KGR105 Praktisk barneteologi med kurs i Gudsrikeleiken
Alle versjoner:
KGR105 (2024—2025)
KGR105 (2023—2024)
KGR105 (2018—2019)
Emnekode: KGR105
Emnenavn: Praktisk barneteologi med kurs i Gudsrikeleiken
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 5 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om Gudsrikeleiken som metode og teoriene som bygger opp omkring arbeidet med å gi barn et kristent språk til eksistensiell refleksjon.
- har godt kjennskap til minst 15 fortellinger etter denne metoden og svært god kunnskap om tre av dem.
- har godt kjennskap til de pedagogiske prosessene som en legger opp til gjennom de forskjellige delen av en Gudsrikeleik-samling.
- har godt kjennskap til den teologiske tenkning som ligger til grunn for Gudsrikeleiken som metode
- har kunnskap om viktigheten av bade forteller-rollen og vertsrollen.
- har grunnleggende kunnskap om barneteologi
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre en Gudsrikeleik-samling. Det vil si: kunne fortelle en Gudsrikeleik-fortelling etter prinsippene for de tre genrene, lede en undring, og gjennomføre en Gudsrikeleik-fest.
- skal kunne reflektere rundt samvirkningen mellom Bibelfortelling og katekismeundervisning i trosopplæringen.
- kan argumentere for betydningen av at Bibelfortellingene ikke alltid skal forklares, men gi plass for undring.
Generell kompetanse
Studenten
- har grunnleggende forståelse for barn som religiøst subjekt.
- kan være åpen for, å ha forståelse for relasjonelle prosesser i møtet med barn og voksne.
Innhold
Studieemnet er et etter- og videreutdanningstilbud.
Kurset er beregnet på dem som arbeider eller vil arbeide med barn i menighets- eller organisasjonssammenheng. Men kan også ha stor verdi i andre kontekster. For eksempel i arbeidet med voksne i grupper eller med demente.
Gudsrikeleiken bygger på Maria Montessorris pedagogikk. Det metodiske verktøyet Gudsrikeleiken blir presentert/gjennomgått i forelesninger og praktiske øvinger. Videre vil forskjellige retninger som bruker begrepet barneteologi bli presentert og vurdert. Studiet vil også drøfte strategisk tenking rundt menighetenes/ organisasjonenes trosopplæring som utvikling av enkeltmennesker, trosfellesskap og samfunn
Arbeids- og undervisningsformer
Det gis et metodekurs. Metodekurset vil bli gjennomført som tredagers kurs, vanligvis utenfor NLA. Det vil også kreves deltagelse i et tekstverksted der studentene får presentere en egen-utarbeidet fortelling og får respons på denne. Studentene vil også være med på å respondere på andres fortellinger.
Arbeidskrav
For å få framstille seg for avsluttende eksamen skal studenten få godkjent:
- Gjennomføring av et tre-dagers Gudsrikeleik-kurs.
- Deltagelse på et tekstverksted.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Rapport fra arbeidet med en fortelling til tekstverkstedet
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått / ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja.