4MGL5NA201A Naturfag 2 5.-10. trinn, modul A

Alle versjoner:
4MGL5NA201A (2025—2026)

Emnekode: 4MGL5NA201A

Emnenavn: Naturfag 2 5.-10. trinn, modul A

Undervisningssemester: Vår

Steder: Oslo

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse.

Samtlige arbeidskrav i Naturfag 1 5.-10. trinn, modul A, eller tilsvarende, må være godkjent for å begynne på Naturfag 2 5.-10. trinn, modul A.

Relevans i studieprogrammet

Naturfag 2, modul A og B, er obligatoriske emner i årsstudium i naturfag. Naturfag 2 kan også inngå som valgfag i grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10.

Innledning

I Naturfag 2, modul A arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5-10 i grunnskolen. Naturfag 2 gir dypere innføring i naturfagene og presenterer måter å arbeide på som hjelper elevene til å utvikle forståelse og motivasjon for naturfaglige emner.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
  • har bred kunnskap om utforskende arbeidsmåter og videreutvikling av egen og elevenes kompetanse i å arbeide utforskende
  • har omfattende kunnskap om plante- og dyrearter i norsk natur, og om hvordan et økosystem forandrer seg gjennom året
  • har kunnskap om naturlige og menneskeskapte suksesjoner og forståelse for hvordan dette virker inn på det biologiske mangfoldet
  • har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak evolusjon og evolusjon som grunnlag for moderne biologi
  • har utdypende kunnskap om ulike celletypers struktur og funksjon (bl.a. celleånding) og grunnleggende genetikk og bioteknologi
  • har kunnskap om struktur og funksjon til nervesystemet, hormonsystemet og immunforsvaret i menneskekroppen
  • har kunnskap om menneskets utvikling fra unnfangelse til fødsel, og om puberteten
  • har kunnskap om planters struktur og fysiologi (bl.a. fotosyntesen)
  • har helhetlig kunnskap om bærekraftig utvikling og hvordan mennesker gjennom naturvitenskap og teknologi (inkludert bioteknologi) påvirker samfunn og miljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis i naturfag og tilrettelegge undervisning med vekt på grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre en integrert naturfagundervisning og benytte naturfag som regifag i aktuelle tverr-/flerfaglige sammenhenger, inkludert teknologi, pubertet og seksualitet og bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger

Innhold

Emnet gir en fordypning i naturfagene, herunder biologi, bioteknologi og bærekraftspørsmål. I naturfagdidaktikk fokuseres det på refleksjon rundt elevaktiv læring av teoretisk og praktisk naturfag, læringsteori, utforskende undervisning og bruk av modeller. Motivasjon, holdninger, etikk og verdispørsmål er også sentralt. Gjennom feltarbeid og oppgaveskriving utvikles ferdigheter i naturvitenskapelig metode og fagdidaktisk refleksjon. Emnene vektlegges slik det er relevant for undervisning og læring på 5.-10. trinn, og grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering er i fokus.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, feltarbeid, praktiske øvinger, rapport- og oppgaveskriving, selvstudium

Arbeidsomfang

450 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Ekskursjon til ulike naturområder: Inntil tre dager, med skriftlig rapport
  • Årstidsendringer: feltobservasjoner gjennom vinter og vår, med rapportering og refleksjonsnotat
  • Praktiske øvinger knyttet til temaet «kropp og helse»: halv dag, med rapport
  • Skriftlig oppgave om bærekraftig utvikling, inntil 3000 ord

Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen. For årsstudiumstudenter må det påregnes inntil 10 dager med obligatorisk oppmøte. For studenter på grunnskolelærerutdanningen vil det være ytterligere krav om obligatorisk oppmøte.

Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell, muntlig eksamen av varighet 20-30 minutter

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, formelsamling i fysikk, LK20

Eksamensspråk

Norsk eller skandinaviske språk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Praksis

Studenter som tar emnet som en del av Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 følger egen praksisplan.

Studiepoengreduksjon

Naturfag 2 5.-10. trinn, modul A overlapper 15 studiepoeng med emnene 4MGL5NA201 Naturfag 2 5-10 og GL5NA3 Naturfag 2, delvis nettbasert 5.-10. trinn.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Andre bestemmelser

Studenter må påregne utgifter til obligatoriske ekskursjoner, feltarbeid og forbruksmateriell.

Tilbys som enkeltemne

Ja