4MGL5KØ201 Kroppsøving 2 5-10

Alle versjoner:
4MGL5KØ201 (2025—2026)
4MGL5KØ201 (2024—2025)
4MGL5KØ201 (2023—2024)
4MGL5KØ201 (2022—2023)
4MGL5KØ201 (2021—2022)
4MGL5KØ201 (2020—2021)

Emnekode: 4MGL5KØ201

Emnenavn: Kroppsøving 2 5-10

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

Se programplan.

Anbefalte forkunnskaper

Studentene bør ha gjennomført Kroppsøving 1 (4MGL5KØ101)

Relevans i studieprogrammet

Valgfritt relevant emne i grunnskolelærerutdanningen 5-10.

Innledning

Kroppsøving 2 bygger på og er en videreutvikling av innholdet i Kroppsøving 1 med fokus på utvikling av studentenes undervisningskompetanse i mangfoldige grupper. I emnet gis en introduksjon til ulike aktivitetsformer og fordypning i et utvalg av bevegelsesaktiviteter og arbeidsmåter som er relevant for trinn 5-10. I tillegg inngår kunnskap om kroppen i bevegelse og prinsipper for trening og motorisk utvikling tilknyttet de aktuelle alderstrinnene. Faget har fokus på å videreutvikle studentens selvstendige og faglige refleksjon knyttet til undervisning og læring i kroppsøving. I emnet inngår kunnskap om- og erfaring med forskning og utviklingsarbeid i kroppsøving. Kroppsøving belyses og drøftes i tverrfaglig sammenheng, og i lys av et dannelsesperspektiv knyttet til mangfold og forskjellighet i elevgruppen i skolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning i kroppsøvingsfaget for 5-10. trinn
  • har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
  • har kunnskap om kroppsøving, kroppslig læring og dannelse i et tverrfaglig perspektiv 
  • har kunnskap om eksisterende utfordringer knyttet til inkludering i mangfoldige elevgrupper og hvordan man kan jobbe for å møte disse på en måte som fremmer likeverd og sosial rettferdighet.
  • har kunnskap om kroppen og hvordan den kan påvirkes av ulike treningsmetoder og bevegelsesformer
  • har kunnskap om bruk av naturen som læringsarena i kroppsøving.
  • har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av bevegelsesaktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppsøving.
  • kan anvende et bredt spekter av undervisningsmetoder, arbeidsformer og veiledningsstrategier i faget, samt kritisk reflektere hvilken betydning ulike didaktiske grep kan ha for elevers læring.
  • kan vurdere fagdidaktiske problemstillinger og bruke relevant teori og forskning for å reflektere over egen undervisning i kroppsøving.
  • Kan bruke og begrunne faglig ulike former vurdering i faget, og kunne anvende vurdering som verktøy for å fremme elevenes læring.
  • kan videreutvikle egne kunnskaper og ferdigheter i leik, idrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer med tanke på undervisning i kroppsøving
  • Kan vurdere sikkerhet i planlegging og gjennomføring av undervisning i ulike bevegelsesmiljø, også med overnatting.

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til nytenkning, digitalisering og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan arbeide med mangfold, inkludering og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
  • kan utøve yrkesfaglig profesjonalitet som kroppsøvingslærer

 

Følgende læringsutbytter er knyttet til FoU-oppgaven:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om forskings- og utviklingsarbeid med relevans for egen profesjonsutøving
  • har oversikt over og forståelse for forskingslitteratur som er aktuell for å kunne svare på valgt problemstilling

Ferdigheter

  • Studenten
  • kan formulere en profesjonsrettet problemstilling
  • kan drøfte valgt problemstilling i lys av relevant forskingslitteratur

Generell kompetanse

Studenten

  • har dyp innsikt i valgt faglig/fagdidaktisk problemstilling
  • kan se sammenhengen mellom forsking og utviklingsarbeidet til skolen
  • kan på et avansert nivå analysere, formidle og samtale om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan bruke kunnskapsoppsummering som forskingsmetode
  • kan formidle og drøfte funnene til kunnskapsoppsummeringen i et profesjonsfellesskap

Innhold

Gjennom arbeidet med kroppsøving 2 skal studenten få økt sin undervisningskompetanse i faget, og bli introdusert for et utvalg av idretts- og bevegelsesaktiviteter, friluftslivsaktiviteter, leik og dans relevant for 5.-10. trinn. Faget bygger på nyere forskningsbasert kunnskap og erfaring knyttet til kroppsøving i grunnskolen. Studiet skal gi et godt grunnlag for å utvikle samarbeid med andre fag i skolen. Undervisningen er organisert i følgende temaområder:

Kroppsøvingsdidaktikk

I dette hovedområdet vil det arbeides videre med fagdidaktikk, teori og metode. Fagets formål, legitimering og utvikling utdypes. Studenten skal bli kjent med et bredt spekter av metodiske tilnærminger og arbeidsfomer, samt hvordan læreren som klasseleder kan veilede elever i deres læringsprosesser. Det legges opp til at studenten kritisk skal kunne reflektere rundt ulike fagdidaktiske problemstillinger og utfordringer i faget, med et spesifikt fokus på målet om et inkluderende kroppsøvingsfag i møte med mangfoldige elevgrupper. Studenten presenteres for relevant forskningslitteratur, og skal utvikle kompetanse i å benytte teori og forskning i planlegging og gjennomføring av undervisningen i kroppsøving. I tillegg vil vurdering og dokumentasjon av læring i faget være sentrale tema. 

Lek, idretts-, og bevegelsesaktiviteter i ulike miljø

For å oppnå høy praktisk-metodisk undervisningskompetanse i ulike bevegelsesaktiviteter, gis det anledning til å fordype seg i et utvalg bevegelsesaktiviteter relevant for 5.-10 trinn. Studentene gis anledning til å utvikle grunnleggende ferdigheter, og utforske egne kroppslige evner og muligheter, og å lede og gjennomføre utforskende og skapende prosesser. Gjennom arbeidet med de ulike aktivitetene skal studentene oppnå en grundigere forståelse for de didaktiske avveiningene som ligger i fagets egenart.

Studentene skal få videreutvikle sin undervisningskompetanse knyttet til friluftslivsveiledning og friluftslivsdidaktikk. Videre vil det arbeides mer med bruk av naturen som arena for fysisk aktivitet i tverrfaglig perspektiv.

Kroppslig utvikling, trening og helse

Studenten skal få økt kunnskap om kroppens anatomi og fysiologi, samt treningslære og kunnskap om motorisk utvikling tilknyttet ulike alderstrinn. På bakgrunn av teoretisk kunnskap, skal studenten evne å forklare hvordan kroppen påvirkes av å bedrive ulike treningsmetoder og bevegelsesformer. Studenten skal også kunne utvikle og legge til rette for hensiktsmessige undervisnings- og treningsopplegg innenfor ulike bevegelsesaktiviteter. Dette inkluderer tilrettelegging for mangfoldige elevgrupper, diagnoser og funksjonsnedsettelser. Emnet tar utgangspunkt i et holistisk helseperspektiv og vektlegger at studenten skal kunne drøfte hvordan ulike aspekter knyttet til kroppskulturer og Fitness i samfunnet kan påvirke elevenes læring og trivsel i faget.

Kroppsøving i et tverrfaglig perspektiv

Studenten skal få kunnskap om læreplanens tverrfaglige temaer demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring og hvordan en i faget kan jobbe med disse. Studenten skal kunne reflektere over faget i et overordnet perspektiv og samtidig kunne gjøre faglige og kritiske vurderinger for hva tverrfaglighet er, og hvordan det kan integreres i praksis på måter som møter et økt mangfold og sammensatte elevgrupper.

Studenten skal fordype seg i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter der kroppsøving og kroppslig læring inngår i et tverrfaglig perspektiv. Gjennom drøfting og kritisk vurdering av forskningslitteraturen, arbeides det mot at studenten skal utrustes til eget utviklingsarbeid og kunne bidra til nytenkning, digitalisering og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer vil variere etter tema og aktivitetens egenart. Det vil bli benyttet forelesninger, seminarer, praksis, ekskursjoner, samt praktiske-metodiske aktiviteter innendørs og utendørs. Forelesinger vil i noen tilfeller være nettbasert.

Emnet innebærer stor grad av studentstyrt undervisning, hvor studentene jobber praktisk og teoretisk med lærestoffet. I dette arbeidet inngår praktisk gjennomføring av kroppsøvingstimer i skoleklasser eller for medstudenter, skriftlige innleveringer og gruppeveiledninger med faglærere.

I de praktisk-metodiske aktivitetene som setter krav til sikkerhet, samt i innøving av aktiviteter som krever gode tekniske ferdigheter, vil hovedsakelig gruppeundervisning preget av instruksjon være arbeidsformen.

Arbeidsomfang

ca. 900 timer

Arbeidskrav

For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen, må følgende arbeidskrav være gjenomført og godkjent:

Det er krav om frammøte og aktiv deltaking som angitt i undervisningsplanen.

I tillegg skal følgende gjennomføres:

Oppgaver

  • Studenten skal i grupper produsere en rapport fra planlegging og gjennomføring av undervisning tilknyttet tema friluftsliv og naturferdsel. Rapporten formidles i form av vlogg, logg, læringsplakat, eller annet medium godkjent av faglærer.
  • Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og forskning. Det skal leveres en individuell oppgave knyttet til dette arbeidet, i tillegg til fremlegg på et fagseminar.
  • Studenten skal observere kroppsøvingstimer i skolen og levere en rapport knyttet til observasjonen.
  • For studenter som skriver FoU-oppgave i emnet, gjelder følgende arbeidskrav:
    • Inntil tre tekstutkast etter gitte kriterier
    • Deltakelse i gruppeveiledning
    • Deltakelse i individuell veiledning 
  • For studenter som ikke skriver FoU-oppgave i emnet, gjelder følgende arbeidskrav:
    • Ei praktisk, skriftlig og/eller muntlig oppgave

Ekskursjoner

  • Konstruktiv deltakelse i planlegging, gjennomføring og evaluering av overnattingstur ut fra gitte vurderingskriterier. I særskilte tilfeller med "gyldig" fravær vil emneansvarlig i samarbeid med den enkelte student søke å finne alternative måter å ta igjen tapt undervisning/læringsarbeid.

Obligatorisk undervisning framgår av undervisningsplan.

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for faget ved studiestart.

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjente før studenten kan gå opp til eksamen. Ved ikke godkjent oppgave har studenten en ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

Vurderingen i emnet gis på bakgrunn av muntlig eksamen med tilhørende oppgave som trekkes og forberedes i forkant. Eksamen gjennomføres individuelt eller i par. 

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det gis gradert karakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle hjelpemidler tillatt under forberedelse. Eventuelle hjelpemidler som er tillatt ved muntlig del, er spesifisert i trekkoppgave for eksamen.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Praksis

For studenter i grunnskolelærerutdanningen: Gjennom arbeidskrav i praksis legges det opp til at studenten skal planlegge, gjennomføre og vurdere eget utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving. Utviklingsarbeidet er rettet mot betydningen av kroppslig bevegelse og læring i en større tverrfaglig sammenheng. Det henvises ellers til plan for praksisstudiet.

For studenter på årsenhet, se egen studieplan.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Studenter betaler for utgifter til ekskursjon og forbruksmateriell. Det er krav om alminnelig god fysisk helse for å gjennomføre faget.

Tilbys som enkeltemne

Nei.