MGL5DIP Drama i praksis GLU 5-10
Alle versjoner:
MGL5DIP (2024—2025)
MGL5DIP (2023—2024)
MGL5DIP (2022—2023)
MGL5DIP (2021—2022)
MGL5DIP (2020—2021)
MGL5DIP (2019—2020)
MGL5DIP (2018—2019)
Emnekode: MGL5DIP
Emnenavn: Drama i praksis GLU 5-10
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 0 poeng
Enkeltemne: Nei
Læringsutbytte
GLU1: Lærerrollen og fortelleren 18 timer,
Undervisningen blir samlet for 1-7 og 5-10
Studenten skal kunne:
- Klasseledelse (9 timer)
- Være en god formidler (uttrykksevne, variasjon, undervisningens dramaturgi)
- Beherske dramaøvelser som aktør og leder (bli-kjent, oppvarming, fokus, energi o.l.)
- Fremvise et tydelig Kroppsspråk i praksis (improvisasjon, statusspill, relasjon lærer-elev, tolking av kroppsspråk, bevissthet eget kroppsspråk)
- Mestre grunnleggende stemmetrening (stemmeøvelser, stemmebruk i læringssituasjoner, stemmebruk for relasjonsbygging, uttrykk, styrke, klang, pust, å ta vare på stemmen)
- Bevisst bruk av undervisningsrommet (teknikker, improvisasjon, plassering i rom, fiktive rom)
- Trekke paralleller mellom dramafaget og livsmestring i skolen.
Studenten skal kunne (vår):
- Fortellerrollen (9 timer)
- Uttrykke seg muntlig, forstå og benytte seg av fortellingens oppbygging og grunnelementer
- Formidle fagstoff gjennom fortelling
- Ha innsikt i kulturbærende fortellinger, samiske fortellinger, narrativ identitet
- Delta aktivt gjennom veiledning, fremføringer og tilbakemeldinger av egne fortellinger
- Utføre praksisfortellinger: scener fra klasserommet: arbeid med etiske problemstillinger i det psykososiale klassemiljøet. Metode: forumspill
GLU 2: Motiverende introduksjon 18 timer
Denne modulen blir delt i 1-7 og 5-10. Modulen vil ha en tverrfaglig profil og fokuserer på varierte undervisningsformer og tilpasset opplæring.
Studenten skal kunne:
- Motiverende introduksjon
- Utvise forståelse og ferdigheter innen dramatiske virkemidler, grunnelementer i drama (fabel, rom tid og figur), motivasjon, estetiske læreprosesser, improvisasjon
- Mestre metoden Lærer -i- rolle: eks politiker, historisk figur, en forsker, en oppfinner, et tidsvitne mm.
- Fullføre sitt praktiske arbeide med å skape egne motiverende introduksjoner (praksisoppgave) i grupper under veiledning
GLU 3: Dramaforløp 15 timer
Denne modulen blir delt i 1-7 og 5-10. Modulen vil ha en tverrfaglig profil og fokuserer på innhold og form tilpasset ulike aldersgrupper.
Studenten skal kunne
- Erfare og analysere dramaforløp
- Aktuelle emner for dramaforløp kan være mobbing, klassemiljø, samisk kultur, immigrasjon, bærekraftig utvikling, nettvett, det psykososiale klassemiljø, begynneropplæring
- Planlegge prosessdrama m/veiledning av grupper
- Dramaforløp- en forskningsbasert praksis
- Teori: dramapedagogiske metoder
- Observere og delta i dramaforløp for grunnskolen
- Arbeid i praksisgruppene med egne forløp, presentasjon av ideer, veiledning
- Motta og gjenspeile veiledning i gjennomføring av egne dramaforløp,
- Hver praksisgruppe får 20 minutters gruppeveiledning
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.
Litteratur og faglige ressurser finner du her.
Litteratur og faglige ressurser finner du her.