4VUVP801N Veiledningspedagogikk 1, modul 1

Alle versjoner:
4VUVP801N (2025—2026)

Emnekode: 4VUVP801N

Emnenavn: Veiledningspedagogikk 1, modul 1

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Nettbasert, Oslo

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Kvalifiseringskrav for opptak på modul 1 er:

  • godkjent lærerutdanning eller annet yrke med minimum tre års høyskole eller universitetsutdanning som grunnlag
  • minimum tre års relevant yrkespraksis
  • studentene arbeider/skal arbeide med veiledning

NLA kan etter skjønnsmessig vurdering gi unntak fra kravene.

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i studieprogrammet veiledningspedagogikk.

Innledning

Veiledning er et redskap for profesjonell utvikling. Studiet er et fordypningsemne som kvalifiserer til oppgaver som veileder i ulike kontekster, både studenter, nyutdannede lærere, elever, barn, kollegaer, foreldre og andre. Formålet er å gi inngående forskingsbasert og teoretisk kunnskap om pedagogisk veiledning som støtte for profesjonell utvikling. Videre vil studiet gi innsikt og erfaring med individuell og gruppebasert veiledning av kollegaer og hvordan slike veiledningsprosesser kan optimaliseres i profesjonsfellesskapet. Studiet er praktisk forankret basert på deltakernes praksis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om veisøkerrollen og om veilederrollen
  • har kunnskap om forskjellige former for veiledning og om ulike kontekster veiledning foregår innenfor
  • har kunnskap om etiske perspektiv i arbeid med kommunikasjon og veiledning
  • har kunnskap om kommunikasjon og samspillsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne og gjennomføre veiledning
  • kan analysere og reflektere over veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
  • kan planlegge og vurdere for utvikling og læring for personer og grupper

Generell kompetanse

Studenten

  • viser etisk refleksjon og evne til vurdering i kommunikasjon og veiledning
  • kan legge til rette god veiledning i ulike kontekster
  • har innsikt i hvordan kommunikasjon og veiledning kan bidra til utvikling

Innhold

Emnet gir kompetanse i veiledningspedagogikk. Studiet har både teoretisk og praktisk tilnærming. Studiet tar for seg følgende overordnede tema:

  • Veiledning som fenomen og fagfelt
  • Kunnskap om kommunikasjon, samspillsprosesser og relasjonsbygging
  • Veiledning som redskap for utvikling og læring
  • Etikk
  • Spesialiseringsmodul, studentene velger 1 av følgende:
    • Veiledning av studenter og nyutdannede lærere
    • Veiledning av elever og barn
    • Veiledning i andre yrkeskontekster

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettforelesninger, selvstudium, øvingsoppgaver, interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få veiledning gjennom gruppearbeid, webinarer, diskusjoner, og individuell veiledning. Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas.

Arbeidsomfang

450 timer

Arbeidskrav

Studiet har prosessuell arbeidsform der tilbakemelding på arbeidskrav er framovermelding til avsluttende vurdering.

Arbeidskrav 1: Gruppearbeid.
Arbeidskrav 2: Videofilming av egen avtalt veiledningssekvens + reflekterende skriftlig logg.
Arbeidskrav 3: Alle 4 webinarer i emnet er obligatoriske. Det kreves at studentene er tilstede minst 75 prosent av webinarene.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Videofilming av egen fullverdige veiledningssamtale og individuell reflekterende logg. Eksamen teller 100 % av karakteren i emnet.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk
Annet språk kan søkes om

Progresjonskrav

For videreutdanningsstudenter må emnet være bestått for å kunne tas opp på veiledningspedagogikk/pedagogisk veiledning modul 2. For grunnskolelærerstudenter med profesjonsrettet pedagogikk som masterfag, må emnet være bestått for å følge videre progresjon i studiet.

Praksis

Det er ikke ordinær praksis i emnet.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja