IKS301 Interkulturelle teorier
Alle versjoner:
IKS301 (2025—2026)
Emnekode: IKS301
Emnenavn: Interkulturelle teorier
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i master i interkulturelle studier
Innledning
Målet med emnet er å presentere varierte, men dyptgående perspektiver på interkulturelle teorier og å gi studentene en teoretisk verktøykasse som kan anvendes i ulike kulturelle, sosiale og yrkesmessige kontekster. Hensikten er å analysere mangfold, vilkår for tilhørighet, inklusjon og eksklusjonsprosesser, identitets- og gruppedannelse. Emnet bygger på og styrker studentenes kompetanse fra bachelorstudiene i interkulturelle studier eller andre relevante studier. Det teoretiske grunnlaget er antropologi, kulturstudier, sosiologi, sosialt arbeid, historie, religionsstudier og interkulturell kommunikasjon, og hovedfokuset vil være på grunnleggende problemer og dilemmaer i interkulturell samhandling. Studentene får kjennskap til klassiske teoretiske tekster og relevant litteratur i forskningsfronten.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om den teoretiske og grunnleggende forskningsdiskusjonen om kulturmøter, kulturtolkning, interkulturell forståelse og representasjoner, og om grunnleggende prinsipper, utfordringer og dilemmaer i interkulturell analyse
- har avansert kunnskap om en rekke viktige teorier og aktuelle forskningsdebatter om interkulturell samhandling
Mer spesifikt inkluderer dette at studenten har:
- inngående kunnskap om spørsmål om mangfold, majoritets- og minoritetsrelasjoner og migrasjon
- inngående kunnskap om utfordringer knyttet til stereotypier og rasisme
- inngående kunnskap om identitets- og gruppedannelser i ulike samfunn og om betingelser for inkludering og ekskludering knyttet til kjønn, klasse og etnisitet
- kunnskap om hvordan ulike livssyn og religioner legger forholdene til rette for hverdagsliv, ritualer og nye former for samhandling
- innsikt i hvordan tilhørighet skapes, opprettholdes og endres i kulturelt og sosialt mangfoldige samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere barrierer og hindringer for inkludering og deltakelse
- kan analysere grunnleggende prinsipper, problemstillinger og dilemmaer i interkulturell teori og analyse
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke og formidle kunnskap om interkulturelle teorier, aktuelle forskningsdiskusjoner om interkulturell samhandling og vilkår for inklusjon og eksklusjon, tilhørighet, identitets- og gruppedannelse
Innhold
Emnet vil undersøke hva som påvirker samhandling på tvers av hierarkisk plasserte forskjeller og vilkår for identitets- og gruppedanning og tilhørighet. Studentene vil diskutere utfordringer knyttet til sosial bærekraft, interkulturell dialog og menneskerettigheter.
Arbeids- og undervisningsformer
Flere undervisningsformer vil bli benyttet, inkludert forelesninger, seminarer og workshops med muligheter for å trene muntlig presentasjon og kommunikative ferdigheter. Kombinasjonen av undervisning, seminarer og vurderinger i løpet av emnet er rettet mot å hjelpe studentene med å tilegne seg de ulike teoriene og trene dem i hvordan teorier kan brukes til å analysere interkulturelle tema og problemstillinger og foreslå løsninger på utfordringer eller dilemmaer. De obligatoriske arbeidskravene er også utformet for å trene studentens ferdigheter i gruppesamarbeid og forberede studentene til avsluttende vurdering.
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å levere individuell oppgave:
- Deltakelse på minst 80 % av undervisningen
- Tre refleksive logger, hver på 1000 ord, etter gitte retningslinjer
- En av de tre loggene videreutvikles til 2000 ord
- Muntlig gruppepresentasjon. Studentene deles i grupper, og får tre dager til å forberede en analyse og løsningsforslag på en interkulturell case
- Utkast til individuell oppgave på 3000 ord (+/- 15 prosent), etter gitte retningslinjer
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Individuell oppgave. Studenten skal skrive en akademisk tekst om et gitt tema. Oppgavens lengde skal være på 6000 ord (+/- 15 %).
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk eller engelsk.
Progresjonskrav
IKS301 Interkulturelle teorier må være bestått for å kunne fortsette på IKS350 Masteroppgave.
Arbeidskrav i IKS301 må være godkjent for å fortsette på IKS303A/B Prosjektplan.
Praksis
Ingen praksis
Studiepoengreduksjon
IKS301 Interkulturelle teorier overlapper IKF301 Intercultural Theories med 15 studiepoeng.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei