4MGL5KRLE213 KRLE 2 5-10 Nyreligiøsitet

Alle versjoner:
4MGL5KRLE213 (2025—2026)
4MGL5KRLE213 (2024—2025)
4MGL5KRLE213 (2023—2024)
4MGL5KRLE213 (2022—2023)
4MGL5KRLE213 (2021—2022)

Emnekode: 4MGL5KRLE213

Emnenavn: KRLE 2 5-10 Nyreligiøsitet

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Nei

Forkunnskapskrav

(4)MGL5KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk eller tilsvarende.

Relevans i studieprogrammet

Valgfritt relevant emne i GLU 5-10.

Valgemne for studenter som skal ta master i KRLE i grunnskoleærerutdanningen.

Innledning

Emnet gir valgfordypning i nyreligiøsitet. Vi vil bli kjent med noen betydningsfulle personer og organisasjoner innenfor nyreligiøsitet i vestlige samfunn fra slutten av 1800-tallet og frem til i dag. Vi vil også lære om noen sentrale ideer og praksiser på det nyreligiøse feltet. Årsaker til nyreligiøsitetens fremvekst er også et viktig tema. Emnet belyser særlig hvordan media har fungert som en katalysator for nyreligiøsitet i Vesten. Vi vil se på hvordan media formidler religiøst tankegods, og hvordan media kan skape nye former for fellesskap og organisering. Studentene vil stifte bekjentskap med medialiseringsteori og lære om hvordan media kan bidra til religiøs endring.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om nyreligiøsitetens fremvekst og historie i vestlige samfunn, fra slutten av 1800-tallet til i dag
  • har kjennskap til noen sentrale personer og organisasjoner i nyreligiøsiteten
  • kjenner til ideer og praksiser innenfor det nyreligiøse feltet
  • har kjennskap til medialiseringsteori
  • har kunnskap om hvordan media kan bidra til å endre autoritetsstrukturer, organisasjonsformer og innholdet i trosforestillinger og religiøs praksis

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende historisk kunnskap om kulturmøter og flerreligiøsitet i møte med mangfoldet i dagens samfunn
  • kan reflektere rundt hvordan media preger vår forståelse av religion

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan reflektere selvstendig over lærerrollen i lys av forholdet mellom religion, media og danning
  • kan reflektere selvstendig over faktorer som bidrar til religiøs endring

Innhold

Emnet gir valgfordypning i to tema:

  • Nyreligiøsitet
  • Forholdet mellom religion og media

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen organiseres i forelesninger og seminarer. Det blir planlagt dagsekskursjon(er) i løpet av studiet.

Arbeidsomfang

Ca. 300 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

  • Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
  • Førsteutkast til semesteroppgaven (1000 ord).
  • Ekskursjonsrapport (1000 ord, eller digital fortelling).

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

  • Individuell semesteroppgave. Lengde: 2500 ord. Med veiledning.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle hjelpemidler er tillatt.

Eksamensspråk

Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Emnet må kombineres med fellesdelen av KRLE2, MGL5KRLE200 eller 4MGL5KRLE200, 20 studiepoeng.

Tilbys som enkeltemne

Nei