IKS101N Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori

Alle versjoner:
IKS101N (2024—2025)
IKS101N (2023—2024)

Emnekode: IKS101N

Emnenavn: Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori

Undervisningssemester: Vår, Høst

Steder: Nettbasert

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i årsstudium i interkulturell kompetanse - nett

Innledning

Emnet gir innføring i sentrale faglige anliggender innenfor interkulturell kompetanse med fokus på interkulturell kommunikasjon, konstruksjon av samfunn og kultur, identitetstematikk, makt, inklusjon- og eksklusjonsprosesser, og globale prosesser, bærekraft og interkulturelle etiske utfordringer. Emnet har også fokus på kritisk tenkning og akademisk skriving som en integrert del av det faglige fokuset i emnet. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om interkulturell kommunikasjon og kompetanse  
  • har kunnskap om produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av blant annet nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn  
  • har kunnskap om makt, inklusjons- og eksklusjonsprosesser  
  • har kjennskap til globale prosesser,  og interkulturelle anliggender og etiske utfordringer i disse prosessene  
  • har kjennskap til faghistorisk utvikling av og diskurser i interkulturelle studier  

 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan anvende interkulturell forståelse og faglige perspektiver på identitet, inklusjons- og eksklusjonsprosesser, minoritet og majoritet for å forstå og reflektere over interkulturelle anliggender 
  • kan anvende faglige perspektiver på religion og verdensbilde og gjøre rede for religioners betydning for individ og samfunn  
  • kan diskutere produksjon av fellesskap, forskjeller og identitet i lys av blant annet nasjonalitet, religion, etnisitet, klasse og kjønn  

 

Generell kompetanse

Studenten 

  • har innsikt i sentrale interkulturelle problemstillinger, og har kunnskap om kommunikasjon og samspill mellom mennesker i med ulik kulturell bakgrunn 
  • kan beskrive, diskutere og analysere faglige perspektiver på inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom minoritet og majoritet  
  • har innsikt i og kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til sosial ulikhet og menneskeverd  kan drøfte interkulturelle anliggender i samtiden, både skriftlig og muntlig, og legge til grunn faglige perspektiver, kultursensitivitet og etisk refleksjon  

Innhold

Emnet er en introduksjon til interkulturell kompetanse. De faglige perspektivene setter studenten i stand til å reflektere over og drøfte interkulturelle anliggender i kommunikasjon og samhandling. Ett av målene er at studenten skal få kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsprosesser og forholdet mellom majoritet og minoritet. Emnet belyser hvordan koblinger mellom kjønn, klasse, etnisitet, religiøs tilhørighet og nasjonalitet/statsborgerskap er viktige aspekter ved identitet og produksjon av sosial ulikhet i en samtid preget av økende globalisering. Gjennom ulike arbeidsformer lærer studentene å reflektere over dagsaktuelle interkulturelle og etiske problemstillinger.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas. Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få faglig veiledning gjennom webinarer, diskusjoner og hverandrevurdering. Webinarene er ikke obligatoriske. 

Hvert emne er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definerte tema eller en arbeidsperiode.  Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til et konkret læringsutbytte. 

Arbeidsomfang

400 timer 

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for at studenten skal ha rett til å ta eksamen i emnet:

  • Oppstartsoppgaver 
  • Gruppeoppgave: Vurdering av eksamensbesvarelse - del 1
  • Gruppeoppgave: Vurdering av eksamensbesvarelse - del 2
  • Akademisk tekst (ca. 1000 ord)
  • Gjennomført modul om kritisk tenkning og akademisk skriving
  • Oppsummeringsoppgaver

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet innlevering.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Fire dagers individuell hjemmeeksamen (3000 ord pluss/minus 15 prosent). 

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk.

Studiepoengreduksjon

IKS101N Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori overlapper 15 studiepoeng med:

  • IKF110 Innføring i interkulturell forståelse
  • IKF130 Innføring i interkulturell forståelse
  • 3IK101 Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
  • 3IK101N Interkulturell kommunikasjon: Grunnleggende teori
  • IKS101 Interkulturell kompetanse: Grunnleggende teori

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja.

Digital litteraturliste

Litteratur og faglige ressurser finner du her.