P3PRO-L Prosjektplan for skoleledere
Alle versjoner:
P3PRO-L (2024—2025)
P3PRO-L (2019—2020)
Emnekode: P3PRO-L
Emnenavn: Prosjektplan for skoleledere
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 5 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
- Fullført og bestått P302 Pedagogisk grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 1, og P303 Pedagogisk grunnlagsproblemer og pedagogisk forskning 2.
- Fullført og bestått rektorutdanningen eller minimum 30 studiepoeng i skoleledelse eller tilsvarende.
- Søkere med fullført og bestått 15 studiepoeng videreutdanning innenfor et av følgende fagområder, gir grunnlag for kvalifisering:
- Juss for ledere
- Ledelse av utviklings- og endringsarbeid
- Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
- Barnehage- og skolemiljø og ledelse
- Ledelse og digitalisering
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i mastergrad i pedagogikk.
Innledning
Emnet gir avansert kunnskap og ferdigheter som kreves for å planlegge og utføre et akademisk forskningsprosjekt på masternivå. Dette handler, blant annet, om hvordan formulere en god problemstilling/et godt forskningsspørsmål, hvordan velge en passende forskningsmetode, og hvordan kommunisere en prosjektplan på en profesjonell og akademisk måte.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om og innsikt i sentrale aspekter ved forskningsprosessen i pedagogisk forsking.
- har rimelig oversikt over aktuell faglitteratur innen eget forskningsfelt gjennom arbeidet med prosjektplanen.
- har kunnskap om vitenskapelige forskningsetiske dilemmaer og grunnlagstenkning relevant til eget forskningsområde.
- har kunnskap og innsikt som er nødvendig for å vurdere og respondere kritisk og oppbyggende til medstudenters forskningsprosjekt.
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere en god problemstilling/et godt forskningsspørsmål, med tydelig forankring i fagfeltet.
- kan redegjøre for sammenhengen mellom problemstilling/forskningsspørsmål og underspørsmål.
- kan redegjøre for sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsmetode.
- kan presentere og vurdere aktuelle pedagogiske og vitenskapsteoretiske implikasjoner knyttet til eget forskningsprosjekt.
- kan delta aktivt og konstruktivt i samtale om sitt prosjekt i seminargruppe og med veileder, og fagområdet prosjektet springer ut fra.
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig og vise forståelse, refleksjon og modning i faglig / vitenskapelig sammenheng.
- kan utvikle evne til og kan vurdere utfordringer ved kritisk og analytisk tenkning på høyere nivå.
- kan utvikle evne til konstruktivt og kritisk å vurdere andres forskning.
- kan utvikle forståelse for og kan vurdere utfordringer ved forskningsetiske problemstillinger i teori og praksis.
- kan fordype seg på et avgrenset område innenfor rammen av en prosjektplan.
- kan utvikle evne til faglig kommunikasjon som tilsvarer krav og kriterier for feltet knyttet til egen prosjektplan.
Innhold
Studenten skal utarbeide en prosjektplan som kan implementeres i en 40 studiepoengs masteroppgave.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen organiseres som obligatorisk oppmøte på seminar (1 dag) og innlevering av utkast av prosjektplan til individuell veiledning. Studenten leverer inn ett utkast. Masterveileder gir respons på innleverte utkast. Innlevering av første utkast finner sted i begynnelsen av september. Veilederkontrakt for PMAS Masteroppgave i pedagogikk skrives først etter at studenten har bestått sin prosjektplan i form av eksamen. Studentene må skrive og oppfylle alle arbeidskrav individuelt. Hvis prosjektplanen blir godkjent på eksamen, kan to studenter skrive selve masteroppgaven (PMAS) sammen dersom de ønsker det. Studenten forventes å fullføre to nettbaserte undervisningsmoduler på Canvas som en del av obligatorisk undervisning.
Arbeidsomfang
Ca. 150 timer.
Arbeidskrav
- Presentasjon av foreløpig prosjektplan (obligatorisk seminar)
- Innlevering av utkast til prosjektplan til skriftlig veiledning
Dersom studenten velger å ikke levere prosjektplan til vurdering i samme semesteret som undervisningen for P3PRO-L gjennomføres, må likevel arbeidskravene for emnet P3PRO-L oppfylles i det semesteret emnet undervises.
Dersom studenten velger å gjennomføre studiet på redusert progresjon (deltid) vil andre datoer gjelde kun for innlevering av utkast til prosjektplan. Disse datoene blir annonsert på Canvas. Ellers må andre arbeidskrav være godkjent i samme semester på lik linje med fulltidsstudenter.
Ved fravær på oppgaveseminaret, får studenten mulighet å fullføre et alternativt arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Prosjektplan: Vurderes til bestått/ikke bestått.
Uavhengig av om prosjektplanen vurderes til bestått eller ikke bestått, får studenter tilbakemelding om styrker/svakheter i prosjektplanen og muligheter for videre utvikling av prosjektplanen og masteroppgaven.
For fulltidsstudenter: Ved ikke bestått kan studenten levere ny prosjektplan innen en måned. Det forutsettes at planen blir gjennomarbeidet under veiledning før den leveres på nytt. For deltidsstudenter: Ved ikke bestått på første innlevering, kan studenten levere ny prosjektplan det påfølgende høstsemesteret.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått/ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
- Norsk
- Skandinaviske språk
- Engelsk
Progresjonskrav
Emnet må være vurdert til bestått for å kunne fortsette på PMAS Masteroppgave i pedagogikk. Bestått emne legger også grunnlag for tildeling av veileder for arbeidet med masteroppgaven.
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
5 sp. studiepoengsreduksjon mot P3PRO.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei.