3JO212 Digital kommunikasjon

Alle versjoner:
3JO212 (2025—2026)
3JO212 (2024—2025)
3JO212 (2023—2024)
3JO212 (2022—2023)
3JO212 (2020—2021)
3JO212 (2019—2020)
3JO212 (2018—2019)

Emnekode: 3JO212

Emnenavn: Digital kommunikasjon

Undervisningssemester: Høst

Steder: Kristiansand

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Relevans i studieprogrammet

Valgfritt emne i bachelor i journalistikk.

Valgfritt emne i bachelor i økonomi og administrasjon.

Valgfritt emne i bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til den digitale teknologiens egenskaper, bruksområder, muligheter og begrensninger, og hvordan den påvirker individ og samfunn.
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori og digitale kommunikasjonsmønstre, og hvordan man selv kan drive målrettet formidling i digitale kommunikasjonskanaler.
  • kjenner til etiske og juridiske problemstillinger knyttet til digital informasjon, både generelt og i forhold til egen virksomhet, inkludert problemstillinger knyttet til bruk av kunstig intelligens og utfordringer knyttet til troverdighet og desinformasjon.

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide strategisk med digital kommunikasjon og produsere innhold for digitale kanaler generelt og i en virksomhet eller organisasjon.
  • kan bruke digitale verktøy effektivt, metoder for digitale informasjonssøk og kunne utøve god kildekritikk.
  • kan identifisere etiske og juridiske problemstillinger relatert til digital kommunikasjon, og anvende kunstig intelligens og andre digitale teknologier på en etisk og juridisk forsvarlig måte.

Innhold

Emnet består av teori og praktiske øvelser, og har som mål å gjøre studenten rustet til å bruke digitale ressurser på en effektiv og ansvarlig måte. Emnet gir opplæring i digital kommunikasjon, bruk av digitale verktøy, digitale informasjonssøk og produksjon av digitalt innhold.

Opplæringen legges opp slik at den kan knyttes direkte til egen virksomhet, bedrift eller organisasjon.

Emnet skal gi oppøving av et kritisk, strategisk, etisk og juridisk blikk på bruk av digitale medier og ressurser, både som mottaker og ikke minst som avsender av digitale budskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen blir gitt gjennom forelesninger, teoretiske oppgavemoduler, praktisk opplæring og praktiske øvelser/oppgaver.

Arbeidsomfang

250 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten kan ta eksamen i emnet:

  • All undervisning og praksis i emnet er obligatorisk. Det er krav om 80 % frammøte.
  • Digitale teoretiske oppgavemoduler.
  • Opparbeidelse av «mappe» med nærmere angitt type og antall praktiske produksjoner.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Eksamen består av to deler:

  • Innlevering av eksamensmappe med et utvalg digitale produksjoner etter nærmere angivelse i eksamensmanual (teller 49%).
  • Muntlig presentasjon og refleksjon med utgangspunkt i innlevert «eksamensmappe» etter nærmere angivelse i eksamensmanual (teller 51%).

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle hjelpemidler tillatt i arbeidet med eksamensmappe. Det er tillatt å ta med den leverte eksamensmappen på muntlig presentasjon.

Eksamensspråk

Norsk.

Praksis

Emnet har ingen definert praksisdel, men har praktiske oppgaver for innlevering digitalt.

Studiepoengreduksjon

Ingen.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja