VULUB801-UD Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen
Alle versjoner:
VULUB801-UD (2024—2025)
VULUB801-UD (2023—2024)
Emnekode: VULUB801-UD
Emnenavn: Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Bergen
Studieår: 2024–2025
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 30 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Barnehagelærerutdanning
Innledning
Både barnehageloven og rammeplan legger ekstra vekt på at barnehagene skal sikre at alle barn har et godt og likeverdig tilbud av høy kvalitet. Utviklingsarbeid vil være en god metode for å møte samfunnets krav og gjøre endringer til barnas beste. I arbeid med utviklingsprosesser i egen barnehage, må en ha inngående kunnskap om metoder, organisasjonskultur og ledelse. Dette studiet vil gi barnehagelærere gode redskap til å drive og motivere for utviklingsarbeid i barnehagen.
Studiet er tverrfaglig og består av pedagogikk (20 stp), samfunnsfag (5 stp) og RLE (5 stp).
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- har kunnskap om endringsprosesser og utviklingsarbeid som metode
- har kunnskap om ledelse, makt, verdier og organisasjonsutvikling
- har kunnskap om kvalitetsbegrepet og samfunnets krav
Ferdigheter
- kan identifisere barnehagens nåværende praksis opp mot ønsket praksis
- kan lede, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid
- kan motivere og involvere ansatte og ta i bruk egnede metoder
Generell kompetanse
- har bevissthet om barnehagelærerrollen i et utviklings- og endringsperspektiv
- har forståelse for hvilke påvirkning en har på organisasjonskulturen, som kan fremme barns utvikling og læring i barnehagen.
Innhold
Dette studiet gir bred kunnskap om ledelse av utviklings- og endringsprosesser i barnehagen. Studiet vil inneholde følgende hovedemner:
- Utviklingsarbeid som metode
- Teamarbeid og barnehagen som lærende organisasjon
- Kollektiv kapasitet og organisasjonsutvikling
- Ledelse av endringsprosesser
- Motivasjonsteorier
- Kommunikasjonsprosesser, makt og verdier
- Samfunnets forventninger til kvalitet og endring i barnehagen
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er nett- og samlingsbasert, med to nettdager og to samlinger på høsten og tre nettdager og tre samlinger på våren. Samlingene vil vare over to dager.
Emnet vil legge vekt på studentaktive læringsformer og ha en blanding av forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
a) En prosjektskisse med kartlegging av situasjonen i egen barnehage
b) Loggføring av prosesser
c) Muntlig presentasjon knyttet til utviklingsarbeidet
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell skriftlig rapport om utviklingsarbeid i egen organisasjon.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Rapporten vurderes med gradert karakter fra A til E for bestått, og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle.
Eksamensspråk
Norsk
Praksis
Ingen.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Digital litteraturliste