4MGL1NA201B Naturfag 2 1.-7. trinn, modul B
Alle versjoner:
4MGL1NA201B (2025—2026)
Emnekode: 4MGL1NA201B
Emnenavn: Naturfag 2 1.-7. trinn, modul B
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Samtlige arbeidskrav i Naturfag 1 1.-7. trinn, modul B, eller tilsvarende, må være godkjent for å begynne på Naturfag 2 1.-7. trinn, modul B.
Relevans i studieprogrammet
Naturfag 2, modul A og B, er obligatoriske emner i årsstudium i naturfag.
Innledning
I Naturfag 2, modul B arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 1-7 i grunnskolen. Naturfag 2 gir dypere innføring i naturfagene og presenterer måter å arbeide på som hjelper elevene til å utvikle forståelse og motivasjon for naturfaglige emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- har grunnleggende kunnskap om radioaktiv stråling
- har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- har inngående kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- har kunnskap om teknologi knyttet til andre naturfaglige tema og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kollegaer
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Innhold
Emnet gir en fordypning i naturfagene, herunder kjemi, fysikk og teknologi. I naturfagdidaktikk fokuseres det på refleksjon rundt elevaktiv læring av teoretisk og praktisk naturfag, tilpasset opplæring, læringsprogresjoner og bruk av modeller. Teknologiens rolle i naturfaget og samfunnet belyses, og det oppøves ferdigheter i programmering som et verktøy for naturfaglig forståelse, problemløsning og kreativitet. Motivasjon, holdninger, etikk og verdispørsmål er også sentralt. Gjennom arbeid med naturfagdidaktiske forskningsartikler utvikles ferdigheter i fagdidaktisk og vitenskapelig metode. Emnene vektlegges slik det er relevant for undervisning og læring på 1.-7. trinn, og grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering er i fokus.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, prosjektarbeid, praktiske øvinger, rapport- og oppgaveskriving, selvstudium
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Prosjektarbeid i teknologi, med innlevering og godkjent muntlig presentasjon
- Praktiske øvinger i kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: godkjent innlegg i seminargruppe
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen. Det må påregnes inntil 6 dager med obligatorisk oppmøte.
Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell, muntlig eksamen av varighet 20-30 minutter
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, formelsamling i fysikk, LK20
Eksamensspråk
Norsk eller skandinaviske språk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Studiepoengreduksjon
Naturfag 2 1.-7. trinn, modul B overlapper 15 studiepoeng med emnene 4MGL5NA201 Naturfag 2 5-10 og GL17NA3 Naturfag 2, delvis nettbasert 1-7.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter må påregne utgifter til forbruksmateriell.
Tilbys som enkeltemne
Ja