MGL1KH201A Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3 (GLU 1-7)
Alle versjoner:
MGL1KH201A (2024—2025)
Emnekode: MGL1KH201A
Emnenavn: Kunst og håndverk: Leire, tre, harde og plastiske materialer. Modul 3 (GLU 1-7)
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Modul 1: Leire, tre, harde og plastiske materialer (GLU 1-7) må gjennomføres før modul 3: Leire, tre, harde og plastiske materialer (GLU 1-7).
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i Grunnskolelærerutdanning 1-7.
Obligatorisk emne i årsstudium i Kunst og håndverk.
Innledning
Modul 3: Leire, tre, harde og plastiske materialer (15 stp.), er den andre av to moduler på 15 stp. med tema leire og tre, harde og plastiske materialer. Modul 1 og 3 utgjør til sammen 30 stp. Det er mulig å kombinere disse med modul 2 og modul 4: Tegning, bilde og tekstilmaterialer (15 + 15 stp.). Til sammen utgjør disse fire modulene 60 stp. Modul 1 og modul 2 går i høstsemesteret, mens modul 3 og 4 går vårsemesteret.
I modul 3 arbeides det med faglige og didaktiske tema som er relevante for alle som skal undervise i kunst og håndverk på trinnene 1-7. Studenten skal få erfaring med kreative, estetiske og skapende prosesser, med vekt på oppfinnsomhet, mestring, problemløsning og gjennomføringsevne. Dette danner også grunnlag for didaktisk forståelse. Det er tett veksling mellom praktisk arbeid, teori og refleksjon slik at studenten skal få nærhet til praksisfeltet og innsikt i hvordan elever utvikler forståelse og ferdigheter i kunst og håndverksfaglige emner.
Undervisningen skjer i tråd med gjeldende læreplan og ivaretar helheten av skolens danningsmål gjennom arbeid med tilpasset opplæring, vurdering og grunnleggende ferdigheter. Det legges også vekt på tilrettelegging for verkstedarbeid med tanke på vedlikehold, helse, miljø og sikkerhet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man kan kombinere og utnytte ulike harde og plastiske materialer, teknikker og redskaper, med vekt på leire og tre
- har kunnskap om tilpasset opplæring i harde og plastiske materialer
- har kunnskap om ulike metoder for idéutvikling
- har kunnskap om hvordan egne skapende prosesser kan være utgangspunkt for refleksjon, utviklingsarbeid og didaktiske tenkning
- har kunnskap om hvordan man bygger og organiserer leire- og treverksteder, og hvordan verkstedenes utforming påvirker læring
- har kunnskap om designteori og designhistorie fra postmodernismen og frem til i dag
- har kunnskap om ulike veilednings- og vurderingsformer i kunst og håndverk, med særlig vekt på begynneropplæring
- har kunnskap om verdien av kroppslig læring for faglig og fagdidaktisk forståelse i kunst og håndverk
Ferdigheter
Studenten
- kan vedlikeholde redskap, maskiner og annet utstyr, og ta ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet på verkstedene (HMS-rutiner)
- kan utnytte materialers egenskaper og kvaliteter i leire og tre
- kan formidle, analysere og vurdere eget skapende arbeide gjennom analoge og/eller digitale uttrykksformer
- kan forklare og demonstrere hvordan regning og geometri kan brukes og defineres i arbeid med form og design
- kan anvende digitale og analoge verktøy i visuell kommunikasjon
- kan bruke fagspråk og holde seg oppdatert på relevant forskning, lærebøker og læremidler i kunst og håndverksfaget
- kan vurdere eget og andres skapende arbeid for å fremme faglig læring og utvikling
- kan bruke fagets innhold til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og tilpasset opplæring, som også ivaretar de fem grunnleggende ferdighetene
- kan vise faglig forståelse gjennom håndlag i prosess og ferdige produkt
Generell kompetanse
Studenten
- kan veilede, stimulere og tilpasse opplæring i skapende arbeid, i tråd med aktuelle samfunnsmessige problemstillinger
- er orientert om fagrelevant forskning
- kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid
- kan innby andre fag til samarbeid, som stimulerer til tverrfaglig forståelsesformer og kunnskapsutvikling
Innhold
Modul 3: Leire, tre, harde og plastiske materialer (15 stp.) er sentrale tema innenfor skolefaget kunst og håndverk. Kunst og håndverk er et allmenndannende fag, der kunnskap bygges gjennom praktisk og estetisk skapende handling, og kritisk refleksjon. Faget er forankret i kommunikasjons- og produksjonsformer knyttet til visuell og materiell kultur. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne og kompetanse utvikles i møtet mellom eget skapende arbeid, grunnskolens praksis og teoretiske kunnskaper og referanser. Forskningsbasen i faget omfatter det estetisk utøvende feltet, det fagdidaktiske feltet, og sammenhengen mellom disse.
I modul 3 skal studenten videreutvikle kunnskap og ferdigheter i leire og tre, harde og plastiske materialer, design og skulptur. I tillegg brukes tegning som verktøy i skisser, til idéutvikling og formidling. Studenten skal få erfaring med varierte arbeidsmetoder og ulike materialer og medier. Emnet vektlegger arbeid med håndverk, materialer, redskap og teknikker i et bærekraftig perspektiv. Leik, ferdighetstrening og utforskning står sentralt. Materialer, farger, former og digitale uttrykk bearbeides ved hjelp av metoder og verktøy tilpasset 1-7. trinn. Fagdidaktikk er en integrert del av arbeidet. Praktisk skapende prosesser gir studenten erfaring med og kunnskap om fagets forskningsbaserte og vitenskapelige perspektiver og metoder.
Modulen forbereder også studenten til å kunne veilede elever og deres skapende prosesser med mål om faglig utvikling. Studenten skal kunne bruke ulike vurderingsformer som kan fremme elevenes læring.
Arbeids- og undervisningsformer
Fire samlinger à to dager og to dager nettsamling. I etterkant av hver samling blir det satt opp en ekstra veiledningsdag, denne er frivillig.
Aktuelle arbeids- og undervisningsformer kan være:
- forelesninger
- seminar
- veiledning
- selvstudium og eget verkstedarbeid
- muntlig presentasjon
- skriftlig innlevering
- oppgaver tilknyttet praksisfeltet
- ekskursjon
Arbeidsomfang
Ca. 400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Deltagelse i all undervisning (minst 80% tilstedeværelse er obligatorisk).
- Arbeidskrav 1 Leire og keramikk: Praktiske arbeider med tilhørende prosessdokumentasjon. Individuelt.
- Arbeidskrav 2 Tre: Praktiske arbeider med tilhørende prosessdokumentasjon. Individuelt.
- Arbeidskrav 3 Fagdidaktikk: Muntlig presentasjon av refleksjoner knyttet til HMS, tilpasset opplæring, grunnleggende ferdigheter eller vurdering. Gruppe.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, vurderingskriterier og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav for grunnskole- og barnehagelærerutdanningen ved NLA Høgskolen».
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
Avsluttende vurdering inneholder disse elementene:
1. Individuell mappevurdering: Praktisk arbeid med skriftlig og visuell dokumentasjon presenteres i en eksamensutstilling:
- Mappe 1: Praktiske arbeid med skriftlig og visuell dokumentasjon fra arbeidskrav 1.
- Mappe 2: Praktiske arbeid med skriftlig og visuell dokumentasjon fra arbeidskrav 2.
2. Muntlig presentasjon og høring i gruppe knyttet til arbeidskrav 3.
Det blir gitt én samlet individuell karakter på mappevurdering. Denne teller 60 % av samlet karakter i emnet. Karakter på gruppeeksamen teller 40 % av samlet karakter. Begge deleksamener må være bestått for å få bestått karakter i emnet.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Karakter A-F.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk eller et annet skandinavisk språk.
Praksis
Studenter som tar emnet som en del av grunnskolelærerutdanning 1-7 følger egen praksisplan.
Studiepoengreduksjon
Overlapper 15 studiepoeng med GL17KH2.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i tråd med kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Utstyr og verksteder på campus vil være tilgjengelig for studenter når det ikke er annen organisert undervisning i lokalene.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.