HSM222N Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft

Alle versjoner:
HSM222N (2024—2025)

Emnekode: HSM222N

Emnenavn: Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft

Undervisningssemester: Vår

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i bærekraftig entreprenørskap og innovasjon.

Innledning

Emnet gir en grunnleggende innføring i markedsføring, etikk og bærekraft.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale begreper, teorier og metoder innen markedsføringsfaget
  • har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i praktisk markedsføring
  • har grunnleggende kunnskap om strategier for inntektsgenerering i ideelle virksomheter
  • har kunnskap om hvordan bærekraft kan integreres i merkevaren
  • har grunnleggende kunnskap om bærekrafts-kommunikasjon

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teoriene og metodene på praktiske markedsføringsproblemer i ulike typer virksomheter, både i kommersiell og frivillig sektor
  • kan evaluere og bruke markedsundersøkelser til å løse markedsføringsproblemer
  • kan velge ut, hente inn og gjøre enkle analyser av markedsdata
  • kan planlegge kampanjer som kombinerer bruk av online og offline kanaler
  • kan posisjonere en merkevare
  • kan integrere bærekraft i merkeposisjoneringen

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre og forsvare markedsføringsfaglige presentasjoner muntlig
  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger og kan planlegge prosjekter i tråd med etiske og juridiske krav
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer innen markedsføring og derved bidra til utvikling av god praksis

Innhold

  • Markedsføring som begrep, praksis og fagområde
  • Konsumenters- og organisasjoners kjøpsatferd
  • Markedssegmentering og målgruppevalg
  • Merkeposisjonering
  • Betydningen av bærekraft og hvordan bærekraft kan integreres i merkeposisjoneringen
  • Produkt-, tjeneste- pris- og kommunikasjonsbeslutninger
  • Ledelse av verdikjeden og relasjonsmarkedsføring
  • Bedriftskulturens betydning
  • Merkevareledelse og omdømmebygging
  • Bedriftens samfunnsansvar: Reaktive og proaktive strategier
  • Markedsplanlegging
  • Inntektsgenerering i ideelle virksomheter
  • Juridisk rammebetingelser og etiske utfordringer
  • Gjennomføring av markedsundersøkelser og evaluering av markedsdata
  • Sentrale momenter i internasjonal markedsføring

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas. Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få faglig veiledning, gjennom webinarer, diskusjoner, hverandrevurdering og gruppeveiledning.

Emnet er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definerte tema eller en arbeidsperiode. Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til læringsutbyttet.

Arbeidsomfang

250 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Krav om fullførte obligatoriske moduler

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Gruppeeksamen, 3500 ord +/-15%. Muntlig digital presentasjon av arbeidet. Det gis gruppekarakter med en samlet vurdering av prosjektoppgaven og muntlig presentasjon.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Gruppeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt iverksettes rutinen beskrevet i studieplanen under eksamen og vurdering.

Tillatte hjelpemidler

Alle ved prosjektoppgaven. Ingen ved muntlig digital eksaminering.

Eksamensspråk

Norsk

Engelsk

Studiepoengreduksjon

Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft, nettstudier, overlapper 7,5 studiepoeng med (4)HSM102 Markedsføring og 10 studiepoeng med HSM222 Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft.

Emnesperre

Ingen

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Som student på årsstudiet i Bærekraftig entreprenørskap og innovasjon på nett må du ha en god og stabil internettilkobling fordi studiet tilbyr seminarer og veiledning på nett. I gjennomføring av studiet brukes Office-programmer. NLA tilbyr dette gratis til studenter. NLA har tilgjengelig opplæringsmanualer av bruk av Office-programmene. Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler for å kunne gjennomføre samtaler og webinar på nett.

Tilbys som enkeltemne

Nei