4MGL5NA101A Naturfag 1 5.-10. trinn, modul A
Alle versjoner:
4MGL5NA101A (2025—2026)
Emnekode: 4MGL5NA101A
Emnenavn: Naturfag 1 5.-10. trinn, modul A
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Naturfag 1, modul A og B, er obligatoriske emner i årsstudium i naturfag. Naturfag 1 kan også inngå som valgfag i grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 og 5-10.
Innledning
I Naturfag 1, modul A arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5-10 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudentene kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om undervisning i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om arter og grupper av organismer som er vanlige i norsk natur, og deres klassifikasjon og livssykluser
- har kunnskap om evolusjon, arters tilpasning til hverandre og miljøet, og utviklingen av biologisk mangfold
- har kunnskap om kretsløp i naturen og menneskers påvirkning på disse
- har kunnskap om naturtyper og økosystemer som er aktuelle i feltarbeid på mellom- og ungdomstrinnet, viktige prosesser i økosystemene og årstidsvekslinger i norsk natur
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og bergarters kretsløp, inkludert kjennskap til mineraler og bergarter
- har kunnskap om værfenomener og hvordan disse oppstår, værsystemer, klima, drivhuseffekten og global oppvarming
- har grunnleggende kunnskap om struktur og funksjon til celler, samt noen viktige kjemiske reaksjoner som skjer i celler (fotosyntese og celleånding)
- har kunnskap om sansene våre og noen sentrale organsystemer i menneskekroppen og hvordan disse virker sammen
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i naturfag inne og ute og anvende varierte metoder som fremmer elevenes utforsking og dybdelæring
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, anvende relevante modeller, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan arbeide tverrfaglig med bærekraftspørsmål i skolen og knytte egen rolle som naturfaglærer til spørsmål som angår folkehelse og livsmestring
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder økologi, geofag, bærekraftspørsmål og anatomi og fysiologi, samt i naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 5.-10. trinn, med særlig vekt på økologi inkludert artskunnskap, bærekraftspørsmål og anatomi og fysiologi. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for feltarbeid, naturvitenskapelige og utforskende arbeidsmetoder, læringsteori og naturfaget sin plass i skolen. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Emnet har også fokus på grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske øvinger, ekskursjoner, oppgaveskriving, selvstudium
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Ekskursjon til ulike naturtyper: varighet inntil fem dager, med innlevert skriftlig rapport. Ekskursjonen gjennomføres sammenhengende eller i flere deler
- Digital objektsamling
- Praktiske øvinger i anatomi og fysiologi: inntil én dag, med innlevert rapport
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen. For årsstudiumstudenter må det påregnes inntil 8 dager med obligatorisk oppmøte. For studenter på grunnskolelærerutdanningen vil det være ytterligere krav om obligatorisk oppmøte.
Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell skriftlig eksamen, 3 timer
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, formelsamling i fysikk, LK20
Eksamensspråk
Norsk eller skandinaviske språk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Studenter som tar emnet som en del av Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 følger egen praksisplan.
Studiepoengreduksjon
Naturfag 1 5.-10. trinn, modul A overlapper 15 studiepoeng med emnene 4MGL1NA101 Naturfag 1 1-7 og 4MGL5NA101 Naturfag 1 5-10. Emnet overlapper 10 studiepoeng med GL17NAT1A/GL5NAT1A Naturfag 1 nett 1.-7. / 5.-10. trinn modul 1, og 5 studiepoeng med GL17NAT1B/GL5NAT1B Naturfag 1 nett 1.-7. / 5.-10. trinn modul 2.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter må påregne utgifter til obligatoriske ekskursjoner og forbruksmateriell.
Tilbys som enkeltemne
Ja