MGL5MA103 Matematikk 1, modul 3 5-10
Alle versjoner:
MGL5MA103 (2024—2025)
MGL5MA103 (2023—2024)
MGL5MA103 (2022—2023)
MGL5MA103 (2021—2022)
MGL5MA103 (2020—2021)
MGL5MA103 (2019—2020)
MGL5MA103 (2018—2019)
Emnekode: MGL5MA103
Emnenavn: Matematikk 1, modul 3 5-10
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Se programplan.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt fag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn, men obligatorisk for studenter med matematikk som undervisningsfag (enten masterfag eller andre undervisningsfag).
Innledning
I matematikk 1 arbeides det med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5-10. Matematikk 1 er delt i tre moduler à 10 studiepoeng.
Den tredje modulen fokuserer særlig på å gi innsikt i matematikkdidaktiske emner som er felles for alle trinnene. I tillegg er forberedelse og gjennomføring av nasjonal deleksamen i matematikk en sentral del av emnet. Målet med denne modulen er å utvikle studentenes matematiske forståelse og undervisningskunnskap på et faglig nivå som er representativt for mellom- og ungdomstrinnet. Kjerneelementer fra læreplanen i matematikk er sentrale i emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
- har kunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdigheter i matematikkfaget og hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
- har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler.
- har kunnskap om betydningen av ulike representasjonsformer i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
- har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
Ferdigheter
Kandidaten
- kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
- kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på kjerneelementer, variasjon og elevaktivitet
- kan reflektere rundt og bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratiskkompetanse
Nasjonal deleksamen skal prøve følgende fire læringsutbyttebeskrivelser anvendt på det matematikkfaglige emnet algebraisk tenkning:
Kandidaten
- har dybdekunnskap om matematikk elevene arbeider med på trinn 5-10.
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring.
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler.
- kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring.
Innhold
Innholdet bygger på gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen, samt beskrivelsen av faget Matematikk 1 i Nasjonale retningslinjer for GLU 5-10. Blant annet jobbes det med følgende temaer:
- Tilpasset opplæring
- Språkets betydning og representasjonsformer
- Bruk av konkreter og visualiseringer
- Bruk av lærebøker i matematikk
- Bruk av IKT
- Matematikkvansker
- Vurdering for læring
- Problemløsning
- Algebraisk tenkning og algebraens didaktikk
Arbeids- og undervisningsformer
Detaljert informasjon om organisering av undervisning blir publisert i undervisningsplan ved emnets oppstart. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminarer, diskusjoner og arbeid med oppgaver individuelt og i grupper. Det forutsettes også selvstudium.
Gjennom studiet legges det opp til variasjon i arbeidsformene for å ruste kandidaten til fremtidig yrkesliv.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca 300 timer
Arbeidskrav
Kandidaten skal gjennomføre følgende obligatoriske arbeidskrav:
- Individuell prosjektoppgave uten empiri med fokus på læremidler/undervisningsmetode
- Fordypningsoppgave
- Gruppevis fremføring av fordypningsoppgave
- En tverrfaglig praksisoppgave
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, art og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent eller ikke godkjent og teller ikke ved fastsettelse av endelig karakter for studiet. Alle obligatoriske oppgaver og prosjekt må være godkjente før studenten kan gå opp til skriftlig eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell hjemmeeksamen på fire dager (96 timer).
Nasjonal deleksamen: skriftlig skoleeksamen (4 timer)
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Hjemmeeksamen: Alle.
Nasjonal deleksamen: ingen (endringer kan skje frem til emnet gjennomføres)
Eksamensspråk
Norsk. andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Her henvises til egen praksisplan for grunnskolelærerutdanningen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei