HSM222N Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft
Alle versjoner:
HSM222N (2024—2025)
Emnekode: HSM222N
Emnenavn: Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft
Undervisningssemester: Vår
Steder: Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i bærekraftig entreprenørskap og innovasjon.
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i markedsføring, etikk og bærekraft.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale begreper, teorier og metoder innen markedsføringsfaget
- har kunnskap om sentrale etiske utfordringer i praktisk markedsføring
- har grunnleggende kunnskap om strategier for inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- har kunnskap om hvordan bærekraft kan integreres i merkevaren
- har grunnleggende kunnskap om bærekrafts-kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teoriene og metodene på praktiske markedsføringsproblemer i ulike typer virksomheter, både i kommersiell og frivillig sektor
- kan evaluere og bruke markedsundersøkelser til å løse markedsføringsproblemer
- kan velge ut, hente inn og gjøre enkle analyser av markedsdata
- kan planlegge kampanjer som kombinerer bruk av online og offline kanaler
- kan posisjonere en merkevare
- kan integrere bærekraft i merkeposisjoneringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre og forsvare markedsføringsfaglige presentasjoner muntlig
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger og kan planlegge prosjekter i tråd med etiske og juridiske krav
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen markedsføring og derved bidra til utvikling av god praksis
Innhold
- Markedsføring som begrep, praksis og fagområde
- Konsumenters- og organisasjoners kjøpsatferd
- Markedssegmentering og målgruppevalg
- Merkeposisjonering
- Betydningen av bærekraft og hvordan bærekraft kan integreres i merkeposisjoneringen
- Produkt-, tjeneste- pris- og kommunikasjonsbeslutninger
- Ledelse av verdikjeden og relasjonsmarkedsføring
- Bedriftskulturens betydning
- Merkevareledelse og omdømmebygging
- Bedriftens samfunnsansvar: Reaktive og proaktive strategier
- Markedsplanlegging
- Inntektsgenerering i ideelle virksomheter
- Juridisk rammebetingelser og etiske utfordringer
- Gjennomføring av markedsundersøkelser og evaluering av markedsdata
- Sentrale momenter i internasjonal markedsføring
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas. Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få faglig veiledning, gjennom webinarer, diskusjoner, hverandrevurdering og gruppeveiledning.
Emnet er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definerte tema eller en arbeidsperiode. Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til læringsutbyttet.
Arbeidsomfang
250 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Krav om fullførte obligatoriske moduler
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Gruppeeksamen, 3500 ord +/-15%. Muntlig digital presentasjon av arbeidet. Det gis gruppekarakter med en samlet vurdering av prosjektoppgaven og muntlig presentasjon.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Gruppeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt iverksettes rutinen beskrevet i studieplanen under eksamen og vurdering.
Tillatte hjelpemidler
Alle ved prosjektoppgaven. Ingen ved muntlig digital eksaminering.
Eksamensspråk
Norsk
Engelsk
Studiepoengreduksjon
Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft, nettstudier, overlapper 7,5 studiepoeng med (4)HSM102 Markedsføring og 10 studiepoeng med HSM222 Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft.
Emnesperre
Ingen
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Som student på årsstudiet i Bærekraftig entreprenørskap og innovasjon på nett må du ha en god og stabil internettilkobling fordi studiet tilbyr seminarer og veiledning på nett. I gjennomføring av studiet brukes Office-programmer. NLA tilbyr dette gratis til studenter. NLA har tilgjengelig opplæringsmanualer av bruk av Office-programmene. Det kreves at studentene har datamaskin med kamera, mikrofon og høyttaler for å kunne gjennomføre samtaler og webinar på nett.
Tilbys som enkeltemne
Nei