3JO212 Digital kommunikasjon
Alle versjoner:
3JO212 (2025—2026)
3JO212 (2024—2025)
3JO212 (2023—2024)
3JO212 (2022—2023)
3JO212 (2020—2021)
3JO212 (2019—2020)
3JO212 (2018—2019)
Emnekode: 3JO212
Emnenavn: Digital kommunikasjon
Undervisningssemester: Høst
Steder: Kristiansand
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i bachelor i journalistikk.
Valgfritt emne i bachelor i økonomi og administrasjon.
Valgfritt emne i bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til den digitale teknologiens egenskaper, bruksområder, muligheter og begrensninger, og hvordan den påvirker individ og samfunn.
- har kunnskap om kommunikasjonsteori og digitale kommunikasjonsmønstre, og hvordan man selv kan drive målrettet formidling i digitale kommunikasjonskanaler.
- kjenner til etiske og juridiske problemstillinger knyttet til digital informasjon, både generelt og i forhold til egen virksomhet, inkludert problemstillinger knyttet til bruk av kunstig intelligens og utfordringer knyttet til troverdighet og desinformasjon.
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide strategisk med digital kommunikasjon og produsere innhold for digitale kanaler generelt og i en virksomhet eller organisasjon.
- kan bruke digitale verktøy effektivt, metoder for digitale informasjonssøk og kunne utøve god kildekritikk.
- kan identifisere etiske og juridiske problemstillinger relatert til digital kommunikasjon, og anvende kunstig intelligens og andre digitale teknologier på en etisk og juridisk forsvarlig måte.
Innhold
Emnet består av teori og praktiske øvelser, og har som mål å gjøre studenten rustet til å bruke digitale ressurser på en effektiv og ansvarlig måte. Emnet gir opplæring i digital kommunikasjon, bruk av digitale verktøy, digitale informasjonssøk og produksjon av digitalt innhold.
Opplæringen legges opp slik at den kan knyttes direkte til egen virksomhet, bedrift eller organisasjon.
Emnet skal gi oppøving av et kritisk, strategisk, etisk og juridisk blikk på bruk av digitale medier og ressurser, både som mottaker og ikke minst som avsender av digitale budskap.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen blir gitt gjennom forelesninger, teoretiske oppgavemoduler, praktisk opplæring og praktiske øvelser/oppgaver.
Arbeidsomfang
250 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten kan ta eksamen i emnet:
- All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det er krav om 80 % frammøte.
- Digitale teoretiske oppgavemoduler.
- Opparbeidelse av «mappe» med nærmere angitt type og antall praktiske produksjoner.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Eksamen består av to deler:
- Innlevering av eksamensmappe med et utvalg digitale produksjoner etter nærmere angivelse i eksamensmanual (teller 49%).
- Muntlig presentasjon og refleksjon med utgangspunkt i innlevert «eksamensmappe» etter nærmere angivelse i eksamensmanual (teller 51%).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle hjelpemidler tillatt i arbeidet med eksamensmappe. Det er tillatt å ta med den leverte eksamensmappen på muntlig presentasjon.
Eksamensspråk
Norsk.
Praksis
Emnet har ingen definert praksisdel, men har praktiske oppgaver for innlevering digitalt.
Studiepoengreduksjon
Ingen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja