TEOL173N Gud i Bibelen
Alle versjoner:
TEOL173N (2024—2025)
Emnekode: TEOL173N
Emnenavn: Gud i Bibelen
Undervisningssemester: Vår
Steder: Nettbasert
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Anbefalte forkunnskaper
TEOL170N Metoder og verktøy for bibeltolkning eller (4)TEOL110 Bibelen - tekst, tolking og formidling eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i Bibelen
Relevant valgemne i:
- Bachelor og profesjonsstudium i teologi
- Bachelor i praktisk teologi og ledelse
Innledning
I dette emnet vil studentene utforske Bibelens tale om Gud ved å se på gudsbilder i Det gamle testamentet og Det nye testamentet. ‘Gudsbilder’ viser i denne sammenheng til forestillinger om Gud slik det kommer til uttrykk og reflekteres i tekstene. Emnet legger opp til en kombinasjon av fortolkning av utvalgte bibeltekster i lys av historisk og litterær kontekst, og teologisk refleksjon.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om ulike beskrivelser av Gud i Bibelen og i andre jødiske tekster
- har kunnskap om mangfoldet av - og sammenhenger mellom - teologiske fremstillinger av Gud i Bibelen
- har kunnskap om det gamle Midtøsten og den gresk-romerske religiøse konteksten for tekster som beskriver Gud i Det gamle testamentet og Det nye testamentet
- har kunnskap om ulike metaforer og andre litterærere virkemidler som brukes for å fremstille Gud i Bibelen og dens kontekst
Ferdigheter:
Studenten
- kan lese og tolke et utvalg tekster som beskriver Gud fra Bibelen og dens kulturelle kontekst ved bruk av ulike metoder og teorier
- kan skille mellom ulike bibelske gudsbilder og identifisere dem i ulike tekster
- kan reflektere over teologiske spørsmål knyttet til gudsbilder i Det gamle og Det nye testamentet
- kan reflektere over sammenheng og spenninger mellom fremstillinger av Gud i Det gamle og Det nye testamentet
- kan vise relevansen av gudsbilder for forståelsen av utviklingen av religion i Israel i antikken
- kan reflektere over hvordan gudsbilder dannes og utvikles i samspillet mellom teksttolkning, bibelsyn og teologiske posisjoner
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til fortolkning av tekster som angår menneskers gudsbilder
- kan bearbeide sin presentasjon av sentralt fagstoff om Gud i Bibelen på bakgrunn av faglige tilbakemeldinger
Innhold
Del A tar for seg hvordan Gud beskrives i Det gamle testamentet (GT) og i annen gammel jødisk litteratur. Studentene vil se på utvalgte tekster og motiver fra Bibelen og andre jødiske kilder for å forstå de ulike måtene som Gud ble fremstilt på av jøder i antikken. Denne delen fokuserer hovedsakelig på følgende temaer: Gud som den ene, skaper, dommer, konge, beskytter, kriger, far/mor/ektemann og som kilde til visdom/kunnskap.
Del B tar for seg hvordan Gud presenteres i Det nye testamentet (NT). Her vektlegges følgende temaer: Guds navn, Gud som hellig, konge, far, allmektig, skaper og livgiver, dommer, frelser og kjærlighet. Del B vil ta for seg hvordan GT og andre jødiske tekster danner bakteppet for beskrivelsene av Gud i NT. Spørsmålet om beskrivelsene av Gud i NT bryter eller korresponderer med beskrivelsene av Gud i GT vil drøftes. Hvordan forståelsen av Jesus (kristologien) og Ånden (pneumatologien) påvirker gudsbildet i NT drøftes også.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet har læringsstier bestående av nettleksjoner i ulike medieformater (undervisningsvideoer av ulik lengde, podkast) med forslag til leseprogresjon, refleksjonsspørsmål til aktuelt materiale og repetisjonsspørsmål.
Etter ønske fra en studentgruppe av noe størrelse eller i samarbeid med eksterne aktører kan det som supplement til læringsressurser på nett avholdes fysiske forelesnings-/seminarrekker lokalt ved NLA Høgskolens studiesteder eller andre steder etter avtale.
Arbeidsomfang
250-300 timer
Arbeidskrav
6 skriftlige arbeidskrav 750 ord (+/- 10 %). Faglærer gir tilbakemelding som studenten kan bruke i revisjonsprosessen frem mot avsluttende vurdering.
Ved ikke godkjent arbeidskrav kan det gis mulighet til å levere én ny versjon av inntil tre ulike arbeidskrav pr. semester.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Mappe bestående av revidert versjon av 4 av de 6 skriftlige arbeidskravene. Til sammen 3000 ord (+/- 10 %).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Mappen vurderes med én samlet gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
- Norsk
- Skandinaviske språk
- Annet språk kan søkes om
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studentene må selv ha tilgang til tilfredsstillende datautstyr og programvare.