4MGL1MA101 Matematikk 1, modul 1 1-7
Alle versjoner:
4MGL1MA101 (2025—2026)
4MGL1MA101 (2024—2025)
4MGL1MA101 (2023—2024)
4MGL1MA101 (2022—2023)
4MGL1MA101 (2021—2022)
4MGL1MA101 (2020—2021)
4MGL1MA101 (2019—2020)
4MGL1MA101 (2018—2019)
Emnekode: 4MGL1MA101
Emnenavn: Matematikk 1, modul 1 1-7
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse. Se programplan
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk fag i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn.
Innledning
I matematikk 1 arbeides det med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 1-7. Matematikk 1 er delt i tre moduler à 10 studiepoeng.
Den første modulen fokuserer særlig på emnene aritmetikk, algebra og funksjoner. I tillegg berører modulen grunnleggende matematikkdidaktiske tema gjennom arbeid med de matematikkfaglige emnene. Målet med denne modulen er å utvikle studentenes matematiske forståelse og undervisningskunnskap innen disse matematiske emnene på et faglig nivå som er representativt for små- og mellomtrinnet. Kjerneelementer fra læreplanen i matematikk er sentrale i emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten
- har dybdekunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-7
- har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
- har kunnskap om ulike aspekter ved og representasjoner for brøk og sammenhengen mellom desimaltall, brøk og prosent
- har kunnskap om utvikling av tallbegrepet fra heltall til rasjonale og reelle tall
- har kunnskap i algebra, funksjoner, statistikk og sannsynlighetsregning. og kan knytte denne kunnskapen til lærestoffet på barnetrinnet
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
- har kunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for elever på trinn 5-7, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse.
Innhold
Innholdet bygger på gjeldende læreplan i matematikk for grunnskolen, samt beskrivelsen av faget Matematikk 1 i Nasjonale retningslinjer for GLU 1-7.
Blant annet jobbes det med følgende matematiske temaer:
- Tallteori (primtall, primtallsfaktorisering, røtter og potenser)
- Algebraiske regneregler
- Ulike aspekter ved og representasjoner av brøk
- Konkretisering av brøk
- Regning med brøk, desimaltall og prosent
- Proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet
- Lineære ligninger, ulikheter og ligningssystemer
- Funksjoner
- Personlig økonomi
- Sannsynlighet og kombinatorikk
Det jobbes også med følgende fagdidaktiske temaer:
- Kjerneelementer i matematikkfaget
- Matematisk forståelse og kompetanse
- Kommunikasjon i matematikkundervisning
- Digitale ferdigheter knyttet til bl.a. bruk av regneark og graftegner
- Varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder
- Misoppfatninger i tallregning, brøkregning og algebra
Arbeids- og undervisningsformer
Detaljert informasjon om organisering av undervisning blir publisert i undervisningsplaner ved emnets oppstart. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, seminarer, diskusjoner og arbeid med oppgaver individuelt og i grupper. Det forutsettes også selvstudium.
Gjennom studiet legges det opp til variasjon i arbeidsformene for å ruste kandidaten til fremtidig yrkesliv.
Arbeidsomfang
Arbeidsmengde for student: ca 300 timer
Arbeidskrav
Studentene skal gjennomføre følgende obligatoriske arbeidskrav:
- En tverrfaglig praksisoppgave.
- Tre matematikkfaglige oppgaver i kursets fagstoff.
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold, art og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart. Alle obligatoriske oppgaver må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell, skriftlig eksamen på seks klokketimer.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Skrivesaker, kalkulator uten grafisk display, LK20, passer, linjal, gradskive og inntil 1 A-4 side med notater.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad
Praksis
Her henvises til egen praksisplan for grunnskolelærerutdanningen og beskrivelse av praksisoppgave.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei