IKS302 Metode
Alle versjoner:
IKS302 (2025—2026)
Emnekode: IKS302
Emnenavn: Metode
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Nei
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i master i interkulturelle studier
Innledning
Hensikten med emnet er å gi studentene inngående innsikt i kvalitative metoder slik at de kan gjøre veloverveide og velbegrunnede valg i alle stadier av forskningsprosessen. Studentene vil lære å identifisere hvordan ulike metoder innebærer teoretiske forutsetninger og vurderinger, og hvordan etiske utfordringer kan opptre i alle stadier av forskningsprosessen.
Videre skal studentene bli i stand til å vurdere hvordan forskningsspørsmål, teoretisk rammeverk og etiske betraktninger, henger sammen med valg av metode og påvirker metodiske valg i ulike forskningsprosjekter i interkulturelle studier.
Emnet gjør studentene i stand til å foreta kvalifiserte og begrunnede metodevalg, og kritisk vurdere etiske problemstillinger og forskningsresultater.
Studentene tilegner seg kompetanse i kvalitativt forskningsarbeid, inkludert praktisk trening i bruk av utvalgte metoder og forskningsetikk, som forbereder dem for fremtidig forskning.
Studentene øves i metodisk vurdering og kommunikative ferdigheter. Emnet vil også styrke studentenes kulturelle sensitivitet og etiske bevissthet, også med vekt på å forstå forholdet mellom metodiske valg og utfordringene med kulturell tolkning og representasjon i interkulturelle studier.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om metoder innen interkulturelle studier, deriblant ulike kvalitative intervjuteknikker, etnografiske metoder, dokumentanalyse og arbeid med historiske kilder
- har kunnskap om ulike metoders forutsetninger og gyldighet, og deres implikasjoner for kunnskapsutvikling innen interkulturelle studier
- har inngående kunnskap om etiske og juridiske standarder for gjennomføring av kvalitativ forskning
- har inngående kunnskap om utfordringer knyttet til kulturell tolkning, refleksivitet og representasjon i alle ledd av forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan velge og bruke kvalitative metoder på en fruktbar måte avhengig av forskningsens formål og kritisk vurdere konsekvenser av metodiske valg for egne og andres forskning
- kan vise kultursensitivitet og reflektert bevissthet i egen forskningspraksis og på tvers av kontekster
- kan vurdere etiske og vitenskapelige problemstillinger i alle stadier av forskningsprosessen og anvende anerkjente etiske standarder i egen forskning, inkludert i akademisk skriving
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om vitenskapelige og etiske standarder for kvalitativ forskningspraksis innen interkulturelle studier og kan gjøre velbegrunnede metodiske og etiske valg og vurderinger
Innhold
Hensikten med emnet er å gi studentene inngående innsikt i kvalitative metoder, slik at de kan gjøre veloverveide og velbegrunnede valg i alle stadier av forskningsprosessen. Studentene vil lære å identifisere hvordan ulike metoder innebærer teoretiske forutsetninger og vurderinger, og hvordan etiske utfordringer kan opptre i alle stadier av forskningsprosessen. Videre skal studentene bli i stand til å vurdere hvordan forskningsspørsmål, teoretisk rammeverk og etiske betraktninger, henger sammen med valg av metode og påvirker metodiske valg i ulike forskningsprosjekter i interkulturelle studier.
Arbeids- og undervisningsformer
IKS302 kombinerer forelesninger og obligatoriske seminarer og andre arbeidsformer
Arbeidsomfang
400 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å ta eksamen i emnet:
- Deltakelse på minst 80 % av undervisningen
- Refleksjonsoppgave (ca. 1000 ord) fra ett av seminarene
- Prøve i forskningsetikk
- Gi forberedte kommentarer på to metodiske presentasjoner
- Skriftlig oppgave (ca. 3000 ord): et metodisk opplegg om et bestemt tema etter gitte retningslinjer. Teksten vil bli vurdert med hensyn til formelle kriterier for akademisk skriving.
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
6 timers skriftlig skoleeksamen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk eller engelsk.
Progresjonskrav
IKS302 Metode må være bestått for å kunne fortsette på emnet IKS350 Masteroppgave.
Arbeidskrav i IKS302 må være godkjent for å fortsette på IKS303A/B Prosjektplan.
Studiepoengreduksjon
IKS302 Metode overlapper IKF302 Methodology med 10 studiepoeng.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei