HSM221 Strategi, samfunnsansvar og bærekraft
Alle versjoner:
HSM221 (2024—2025)
Emnekode: HSM221
Emnenavn: Strategi, samfunnsansvar og bærekraft
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand, Oslo
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak til bachelor i økonomi og administrasjon eller innovasjon, markedsføring og ledelse.
Anbefalte forkunnskaper
Innføring i organisasjon og ledelse eller lignende.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og i innovasjon, markedsføring og ledelse.
Innledning
Dette emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i strategifaget. Det gir studentene innsikt og forståelse for hva strategi betyr, hvilke forhold det er gunstig at bedrifter vurderer i strategiutformingen, hvordan strategiprosesser kan organiseres og hvordan implementering av strategier kan skje. Etiske utfordringer, samfunnsansvar og bærekraft knyttet til strategiarbeidet vil også inkluderes i emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive hva som menes med strategibegrepet og måter organisasjoner konkurrerer på
- kan forstå forskjellen mellom strategi som plan og framvoksende strategier
- kjenner til de mest sentrale skoleretningene innenfor strategifaget
- kan forklare hvordan strategiprosesser kan styres og påvirkes gjennom utforming av visjon, mål, oppdrag, prinsipper og etiske retningslinjer
- kan forstå forholdet mellom innovasjon og strategi og mellom ressurser, kompetanser og strategi
- har grunnleggende kunnskap om teorier og modeller relatert til bedrifters samfunnsansvar og bærekraft
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre analyser av virksomheters interne ressurser og eksterne konkurranseomgivelser/ konkurranseanalyse
- beskrive og begrunne ulike forretningsmodeller i teori og praksis
- analysere og forstå strategiske valg på ulike nivåer
- forstå sammenhengen mellom strategiske valg og iverksettelse
- formulere en endringsorientert strategi og beskrive konkrete utviklingsbehov for å realisere strategien
- anvende SWOT-, PEST-analyse, Porters konkurranseanalyse (5 krefter) mfl. analysemetoder
- vise evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon i strategiske valg
- drøfte bedrifters arbeid innen samfunnsansvar og bærekraft basert på relevante begreper, teorier og rammeverk
Generell kompetanse
Studenten
- har en reflektert tilnærming til reelle hendelser og problemstillinger organisasjoner står overfor
- kan arbeide systematisk med strategiske utfordringer og se muligheter
- kan skrive og strukturere en oppgave med korrekt kildehenvisning, logisk oppbygning og klar fremstilling
- kan analysere og reflektere over faglige, etiske og praktiske utfordringer knyttet til bærekraft, samfunnsansvar og lønnsomhet
Innhold
- Hvordan vi definerer og avgrenser strategifaget
- Den historiske bakgrunnen for utviklingen av det moderne strategifaget
- Noen viktige skoleretninger innenfor faget - designskolen, planleggingsskolen og posisjoneringsskolen, mv.
- Ressursbasert teori og betydningen av kompetanser og kapabiliteter
- Strategi som plan og strategi som mønster - viktigheten av fremvoksende strategi
- Strategi som praksis - prosesser, deltakere og verktøy
- Strategiutviklingsprosesser, god og dårlig strategi, rask strategisk endring
- Kognitive utfordringer - fordreininger og sirkulær tenkning
- Organisasjoners mål, visjoner, oppdrag og prinsipper
- Etiske utfordringer og etiske prinsipper
- Forretningsmodeller, logiske og dynamiske elementer
- Organisasjonsstruktur, organisasjonskultur, innovasjon og effektivitet
- Fra lukket til åpen innovasjon og endring
- Strategisk ledelse, ledelsesmessige utfordringer, konkurrerende verdier
- Ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon i strategiske valg
- Grunnleggende teori og modeller innen bedrifters samfunnsansvar og bærekraft i et strategisk perspektiv
- Deltakelse i mentorordningen
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, presentasjoner, seminarer, gruppearbeid, dialog i plenum og dilemmatrening. Undervisningen vil være basert på sentrale utfordringer/problemer på fagområdet (problembasert læring) og case.
Arbeidsomfang
Det forventes at studenten legger ned minimum 250 arbeidstimer i dette emnet.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studentene kan framstille seg til avsluttende vurdering:
- 3-4 godkjente case- eller oppgaveinnleveringer og minimum en presentasjon. Gruppebasert. 750 ord +/- 15% per case.
- To mentorsamtaler og to mentorlogger.
- All undervisning og oppgaveløsning i emnet er obligatorisk. Det kreves at studentene er til stede minst 80 prosent av tiden.
Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav gis det ett nytt forsøk samme semester.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell prosjektoppgave, 4000 ord +/- 15%. Litteraturlisten er ikke inkludert i antall ord.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Gradert karakter A til E for bestått og F for ikke bestått
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk eller engelsk
Praksis
Ingen praksis
Studiepoengreduksjon
Dette emnet overlapper 7,5 studiepoeng med (4)HSM208, Organisasjon og strategi. Dessuten overlapper dette emnet med 1,5 studiepoeng til (4)HSM204, Identitet og danning 2.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.