HSM126 Innføring i statistikk med forskningsmetode
Alle versjoner:
HSM126 (2024—2025)
HSM126 (2023—2024)
Emnekode: HSM126
Emnenavn: Innføring i statistikk med forskningsmetode
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand, Bergen, Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til bachelor i økonomi og administrasjon eller bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse
Innledning
Bedrifter og andre organisasjoner eksisterer i en stadig mer digitalisert virkelighet og må i økende grad samle inn og analysere data for å kunne drive på en god måte. Dette emnet gir en introduksjon til statistikk for studenter på økonomisk og/eller administrative studier. Emnet skal også hjelpe studentene til å kunne utforme og gjennomføre konkrete undersøkelser og gjøre dataanalyse med relevante og gode verktøy/applikasjoner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kjenner viktige prinsipper for sannsynlighets fordelinger og -regning
- Kjenner til med de viktigste begrepene innenfor deskriptiv statistikk
- kjenner til viktige former for statistiske grafer
- kjenner til sentrale tester for spredning, samvariasjon og hypotesetester m.v.
- kan grunnleggende prinsipper for datainnsamling og dataanalyse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kriterier for å vurdere bruk av statistikk i forskningslitteratur og samfunnsdebatten
- analysere data ved hjelp av Excel, AMOS eller R fra empiriske undersøkelse herunder varians, korrelasjonsanalyse, t-test, regresjonsanalyse, SEM, mv.
- gjennomføre hypotesetesting ved hjelp av regresjon og SEM
- designe et forskningsprosjekt ved hjelp av kvalitativ og kvantitativ metode
- legge inn, analysere data fra forskning ved hjelp av Excel
- kritisk reflektere over resultatene av ulike undersøkelser og analyseteknikker.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hva som bør kreves av en "god" teori
- forstår noen av begrensningene og mulighetene i bruk av statistikk
- kan reflektere kritisk over ulike undersøkelsesopplegg og ulike analysemetoder
Innhold
- Deskriptiv statistikk (målenivå, sentralitet, spredning, etc.)
- Sannsynlighetsregning
- Sannsynlighetsfordelinger
- Kombinatorikk
- Tilfeldige variabler, forventning og varians
- Estimering og estimatorer
- Begreper, operasjonalisering og faktoranalyse
- Hypotesetesting med regresjon
- Problemstilling og undersøkelsesdesign
- Datainnsamling
- Dataanalyse ved hjelp av Excel (, uni, bi- og multivariat analyse, spredning, snitt, samvariasjon, lineær regresjon etc.)
- Structural Equation Modeling (SEM) with AMOS, R or similar
Arbeids- og undervisningsformer
Gruppeoppgaver, trening på bruk av statistiske applikasjoner og forelesninger.
Arbeidsomfang
Det forventes at studenten legger ned minimum 250 arbeidstimer i dette emnet.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 2 skriftlige innleveringer som dekker sentrale temaer i emnet. En individuell og en gruppebasert innelvering.
- All undervisning og oppgaveseminar i emnet er obligatorisk. Det kreves at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ikke-programmerbar kalkulator og lærebok.
Eksamensspråk
Norsk eller engelsk.
Studiepoengreduksjon
Dette emnet overlapper 7,5 studiepoeng med (4)HSM103 Statistikk.
Emnesperre
Ingen
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Emnet kan undervises både på norsk og engelsk.