeid med språklige og litterære emner
  • kan legge til rette for at elevene får lese, skrive og diskutere saktekster og skjønnlitterære tekster i ulike sjangrer og medium
  • kan skrive akademiske fagtekster på nynorsk og bokmål

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle fagstoff om språk, litteratur, tekster og medier i relevante uttrykksformer
  • kjenner til fagdidaktisk forsking og utviklingsarbeid og kan drøfte forskingsetiske problemstillinger
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglig og tverrfaglig utviklingsarbeid på trinn 5-10 i samarbeid med andre

Innhold

  • Litteratur
    • Litteraturdidaktikk
    • Episke, dramatiske og lyriske tekster
    • Litterær sakprosa
    • Litteraturhistorie
  • Språklig mangfold
    • Språkdidaktikk
    • Språkhistorie
    • Talemål
    • Nordiske språk og språk i Norden
    • Nasjonale minoritetsspråk i Norge

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er bygget opp som en kombinasjon av felles undervisning på nett, asynkrone nettleksjoner, samarbeidsoppgaver på nett og selvstudium.

Arbeidsomfang

400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Deltakelse på tre enkeltdager med undervisning på nett. Ved søknad kan det gis kompensasjonsoppgave for inntil én samlingsdag.
  • Tre nettsamtaler
  • Tre asynkrone nettleksjoner
  • En litterær samtale på nett
  • En fagtekst på nynorsk, inkludert revidert versjon etter respons fra faglærer

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Arbeidskravene skal samlet dekke læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til "Forskrift om studier ved NLA Høgskolen" og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Individuell, muntlig eksamen på nett. Eksamen består av en presentasjon og en påfølgende eksaminasjon. Presentasjonen skal bygge på enten seminarinnlegget eller fagteksten (se arbeidskrav). Dersom studenten bruker skriftlig verbaltekst i presentasjonen, skal denne være på nynorsk. Eksaminasjonen tar også utgangspunkt i andre tema i emnet.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Informasjon blir gitt i forkant av eksamensavviklingen.

Eksamensspråk

Norsk

Progresjonskrav

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), eller tilsvarende, er krav for Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN), og 2 (GL5NOR2BN).

Norsk 1, modul 1 (GL5NOR1AN) og 2 (GL5NOR1BN), og Norsk 2 modul 1 (GL5NOR2AN) og 2 (GL5NOR2BN) kan også tas parallelt.

Praksis

Nei

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler.

Tilbys som enkeltemne

Ja