P321 Læreplan, verdier, og samfunn
Alle versjoner:
P321 (2024—2025)
P321 (2023—2024)
P321 (2022—2023)
P321 (2021—2022)
P321 (2020—2021)
P321 (2019—2020)
P321 (2018—2019)
Emnekode: P321
Emnenavn: Læreplan, verdier, og samfunn
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Opptak på mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
Anbefalte forkunnskaper
P302 og P303.
Hvis P320 og P321 tas i forskjellige semestre, så skal P320 tas først.
P320 og P321 kan tas i samme semester.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål
Innledning
I emnet P321 jobber vi med allmennpedagogiske grunnlagsspørsmål knyttet til læreplanen, både i nasjonal og global sammenheng. Vi reflekterer over hvilke verdier og holdninger vi ønsker å videreformidle til neste generasjon, og vi ser på hvordan læreplanen og skolen kan imøtekomme globale utfordringer. Sentralt i disse refleksjonene er begreper som didaktikk, læring, og Bildung (danning).
P321 trekker inn pedagogisk filosofi og pedagogiske grunnlagsspørsmål fra emnet P302, og setter disse i et læreplanteoretisk perspektiv.
P321 må sees i sammenheng med P320. Sammen danner disse emnene et faglig tyngdepunkt i mastergrad i pedagogikk med vekt på allmennpedagogiske spørsmål.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om ulike læreplanteoretiske perspektiv og tilnærminger
- har dyptgående innsikt i utvalgte allmennpedagogiske grunnlagsspørsmål knyttet til læreplan, verdisyn, og samfunnsendringer
- kan anvende kunnskap om pedagogisk filosofi innenfor fagfeltet læreplanteori og didaktikk
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i læreplanteoretisk historie, tradisjoner, og samfunnsmessige betydning,
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og relevant forskning til å belyse aktuelle problemstillinger innenfor det læreplanteoretiske feltet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike læreplanperspektiver og danningsideal, og kan anvende disse til å formulere reflekterte faglige argumenter
- kan drøfte læreplanspørsmål aktualisert gjennom tema fra pedagogisk filosofi og grunnlagsspørsmål
- kan drøfte læreplanspørsmål aktualisert gjennom samfunnsendringer og globale utfordringer
- kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- behersker fagterminologi og uttrykksformer innen fagområdene læreplanteori og didaktikk
- kan anvende kunnskaper innen læreplanteori for å ta stilling til og drøfte allmennpedagogiske grunnproblemer
- kan formidle og forsvare selvstendig arbeid, både skrifltig og muntlig
- kan legge fram begrunnet helhetlig tenkning for kritikk og forbedring av pedagogisk virksomhet
Innhold
P321 tar for seg grunnlagsspørsmål knyttet læreplanen, og de verdier og holdninger vi ønsker å videreformidle til våre barn. Emnet har spesielt fokus på hvordan læreplanen kan imøtekomme fremtidens globale utfordringer.
Undervisningen i emnet er delt inn i 3 Moduler:
- Didaktikk og læreplanteori
- Verdier i opplæringen
- Samfunn i endring
Sentrale temaer som dekkes i disse modulene er:
- Didaktikk versus curriculum
- Sentrale teoretikere innen didaktikk- og læreplantenkning
- Tverrfaglig tema i læreplanen
- Barnekonvensjonen, barnerett, og foreldrerett
- Skolens oppgave i møte med globale utfordringer som: verdipluralisme, flyktningekrise, klimakrise, transhumanisme
Arbeids- og undervisningsformer
P321 er et samlingsbasert emne. Det vil si at studenter møter på to fysiske seminarer i løpet av semesteret, og ellers følger nettbasert undervisning på Canvas.
De fysiske seminarene består blant annet av forelesninger, gruppe-seminarer, og studentpresentasjoner. Hvert seminar består av to 6-timers dager (09:00 - 15:30, inkl. lunsj).
Nettbasert undervisning i Canvas består blant annet av digitale forelesninger, refleksjonsspørsmål knyttet til pensumlitteratur, lenker til relevant ekstern media,
Studenter oppfordres til å danne kollokviegrupper på eget initiativ.
Arbeidsomfang
Ca. 450 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister før studenten kan gå opp til eksamen:
Obligatorisk fremmøte: Fremmøte på de 2 fysiske samlingene (til sammen 4 dager)
Arbeidskrav 1: Innlevering av selvvalgt litteratur som skal inngå i semesteroppgaven. Litteraturlisten må inneholde minst 15 fagfellevurderte artikler, og må godkjennes av faglærer.
Ved ikke godkjent litteraturliste har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet litteraturliste.
Ved fravær opp mot 2 dager, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav. Dette må godkjennes av faglærer for å kunne gjøre opp for fravær. Ved fravær på mer enn to dager, må emnet tas på nytt.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Semesteroppgave på 5000 ord (+/- 10%)
- Justerende muntlig eksamen basert på alle deler av emnet (20-30 minutter).
Muntlig eksamen kan justere karakteren på semesteroppgaven med ett trinn opp eller ned.
Hvis en student får karakteren F på semesteroppgaven, gjennomføres ikke muntlig eksamen. Ved F på muntlig eksamen, må studenten levere inn ny oppgave og gjennomføre ny muntlig eksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
På semesteroppgaven: Alle.
På muntlig eksamen: Egne notater.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Progresjonskrav
P320 og P321 kan tas samme semester. Hvis emnene tas i forskjellige semester, starter man med P320. Begge emnene må være bestått for å gå videre på P3PRO Prosjektplan
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
15 studiepoeng mot P301 Læring og organisering av pedagogisk virksomhet
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.