4MGL5NA101B Naturfag 1 5.-10. trinn, modul B
Alle versjoner:
4MGL5NA101B (2025—2026)
Emnekode: 4MGL5NA101B
Emnenavn: Naturfag 1 5.-10. trinn, modul B
Undervisningssemester: Høst
Steder: Oslo
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Naturfag 1, modul A og B, er obligatoriske emner i årsstudium i naturfag. Naturfag 1 kan også inngå som valgfag i grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 og 5-10.
Innledning
I Naturfag 1, modul B arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5-10 i grunnskolen. Naturfag 1 gir grunnleggende innføring i naturfagene og presenterer arbeidsmåter grunnskolelærerstudentene kan bruke til å styrke elevenes motivasjon for og læring av naturfaglige emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om undervisning i naturfag på mellom- og ungdomstrinnet og kjennskap til overgangen til videregående skole
- har kunnskap om naturvitenskapens og teknologiens metoder og tenkemåter
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning, vurdering og elevenes læring i naturfag med fokus på begrepsdannelse, hverdagsforestillinger, grunnleggende ferdigheter og utforskende arbeidsmåter
- har kunnskap om vann, luft og oppbygging og egenskaper til stoffer og kjemiske reaksjoner i hverdagen og i naturen
- har kunnskap om atomers oppbygning, grunnstoffer, og hvordan oppbygningen bestemmer et stoffs egenskaper
- har kunnskap om bevaring, overføring, kvalitet og ulike former for energi, og bruk av energibegrepet i naturfag, inkludert enkle beregninger
- har kunnskap om ulike krefter, rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon og sammenhenger mellom disse
- har kunnskap om ulike bølger og egenskaper som frekvens, bølgelengde og amplitude
- kjenner Ohms lov og kan utføre enkle forsøk innen elektrisitet og magnetisme
- har kunnskap om solsystemet, årstids- og døgnvariasjoner, månefaser og ulike himmellegemer samt deres betydning for livet på jorda
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på grunnleggende ferdigheter og flerkulturelle elevgrupper
- kan gjennomføre målinger, gjøre enkle beregninger, anvende relevante modeller, bruke relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan forstå kjemiske reaksjonsligninger og bruke dem for å beskrive kjemiske reaksjoner
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på programmering og prosessen fra idé til produkt
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan reflektere over forholdet mellom vitenskapelig, erfaringsbasert og tradisjonell kunnskap i samfunnsdebatten
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i naturfagene, herunder kjemi, fysikk, astronomi og teknologi, samt i naturfagdidaktikk. Emnene vektlegges slik det er relevant for 5.-10. trinn, med særlig vekt på grunnleggende kjemi og fysikk, og på programmerbar teknologi som et kreativt verktøy i naturfagene. I naturfagdidaktikk fokuseres det på drøfting og begrunnelser for laboratoriearbeid, kjemi- og fysikkdidaktikk, naturvitenskapelige og utforskende arbeidsmetoder, begrepsdannelse og naturfaget sin plass i skolen og samfunnet. Studentene skal arbeide med naturfagdidaktisk litteratur for å øke sin forståelse for naturfagdidaktiske problemstillinger. Emnet har også fokus på grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, praktiske øvinger, ekskursjoner, oppgaveskriving, selvstudium
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Praktiske øvinger i fysikk: én dag, med innlevert skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i kjemi: én dag, med innlevert skriftlig rapport
- Prosjektarbeid i teknologi, med godkjent gjennomføring og presentasjon på avsluttende seminar (halv dag)
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen. For årsstudiumstudenter må det påregnes inntil 5 dager med obligatorisk oppmøte. For studenter på grunnskolelærerutdanningen vil det være ytterligere krav om obligatorisk oppmøte.
Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell skriftlig eksamen, 3 timer
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, formelsamling i fysikk, LK20
Eksamensspråk
Norsk eller skandinaviske språk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Studenter som tar emnet som en del av Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 følger egen praksisplan.
Studiepoengreduksjon
Naturfag 1 5.-10. trinn, modul B overlapper 15 studiepoeng med emnene 4MGL1NA101 Naturfag 1 1-7 og 4MGL5NA101 Naturfag 1 5-10. Emnet overlapper 5 studiepoeng med GL17NAT1A/GL5NAT1A Naturfag 1 nett 1.-7. / 5.-10. trinn modul 1, og 10 studiepoeng med GL17NAT1B/GL5NAT1B Naturfag 1 nett 1.-7. / 5.-10. trinn modul 2.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter må påregne utgifter til obligatoriske ekskursjoner og forbruksmateriell.
Tilbys som enkeltemne
Ja