4VUVP801N Veiledningspedagogikk 1, modul 1
Alle versjoner:
4VUVP801N (2025—2026)
Emnekode: 4VUVP801N
Emnenavn: Veiledningspedagogikk 1, modul 1
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Nettbasert, Oslo
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Kvalifiseringskrav for opptak på modul 1 er:
- godkjent lærerutdanning eller annet yrke med minimum tre års høyskole eller universitetsutdanning som grunnlag
- minimum tre års relevant yrkespraksis
- studentene arbeider/skal arbeide med veiledning
NLA kan etter skjønnsmessig vurdering gi unntak fra kravene.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i studieprogrammet veiledningspedagogikk.
Innledning
Veiledning er et redskap for profesjonell utvikling. Studiet er et fordypningsemne som kvalifiserer til oppgaver som veileder i ulike kontekster, både studenter, nyutdannede lærere, elever, barn, kollegaer, foreldre og andre. Formålet er å gi inngående forskingsbasert og teoretisk kunnskap om pedagogisk veiledning som støtte for profesjonell utvikling. Videre vil studiet gi innsikt og erfaring med individuell og gruppebasert veiledning av kollegaer og hvordan slike veiledningsprosesser kan optimaliseres i profesjonsfellesskapet. Studiet er praktisk forankret basert på deltakernes praksis.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om veisøkerrollen og om veilederrollen
- har kunnskap om forskjellige former for veiledning og om ulike kontekster veiledning foregår innenfor
- har kunnskap om etiske perspektiv i arbeid med kommunikasjon og veiledning
- har kunnskap om kommunikasjon og samspillsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne og gjennomføre veiledning
- kan analysere og reflektere over veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
- kan planlegge og vurdere for utvikling og læring for personer og grupper
Generell kompetanse
Studenten
- viser etisk refleksjon og evne til vurdering i kommunikasjon og veiledning
- kan legge til rette god veiledning i ulike kontekster
- har innsikt i hvordan kommunikasjon og veiledning kan bidra til utvikling
Innhold
Emnet gir kompetanse i veiledningspedagogikk. Studiet har både teoretisk og praktisk tilnærming. Studiet tar for seg følgende overordnede tema:
- Veiledning som fenomen og fagfelt
- Kunnskap om kommunikasjon, samspillsprosesser og relasjonsbygging
- Veiledning som redskap for utvikling og læring
- Etikk
- Spesialiseringsmodul, studentene velger 1 av følgende:
- Veiledning av studenter og nyutdannede lærere
- Veiledning av elever og barn
- Veiledning i andre yrkeskontekster
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettforelesninger, selvstudium, øvingsoppgaver, interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få veiledning gjennom gruppearbeid, webinarer, diskusjoner, og individuell veiledning. Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas.
Arbeidsomfang
450 timer
Arbeidskrav
Studiet har prosessuell arbeidsform der tilbakemelding på arbeidskrav er framovermelding til avsluttende vurdering.
Arbeidskrav 1: Gruppearbeid.
Arbeidskrav 2: Videofilming av egen avtalt veiledningssekvens + reflekterende skriftlig logg.
Arbeidskrav 3: Alle 4 webinarer i emnet er obligatoriske. Det kreves at studentene er tilstede minst 75 prosent av webinarene.
Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i undervisningsplanen for emnet ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Videofilming av egen fullverdige veiledningssamtale og individuell reflekterende logg. Eksamen teller 100 % av karakteren i emnet.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter A til F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk
Annet språk kan søkes om
Progresjonskrav
For videreutdanningsstudenter må emnet være bestått for å kunne tas opp på veiledningspedagogikk/pedagogisk veiledning modul 2. For grunnskolelærerstudenter med profesjonsrettet pedagogikk som masterfag, må emnet være bestått for å følge videre progresjon i studiet.
Praksis
Det er ikke ordinær praksis i emnet.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja