4MGL5NA201B Naturfag 2 5.-10. trinn, modul B
Alle versjoner:
4MGL5NA201B (2025—2026)
Emnekode: 4MGL5NA201B
Emnenavn: Naturfag 2 5.-10. trinn, modul B
Undervisningssemester: Vår
Steder: Oslo
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse.
Samtlige arbeidskrav i Naturfag 1 5.-10. trinn, modul B, eller tilsvarende, må være godkjent for å begynne på Naturfag 2 5.-10. trinn, modul B.
Relevans i studieprogrammet
Naturfag 2, modul A og B, er obligatoriske emner i årsstudium i naturfag. Naturfag 2 kan også inngå som valgfag i grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10.
Innledning
I Naturfag 2, modul B arbeides det med naturfagdidaktiske og naturfaglige tema som er relevante for alle som skal undervise i naturfag på trinnene 5-10 i grunnskolen. Naturfag 2 gir dypere innføring i naturfagene og presenterer måter å arbeide på som hjelper elevene til å utvikle forståelse og motivasjon for naturfaglige emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
- har kunnskap om organiske stoffklasser og næringsstoff, og utdypende kunnskap om hovedtyper av kjemiske reaksjoner
- har kunnskap om betydningen av organisk og uorganisk kjemi i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger
- har kunnskap om Newtons lover i relasjon til legemets stabilitet og bevegelse med konstant akselerasjon i én og to dimensjoner
- har grunnleggende kunnskap om radioaktiv stråling
- har kunnskap om fenomen utenfor solsystemet og om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, inkludert stjernenes livsløp
- har inngående kunnskap om ulike fornybare og ikke-fornybare energikilder, samt samfunnsmessige, miljømessige og etiske problemstillinger knyttet til disse
- har kunnskap om teknologi knyttet til andre naturfaglige tema og samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge praktisk og teoretisk undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn og ved ulike elevforutsetninger
- kan veilede elevene i å utføre målinger og beregninger, anvende relevant utstyr og gjennomføre aktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- kan bruke og utvikle programmer som løser eller simulerer naturfaglige problemstillinger
- kan finne, vurdere og henvise til naturvitenskapelig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff som er skrevet på både norsk og engelsk, og anvende dette i undervisning og i samtale med kollegaer
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- kan drøfte relevante fagetiske problemstillinger
Innhold
Emnet gir en fordypning i naturfagene, herunder kjemi, fysikk og teknologi. I naturfagdidaktikk fokuseres det på refleksjon rundt elevaktiv læring av teoretisk og praktisk naturfag, tilpasset opplæring, læringsprogresjoner og bruk av modeller. Teknologiens rolle i naturfaget og samfunnet belyses, og det oppøves ferdigheter i programmering som et verktøy for naturfaglig forståelse, problemløsning og kreativitet. Motivasjon, holdninger, etikk og verdispørsmål er også sentralt. Gjennom arbeid med naturfagdidaktiske forskningsartikler utvikles ferdigheter i fagdidaktisk og vitenskapelig metode. Emnene vektlegges slik det er relevant for undervisning og læring på 5.-10. trinn, og grunnleggende ferdigheter, tilpasset opplæring og vurdering er i fokus.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, prosjektarbeid, praktiske øvinger, rapport- og oppgaveskriving, selvstudium
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Prosjektarbeid i teknologi, med innlevering og godkjent muntlig presentasjon
- Praktiske øvinger i kjemi: én dag, med skriftlig rapport
- Praktiske øvinger i fysikk: én dag, med skriftlig rapport
- Presentasjon av fagdidaktisk litteratur: godkjent innlegg i seminargruppe
Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen. For årsstudiumstudenter må det påregnes inntil 6 dager med obligatorisk oppmøte. For studenter på grunnskolelærerutdanningen vil det være ytterligere krav om obligatorisk oppmøte.
Det vises ellers til «Forskrift om studier ved NLA Høgskolen» og «Retningslinjer for obligatoriske arbeidskrav».
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell, muntlig eksamen av varighet 20-30 minutter
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Periodesystemet, kalkulator uten grafisk display, formelsamling i fysikk, LK20
Eksamensspråk
Norsk eller skandinaviske språk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Praksis
Studenter som tar emnet som en del av Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 følger egen praksisplan.
Studiepoengreduksjon
Naturfag 2 5.-10. trinn, modul B overlapper 15 studiepoeng med emnene 4MGL5NA201 Naturfag 2 5-10 og GL5NA3 Naturfag 2, delvis nettbasert 5.-10. trinn.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Studenter må påregne utgifter til forbruksmateriell.
Tilbys som enkeltemne
Ja