BLFORMUS-D Musikk, sprell og språk

Alle versjoner:
BLFORMUS-D (2025—2026)

Emnekode: BLFORMUS-D

Emnenavn: Musikk, sprell og språk

Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre

Steder: Oslo

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 30 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

NLA-studenter på BL må ha bestått avsluttende vurdering på KO 1-5, og gjennomført KO 6. Eksterne søkere (overflyttingsstudenter) må ha fullført og bestått eksamen og praksis fra KO 1-6, samt levert sin bacheloroppgave på BL-utdanningen. Videreutdanningssøkere må ha godkjent barnehagelærerutdanning/-kompetanse.

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomført KO1-6

Relevans i studieprogrammet

Valgfri fordypning i bachelorprogrammet for arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (aBL) eller ordinær barnehagelærerutdanning

Innledning

Denne fordypningen skal styrke barnehagelærerstudentenes faglige kunnskap innen musikk, bevegelse og språkopplæring, og trygge og inspirere dem til å ta i bruk denne kunnskapen i barnehagehverdagen. Emnet vil sette fokus på hvordan barn lærer språk og på språkstimulerende aktiviteter, særlig knyttet opp mot det lyriske, sanselige og musiske.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan musikk og språk henger sammen
  • kjenner til forskning rundt hvordan musikk kan være et effektivt redskap for språktilegnelse og -opplæring hos små barn med norsk som første- eller andrespråk
  • har kjennskap til Dalcroze-rytmikk som arbeidsprinsipp og metode
  • har kunnskap om barnets musikalske utvikling
  • har kunnskap om kroppens og sanseerfaringenes betydning for barns lek og læring
  • har inngående kunnskap om barns muntlige språkutvikling på første- og andrespråket, og om hvordan vi kan støtte språkutviklingen gjennom musikalsk arbeid og språklek
  • har kunnskap om litterære og språklige virkemidler i barnelyrikk og andre sjangre fra muntlige fortellertradisjoner
  • har inngående kunnskap om hvordan fonologisk og metaspråklig bevissthet legger grunnlaget for utviklingen av skriftspråk

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, inspirere til og lede musikalsk språklek og musikkaktivitet
  • kan utforske og anvende ulike musikalske uttrykksformer, formidlingsmåter, instrumenter, teknikker og lyttemåter
  • kan improvisere i musikalsk samspill med barn og fremme barns musikkglede, musikalske utvikling og kreative utfoldelse
  • kan skjønne, anvende og notere enkle melodier, rytmer og arrangementer
  • kan ta i bruk ulike musiske språkstimulerende aktiviteter, og kan på varierte måter leke med, samtale om og utforske ulike sider ved språket i samtale med barn
  • kan jobbe allsidig med formidling av tekster slik at de blir en kilde til estetiske opplevelser, læring og danning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan inspirere og motivere barna til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet
  • har god kjennskap til norsk kulturarv og kan reflektere rundt musikkulturer og fortellertradisjoner i andre land
  • kan legge til rette for variert musikalsk språklek for barn med ulik språklig, sosial, religiøs og kulturell bakgrunn
  • kan fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling gjennom musikk- og språkaktivitet
  • kan inspirere og motivere barn til å uttrykke seg og leke med den lydlige siden av språket

Innhold

Studiet omfatter musikk (20 stp), norsk (7 stp) og pedagogikk (3 stp). Fordypningen vil fokusere på hvordan barns språklige utvikling kan styrkes gjennom musikkfaglig aktivitet og andre estetiske uttrykksmåter. Undervisningen vil vektlegge en didaktisk, praktisk og teoretisk innføring i kunnskapsområdet. Utforskende og skapende virksomhet står sentralt. Fordypningen vil også legge vekt på musikktradisjoner, lyrikk og muntlige fortellertradisjoner fra ulike kulturer, og sette fokus på hvordan barna gjennom estetiske opplevelser kan møte ulike kulturer.

Musikk og språk har mange fellestrekk, og vi kan derfor ha stor nytte og glede av å bruke musikk i språkopplæringen. Emnet vil gå nærmere inn på dette og vise hvordan vi der kan bruke musikk på varierte og lystbetonte måter. Barn lærer best via bevegelse og sanseerfaring. Musikk og bevegelse hører naturlig sammen og utvikler både barnas evne til å lytte, uttrykke seg og utforske og utvikle motorikk og koordinasjonsevne. Kobler vi kroppsbevegelse til språk, går forståelsen dypere og virker språkstimulerende.

Emnet vil også styrke ferdigheter og kunnskap knyttet til lekpreget aktivitet rundt musikklytting, sang, rim og regler. Gjennom musikalsk aktivitet kan barna og vi også bli kjent med vår egen og andres kultur før og nå og utforske kulturelle uttrykk sammen med andre.

Dette bygger også gode, inkluderende fellesskap der samarbeid, sosialisering og mestringsglede står sentralt. På denne måten kan slik aktivitet også virke forebyggende og fremme god helse, sosial inkludering og livslang læring (KD Meld. St. 24 2012-2013).

Barnehagen skal være en arena for kunst- og kulturformidling og trenger faglig dedikerte og trygge pedagoger som kan lede barn og voksne i kreative musikalske prosesser. Styrking av egne musikalske ferdigheter i spill, sang og bevegelse er derfor også en viktig del av undervisningen.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium der deltakerne må arbeide selvstendig og være aktive gjennom begge semestrene. Det gjennomføres totalt seks nettdager og syv samlinger, hver over to dager. Samlingene vil inneholde forelesninger, seminarer, gruppearbeid og ferdighetstrening. Innleveringer av arbeidskrav, organiserte nettdiskusjoner/-seminarer o.l., kommunikasjon og tilbakemeldinger skjer via NLAs digitale læringsplattform.

Arbeidsomfang

Antatt normert arbeidsmengde for student: ca. 800-900 arbeidstimer. Dette omfatter også øving og selvstudium.

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning. Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse:

  • Parvis oppgave: Planlegging og gjennomføring av samlingsstund knyttet til musikalsk språklek. Gjennomføres med medstudenter på campus.
  • Gruppeoppgave: Planlegging og gjennomføring av formidlingsstund/konsert knyttet til emnets læringsutbyttebeskrivelser for fritt valgt, relevant barnegruppe.
  • Individuelt eller parvis (fritt valg): Innlevering av rytmikkopplegg etter nærmere gitte kriterier (skriftlig + evt. noter og lyd).
  • Akkompagnere fem sanger på et akkordinstrument.
  • DKS-besøk eller tilsvarende med refleksjonsnotat.
  • Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning.

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å gjennomføre arbeidskravet.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Den avsluttende vurderingen består av tre hovedbestanddeler:

  • En praksisperiode. Vurderingskriteriene tar utgangspunkt i fordypningens læringsutbyttebeskrivelser. Praksis blir vurdert til bestått / ikke bestått.

Avsluttende eksamen gjennomføres i vårsemesteret og består av to deler:

  • Del 1: Skriftlig fordypningsoppgave knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene. Oppgaven kan gjøres individuelt eller parvis, og skal ha et omfang på 3000 ord ved individuell innlevering, og 5000 ord når to leverer sammen.
  • Del 2: Individuell praktisk eksamen i musikalsk ledelse og samspill (ca. 15 minutter) med tilhørende muntlig utspørring. Første del gjennomføres med barn på campus.

Det gis bokstavkarakterer med A til F på begge deleksamener. Det gis én samlet karakter for avsluttende vurdering. Hver eksamensdel vektes 50/50. Begge deler må være bestått for å få samlet karakter.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det gis gradert karakter fra A - F på avsluttende eksamen.

Tillatte hjelpemidler

Del 1: Alle

Del 2: Ingen (gjelder muntlig utspørring)

Eksamensspråk

Norsk

Praksis

Praksis har et omfang på 10 dager og vurderes etter karakterskalaen bestått/ikke bestått. All deltakelse i praksisopplæringen er obligatorisk, og er en integrert del av studiet og skal være veiledet og vurdert. Praksis er nært knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnet. Når det gjelder praksissted, kan studentene komme med ønske, men det må godkjennes av praksisadministrasjonen og emneansvarlig.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja