IKS182N Etikk, identitet og ansvar 2

Alle versjoner:
IKS182N (2024—2025)

Emnekode: IKS182N

Emnenavn: Etikk, identitet og ansvar 2

Undervisningssemester: Vår

Steder: Kristiansand

Studieår: 2024–2025

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Anbefalte forkunnskaper

IKS181N Etikk, identitet og ansvar 1

Relevans i studieprogrammet

Valgfritt som alternativ til EX102 Ex.fac

Innledning

IKS182N bygger videre på IKS181N Etikk, identitet og ansvar 1. Emnene skal bidra til studentenes danning og vekst. Emnene legger til rette for at studentene kan utvikle seg som reflekterende, bevisste praktikere og ansvarlige arbeidstakere. Emneserien har spesielt fokus på studentenes identitet, danning og utvikling som ansvarlige samfunnsaktører. I dette emnet utfordres studentene til refleksjon over hvordan egen identitet og egne verdier kan knyttes til ulike former for samfunnsansvar.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for hvordan politiske og økonomiske avgjørelser påvirker enkeltmennesker
  • har kunnskap om FNs menneskerettserklæring og FNs bærekraftsmål
  • har kunnskap om hvilke følger dårlige avgjørelser kan få
  • har kjennskap til hvordan motivasjon og psykologiske prosesser påvirker egne og andres adferd og beslutninger
  • har kjennskap til grunnleggende modeller for erfaringslæring

Ferdigheter

Studenten

  • har evne til å vurdere hvor vidt virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig tar samfunnsansvar samt fremmer FNs bærekraftsmål og ivaretar FNs menneskerettigheter
  • forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
  • kan gjøre rede for grunnleggende motivasjonsteori
  • kan reflektere kritisk rundt bruk av tester og verktøy som brukes i organisasjonsutvikling og ansettelsesprosesser
  • kan reflektere systematisk over egne holdninger, valg, handlinger og deres konsekvenser for andre
  • har et bevisst forhold til sin fagkompetanse og hvordan de kan brukes til beste for andre mennesker og den verden de er en del av
  • kan anvende teoretiske modeller for å artikulere gruppedynamiske prosesser, samt gruppe- og teamarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst egne verdier og handlingsmønster, og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
  • har forståelse for hvordan en selv fremstår i møte med andre
  • kan gjøre rede for egne utfordringer og verdistandpunkt i møte med dem som er forskjellig fra og tenker annerledes enn en selv
  • kan utrykke og reflektere over egen motivasjon, egne holdninger og eget verdisyn, muntlig og skriftlig
  • kan sette ord på egne styrker og utfordringer i møte med forskjellige typer arbeidsoppgaver og jobbe målrettet med egen utvikling
  • viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
  • kan reflektere over egen adferd, hva som motiverer atferden og hvordan adferden oppfattes av andre

Innhold

  • Identitet
  • Etisk og moralsk refleksjon
  • Kommunikasjon
  • Sosialpsykologi
  • Motivasjonsteori
  • Erfaringslæring
  • Danningsteori
  • Dilemmatrening
  • Menneskerettigheter
  • Bærekraftsmål
  • Refleksjonsgrupper

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene arbeider med emnets tematikk ved se videoforelesninger, lese anbefalt litteratur og annet nettmateriale. Studentene må være med på obligatorisk undervisning i sanntid og må være med på gruppearbeid. Emnet har mange forskjellige oppgaver der en ønsker at studentene skal reflektere og lære.

Studentene oppfordres også til å møtes i grupper på eget initiativ for å diskutere tema, dele erfaringer og bidra til hverandres læringsprosesser.

Arbeidsomfang

Ca. 250-300 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

a) Refleksjonsoppgaver. Oppgavene er knyttet til tema som tas opp i nettundervisningen, gruppesamtaler, eller i anbefalt litteratur.

b) Tilstedeværelse i undervisning og gruppesamtaler i sanntid, ca. 15 timer (fem undervisninger a 3 timer). Tilstedeværelse, min 80 prosent.

c) Lede en dialoggruppe og oppgaver knyttet til dette.

Arbeidskravene følger spesifikke retningslinjer. For a) og c) gjelder: Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave i samme semester.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

  • Filmet diskusjon i dialoggruppe med påfølgende refleksjon.
  • Individuell refleksjonsoppgave (2000 ord +/- 10%). Det er ikke mulig å levere refleksjonsoppgave uten å ha deltatt på filmet diskusjon.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Bestått/ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk

Praksis

Ingen

Studiepoengreduksjon

IKS182N Etikk, identitet og ansvar 2 overlapper 10 studiepoeng med:

  • HSM223 Etikk, identitet og ansvar 2 (10 sp)

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja