4MGL1MA101 Matematikk 1, modul 1 1-7

Alle versjoner:
4MGL1MA101 (2025—2026)
4MGL1MA101 (2024—2025)
4MGL1MA101 (2023—2024)
4MGL1MA101 (2022—2023)
4MGL1MA101 (2021—2022)
4MGL1MA101 (2020—2021)
4MGL1MA101 (2019—2020)
4MGL1MA101 (2018—2019)

Emnekode: 4MGL1MA101

Emnenavn: Matematikk 1, modul 1 1-7

Undervisningssemester: Høst

Steder: Oslo

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse. Se programplan

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk fag i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn.

Innledning

I matematikk 1 arbeides det med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 1-7. Matematikk 1 er delt i tre moduler à 10 studiepoeng.

Den første modulen fokuserer særlig på emnene aritmetikk, algebra og funksjoner. I tillegg berører modulen grunnleggende matematikkdidaktiske tema gjennom arbeid med de matematikkfaglige emnene. Målet med denne modulen er å utvikle studentenes matematiske forståelse og undervisningskunnskap innen disse matematiske emnene på et faglig nivå som er representativt for små- og mellomtrinnet. Kjerneelementer fra læreplanen i matematikk er sentrale i emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har dybdekunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-7
  • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om ulike aspekter ved og representasjoner for brøk og sammenhengen mellom desimaltall, brøk og prosent
  • har kunnskap om utvikling av tallbegrepet fra heltall til rasjonale og reelle tall
  • har kunnskap i algebra, funksjoner, statistikk og sannsynlighetsregning. og kan knytte denne kunnskapen til lærestoffet på barnetrinnet
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har kunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for elever på trinn 5-7, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon

 

  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse.

Innhold

Innholdet bygger på gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen, samt beskrivelsen av faget Matematikk 1 i Nasjonale retningslinjer for GLU 1-7.

Blant annet jobbes det med følgende matematiske temaer:

  • Tallteori (primtall, primtallsfaktorisering, røtter og potenser)
  • Algebraiske regneregler
  • Ulike aspekter ved og representasjoner av brøk
  • Konkretisering av brøk
  • Regning med brøk, desimaltall og prosent
  • Proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet
  • Lineære ligninger, ulikheter og ligningssystemer
  • Funksjoner
  • Personlig økonomi
  • Sannsynlighet og kombinatorikk

Det jobbes også med følgende fagdidaktiske temaer:

  • Kjerneelementer i matematikkfaget
  • Matematisk forståelse og kompetanse
  • Kommunikasjon i matematikkundervisning
  • Digitale ferdigheter knyttet til bl.a. bruk av regneark og graftegner
  • Varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder
  • Misoppfatninger i tallregning, brøkregning og algebra

Arbeids- og undervisningsformer

Detaljert informasjon om organisering av undervisning blir publisert i undervisningsplaner ved emnets oppstart. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminarer, diskusjoner og arbeid med oppgaver individuelt og i grupper. Det forutsettes også selvstudium.

Gjennom studiet legges det opp til variasjon i arbeidsformene for å ruste kandidaten til fremtidig yrkesliv.

Arbeidsomfang

Arbeidsmengde for student: ca 300 timer

Arbeidskrav

Studentene skal gjennomføre følgende obligatoriske arbeidskrav:

  • En tverrfaglig praksisoppgave.
  • Tre matematikkfaglige oppgaver i kursets fagstoff.
  • Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, art og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell, skriftlig eksamen på seks klokketimer.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Skrivesaker, kalkulator uten grafisk display, LK20, passer, linjal, gradskive og inntil 1 A-4 side med notater.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad

Praksis

Her henvises til egen praksisplan for grunnskolelærerutdanningen og beskrivelse av praksisoppgave.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei