IKS301 Interkulturelle teorier

Alle versjoner:
IKS301 (2025—2026)

Emnekode: IKS301

Emnenavn: Interkulturelle teorier

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i master i interkulturelle studier

Innledning

Målet med emnet er å presentere varierte, men dyptgående perspektiver på interkulturelle teorier og å gi studentene en teoretisk verktøykasse som kan anvendes i ulike kulturelle, sosiale og yrkesmessige kontekster. Hensikten er å analysere mangfold, vilkår for tilhørighet, inklusjon og eksklusjonsprosesser, identitets- og gruppedannelse. Emnet bygger på og styrker studentenes kompetanse fra bachelorstudiene i interkulturelle studier eller andre relevante studier. Det teoretiske grunnlaget er antropologi, kulturstudier, sosiologi, sosialt arbeid, historie, religionsstudier og interkulturell kommunikasjon, og hovedfokuset vil være på grunnleggende problemer og dilemmaer i interkulturell samhandling. Studentene får kjennskap til klassiske teoretiske tekster og relevant litteratur i forskningsfronten.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om den teoretiske og grunnleggende forskningsdiskusjonen om kulturmøter, kulturtolkning, interkulturell forståelse og representasjoner, og om grunnleggende prinsipper, utfordringer og dilemmaer i interkulturell analyse
  • har avansert kunnskap om en rekke viktige teorier og aktuelle forskningsdebatter om interkulturell samhandling

Mer spesifikt inkluderer dette at studenten har:

    • inngående kunnskap om spørsmål om mangfold, majoritets- og minoritetsrelasjoner og migrasjon
    • inngående kunnskap om utfordringer knyttet til stereotypier og rasisme
    • inngående kunnskap om identitets- og gruppedannelser i ulike samfunn og om betingelser for inkludering og ekskludering knyttet til kjønn, klasse og etnisitet
    • kunnskap om hvordan ulike livssyn og religioner legger forholdene til rette for hverdagsliv, ritualer og nye former for samhandling
    • innsikt i hvordan tilhørighet skapes, opprettholdes og endres i kulturelt og sosialt mangfoldige samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere barrierer og hindringer for inkludering og deltakelse
  • kan analysere grunnleggende prinsipper, problemstillinger og dilemmaer i interkulturell teori og analyse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke og formidle kunnskap om interkulturelle teorier, aktuelle forskningsdiskusjoner om interkulturell samhandling og vilkår for inklusjon og eksklusjon, tilhørighet, identitets- og gruppedannelse

Innhold

Emnet vil undersøke hva som påvirker samhandling på tvers av hierarkisk plasserte forskjeller og vilkår for identitets- og gruppedanning og tilhørighet. Studentene vil diskutere utfordringer knyttet til sosial bærekraft, interkulturell dialog og menneskerettigheter.

Arbeids- og undervisningsformer

Flere undervisningsformer vil bli benyttet, inkludert forelesninger, seminarer og workshops med muligheter for å trene muntlig presentasjon og kommunikative ferdigheter. Kombinasjonen av undervisning, seminarer og vurderinger i løpet av emnet er rettet mot å hjelpe studentene med å tilegne seg de ulike teoriene og trene dem i hvordan teorier kan brukes til å analysere interkulturelle tema og problemstillinger og foreslå løsninger på utfordringer eller dilemmaer. De obligatoriske arbeidskravene er også utformet for å trene studentens ferdigheter i gruppesamarbeid og forberede studentene til avsluttende vurdering.

Arbeidsomfang

400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å levere individuell oppgave:

  • Deltakelse på minst 80 % av undervisningen
  • Tre refleksive logger, hver på 1000 ord, etter gitte retningslinjer
  • En av de tre loggene videreutvikles til 2000 ord
  • Muntlig gruppepresentasjon. Studentene deles i grupper, og får tre dager til å forberede en analyse og løsningsforslag på en interkulturell case
  • Utkast til individuell oppgave på 3000 ord (+/- 15 prosent), etter gitte retningslinjer

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet oppgave.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Individuell oppgave. Studenten skal skrive en akademisk tekst om et gitt tema. Oppgavens lengde skal være på 6000 ord (+/- 15 %).

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk, skandinaviske språk eller engelsk.

Progresjonskrav

IKS301 Interkulturelle teorier må være bestått for å kunne fortsette på IKS350 Masteroppgave.

Arbeidskrav i IKS301 må være godkjent for å fortsette på IKS303A/B Prosjektplan.

Praksis

Ingen praksis

Studiepoengreduksjon

IKS301 Interkulturelle teorier overlapper IKF301 Intercultural Theories med 15 studiepoeng.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei