TAM323B Kirkelig undervisning - med veiledet praksis
Alle versjoner:
TAM323B (2024—2025)
TAM323B (2023—2024)
TAM323B (2022—2023)
TAM323B (2021—2022)
TAM323B (2020—2021)
Emnekode: TAM323B
Emnenavn: Kirkelig undervisning - med veiledet praksis
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad med 80 studiepoeng fordypning i teologiske emner med et karaktersnitt på C eller høyere (ECTS).
Alternative opptakskrav: Se studieplan for Master in Theology and Ministry og Tilleggsutdanning i kateketikk.
Relevans i studieprogrammet
Valgemene i Master in Theology and Ministry. Studenter som skal kvalifisere seg til katekettjeneste velger dette emnet for å oppfylle kvalifikasjonskravet i Tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for kateket i Den norske kirke § 4.1 d). Merk at kvalifikasjonskravet også angir krav for sammensetning av bachelorgraden.
Obligatorisk emne i Tilleggsutdanning i kateketikk.
Innledning
Dette studieemnet oppfyller sammen med TAM321B Youth Ministry as Theory and Practice - with Internship kravet om 30 studiepoeng praktisk-teologisk utdanning relevant for tjenesten som kateket i Den norske kirke, eller for tilsvarende arbeid i menigheter og organisasjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om kirkelig undervisning og trosopplæring i Den norske kirke.
- har spesialisert kunnskap om kirkelig undervisning i relasjon til offentlig skole og administrasjon, ulike trossamfunn, organisasjoner og frivillighet.
- har god kjennskap til nyere teoridannelse og metodeutvikling innen kirkelig pedagogikk
- kan anvende kunnskap fra pedagogikk, psykologi, ledelsesfag og samfunnsfag på en innovativ måte i kirkelig undervisning
- har god kjennskap til sammenhenger mellom kirkens kår i samfunnet og kirkelig undervisning, historisk og i dag
Ferdigheter
Kandidaten :
- kan reflektere over sammenhenger mellom teologi og pedagogisk praksis, og pedagogisk teori og kristen opplæringspraksis.
- tenke strategisk om kirkens plass i den lokale konteksten, og trosopplæringsarbeidets funksjon i kirkens liv
- kan metoder for å planlegge og strukturere sitt eget arbeid både på kort og lang sikt.
- behersker metoder for å planlegge og motivere for kollegasamarbeid og frivillighet
- kan gjøre seg nytte av relevant kunnskap og forskningsresultater fra andre felt enn kirkelig undervisning
- kan reflektere kritisk omkring planlegging og gjennomføring av større og mindre trosopplæringstiltak og lede unge og voksne i gjennomføringen av disse tiltakene.
- er tilstrekkelig utstyrt med teori og metode fra forskningsfronten innen kirkelig undervisning og religionspedagogikk til å kunne planlegge et selvstendig og begrenset forskningsprosjekt
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan forholde seg til yrkesfaglige etiske problemstillinger innen kirkelig undervisningstjeneste
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter innen kirkelig undervisning for a– gjennomføre arbeidsoppgaver
- kan kommunisere et selvstendig arbeid og behersker religionspedagogiske språk og begreper
- kan delta i en faglig debatt om menighetspedagogiske emner
- kan bidra til en fornyelse av kirkelig undervisning
Innhold
Første hovedfokus i TAM323B er hvordan kontekst former vår kirkelige undervisningspraksis. Hvordan samfunnsforhold og idé-strømninger har formet og former den kirkelige undervisningspraksis
Andre hovedfokus er sammenhenger mellom kontekst, teori og praksis i kirkelig undervisning, og hvordan innsikter fra tilstøtende fag som historie, teologi, pedagogikk, psykologi og sosiologi kan berike og utfordre kirkelig praksis. Dette vil gi kunnskap og erfaring med å arbeide induktivt og deduktivt i en kirkelig kontekst.
En samling av relaterte og relevante tema og teorier knyttet til kirkens undervisningspraksis vil danne et tredje tyngdepunkt i faget. Herunder hører undervisningsledelse, frivillighet, kirkelig- og offentlig administrasjon, barns utvikling, filmanalyse og universell utforming.
Arbeids- og undervisningsformer
To ukelange undervisningssamlinger som består av foredrag, seminarundervisning og case-basert gruppeprosjekter.
Et læringsopplegg på digital læringsplattformen som strekker seg over seks uker med: videoforelesninger, selvstudium av pensum, online kontortid og innleveringer.
Veiledet praksis innen kirkelig undervisning i en lokal sammenheng m/ praksisrapport.
Arbeidsomfang
375 timer.
Arbeidskrav
- 80% tilstedeværelse på undervisningssamlingene er et krav. (Alternative arbeidskrav kan bli godtatt ved gyldig fravær).
- 6 mindre online innleveringer.
- 50 timer veiledet praksis
- Levert politiattest
- Praksisrapport
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Endelig vurdering i TAM323B er knyttet til en prosjektoppgave og består av en film og et refleksjonsnotat.
- Filmen skal dokumentere et undervisningsoppdrag som studenten har forberedt og gjennomført i en faktisk menighet.
- Refleksjonsnotatet begrunner og diskuterer de valgene som er tatt i prosessen.
Undervisningsoppdraget bør ha 30-60 minutters varighet.
Prosjektoppgaven er et selvstendig arbeid og vurdert etter standard karakterskala (ECTS)
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Prosjektoppgaven vurderes med gradert karakter A til F, der F er stryk.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
50 timer veiledet praksis.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Digital litteraturliste
Litteratur og faglige ressurser finner du her.