HSM223 Etikk, identitet og ansvar 2
Alle versjoner:
HSM223 (2025—2026)
Emnekode: HSM223
Emnenavn: Etikk, identitet og ansvar 2
Undervisningssemester: Oppstart høst, undervisning over to semestre
Steder: Kristiansand, Oslo
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
Emnet krever opptak på bachelorstudium i økonomi og administrasjon, eller innovasjon, markedsføring og ledelse, og bestått HSM104.
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i bachelor i økonomi og administrasjon og bachelor i innovasjon, markedsføring og ledelse.
Innledning
Dette er det andre emnet av to, som heter Etikk, identitet og ansvar. Dette forkortes til EIA 1 og EIA 2. Emneserien skal bidra til studentenes danning og vekst. Emnene legger til rette for at studentene kan utvikle seg som reflekterende bevisste praktikere og ansvarlige arbeidstakere. Emneserien har spesielt fokus på studentenes identitet, danning og utvikling som ansvarlige samfunnsaktører. EIA 2 bygger på EIA 1 og undervises primært i vårsemesteret, men med oppstart i høstsemesteret. I dette emnet utfordres studentene til refleksjon over hvordan egen identitet og egne verdier kan knyttes til ulike former for samfunnsansvar.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for hvordan politiske og økonomiske avgjørelser påvirker enkeltmennesker
- har kunnskap om FNs menneskerettserklæring og FNs bærekraftsmål
- har kunnskap om hvilke følger dårlige avgjørelser og fokus på økonomisk vinning kan få
- har kjennskap til hvordan motivasjon og psykologiske prosesser påvirker egne og andres adferd og beslutninger
- har kjennskap til grunnleggende modeller for erfaringslæring
- kan gjøre rede for grunnleggende motivasjonsteori
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere hvor vidt virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig tar samfunnsansvar, samt fremmer FNs bærekraftsmål og ivaretar FNs menneskerettigheter
- forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
- kan reflektere kritisk rundt bruk av tester og verktøy som brukes i organisasjonsutvikling og ansettelsesprosesser
- kan reflektere systematisk over egne holdninger, valg, handlinger og deres konsekvenser for andre
- har et bevisst forhold til sin fagkompetanse innen økonomi- og ledelsesfag og hvordan den kan brukes til beste for andre mennesker og den verden de er en del av
- kan anvende teoretiske modeller for å artikulere gruppedynamiske prosesser, samt gruppe- og teamarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst egne verdier og handlingsmønster, og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
- har forståelse for hvordan en selv fremstår i møte med andre
- kan gjøre rede for egne utfordringer og verdistandpunkt i møte med dem som er forskjellig fra og tenker annerledes enn en selv
- kan utrykke og reflektere over egen motivasjon, egne holdninger og eget verdisyn, muntlig og skriftlig
- kan sette ord på egne sterke sider og utfordringer i møte med forskjellige typer arbeidsoppgaver og jobbe målrettet med egen utvikling
- viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
- kan reflektere over egen adferd, hva som motiverer atferden og hvordan adferden oppfattes av andre
Innhold
- Identitet
- Etisk og moralsk refleksjon
- Kommunikasjon
- Sosialpsykologi
- Motivasjonsteori
- Erfaringslæring
- Danningsteori
- Dilemmatrening
- Menneskerettigheter
- Bærekraftsmål
- Refleksjonsgrupper
Arbeids- og undervisningsformer
Dette er et emne med varierte arbeidsformer med en vekt på introduksjonsforelesninger, reflekterende samtaler i grupper, men også seminararbeid med fremføringer, casearbeid, VaKE-dilemmatrening og filming av gruppesamtaler.
Arbeidsomfang
Det forventes at studenten legger ned minimum 250 arbeidstimer i dette emnet.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til avsluttende vurdering:
1. semester
- To mentorsamtaler
- To mentorlogger
2. semester
- Filmet diskusjon i dialoggruppe med påfølgende refleksjon og innleveringsoppgave. Individuell refleksjonsoppgave (oppgave 2000 ord +/- 15%). Det er ikke mulig å levere refleksjonsoppgave uten å ha deltatt i filmet diskusjon.
- To mentorsamtaler
- Fem logger (hvorav to fra mentorsamtaler)
- Deltakelse på tredagerskurs med overnatting (to overnattinger)
All undervisning og gruppesamtaler er obligatorisk. Det kreves 80% tilstedeværelse per semester.
Dersom arbeidskravene ikke er godkjent, må studenten vente et år med å få gjennomført arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ Ikke godkjent.
Avsluttende vurdering
- Individuell muntlig presentasjon for medstudenter.
- Skriftlig individuell refleksjonssoppgave (oppgave 2000 ord +/- 15%, litteraturlisten er ikke inkludert i antall ord).
Begge oppgavene vurderes som bestått/ikke bestått hver for seg.
Individuell muntlig presentasjon for medstudenter må være bestått for å få levere individuell refleksjonsoppgave.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Bestått/ Ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk
Progresjonskrav
Etikk, identitet og ansvar 1 må være bestått for å kunne fortsette på Etikk, identitet og ansvar 2.
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
Dette emnet overlapper 2,5 studiepoeng med (4)HSM204, Identitet og danning 2 samt 7,5 studiepoeng med (4)HSM210, Identitet og danning 3.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei