IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
Alle versjoner:
IKS101 (2024—2025)
IKS101 (2023—2024)
Emnekode: IKS101
Emnenavn: Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand, Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse
Obligatorisk emne i bachelor i interkulturell kompetanse
Innledning
Emnet gir innføring i sentrale faglige anliggender innenfor interkulturell kompetanse med fokus på interkulturell kommunikasjon, konstruksjon av samfunn og kultur, identitetstematikk, makt, inklusjon- og eksklusjonsprosesser, og globale prosesser, bærekraft og interkulturelle etiske utfordringer. Emnet har også fokus på kritisk tenkning og akademisk skriving som en integrert del av det faglige fokuset i emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om interkulturell kommunikasjon og kompetanse.
- har kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn
- har kunnskap om makt, inklusjons- og eksklusjonsprosesser
- har kjennskap til globale prosesser og interkulturelle anliggender i disse prosessene
- har kjennskap til faghistorisk utvikling av og diskurser i interkulturelle studier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende interkulturell forståelse og faglige perspektiver på identitet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, minoritet og majoritet for å forstå og reflektere over interkulturelle anliggender
- kan anvende faglige perspektiver på religion og verdensbilde og gjøre rede for religioners betydning for individ og samfunn
- kan diskutere produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av f.eks. nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i sentrale interkulturelle problemstillinger, og har kunnskap om kommunikasjon og samspill mellom mennesker i med ulik kulturell bakgrunn
- kan beskrive, diskutere og analysere faglige perspektiver på inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom minoritet og majoritet
- har innsikt i og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til sosial ulikhet og menneskeverd
- kan drøfte interkulturelle anliggender i samtiden, både skriftlig og muntlig, og legge til grunn for faglige perspektiver, kultursensitivitet og etisk refleksjon
Innhold
Emnet er introduksjon til interkulturell kompetanse. De faglige perspektivene setter studenten i stand til å reflektere over og drøfte interkulturelle anliggender i kommunikasjon og samhandling. Ett sentralt anliggende er at studenten skal få kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom majoritet og minoritet. Emnet belyser hvordan koblinger mellom kjønn, klasse, etnisitet, religiøs tilhørighet og nasjonalitet/statsborgerskap er viktige aspekter ved identitet og produksjon av sosial ulikhet i en samtid preget av økende globalisering. Gjennom ulike arbeidsformer lærer studentene å reflektere over dagsaktuelle interkulturelle og etiske problemstillinger.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, akademiske seminar med gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner i plenum, individuelt arbeid.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å ta eksamen i emnet:
1. Oppstartsoppgaver
2. Obligatorisk deltagelse på undervisning (min 80% frammøte)
3. Skriftlig gruppepresentasjon
4. Arbeidslivsrelevansseminarer (seminar og ekskursjon): deltakelse og oppfølgingsoppgave
5. Faglig refleksjon (300-500 ord)
Alle arbeidskrav følger spesifikke retningslinjer. Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering. Dette gjelder arbeidskrav som ikke har obligatorisk deltagelse.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Skoleeksamen (breddetest med kortsvars- og langsvarsoppgaver)), 5 timer.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Eksamensspråk
Norsk
Studiepoengreduksjon
IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori overlapper 15 studiepoeng med:
- IKF110 Innføring i interkulturell forståelse
- IKF130 Innføring i interkulturell forståelse
- 3IK101 Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
- 3IK101N Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
- IKS101N Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.