IKS302 Metode

Alle versjoner:
IKS302 (2025—2026)

Emnekode: IKS302

Emnenavn: Metode

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Nei

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i master i interkulturelle studier

Innledning

Hensikten med emnet er å gi studentene inngående innsikt i kvalitative metoder slik at de kan gjøre veloverveide og velbegrunnede valg i alle stadier av forskningsprosessen. Studentene vil lære å identifisere hvordan ulike metoder innebærer teoretiske forutsetninger og vurderinger, og hvordan etiske utfordringer kan opptre i alle stadier av forskningsprosessen.

Videre skal studentene bli i stand til å vurdere hvordan forskningsspørsmål, teoretisk rammeverk og etiske betraktninger, henger sammen med valg av metode og påvirker metodiske valg i ulike forskningsprosjekter i interkulturelle studier.

Emnet gjør studentene i stand til å foreta kvalifiserte og begrunnede metodevalg, og kritisk vurdere etiske problemstillinger og forskningsresultater.

Studentene tilegner seg kompetanse i kvalitativt forskningsarbeid, inkludert praktisk trening i bruk av utvalgte metoder og forskningsetikk, som forbereder dem for fremtidig forskning.

Studentene øves i metodisk vurdering og kommunikative ferdigheter. Emnet vil også styrke studentenes kulturelle sensitivitet og etiske bevissthet, også med vekt på å forstå forholdet mellom metodiske valg og utfordringene med kulturell tolkning og representasjon i interkulturelle studier.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om metoder innen interkulturelle studier, deriblant ulike kvalitative intervjuteknikker, etnografiske metoder, dokumentanalyse og arbeid med historiske kilder
  • har kunnskap om ulike metoders forutsetninger og gyldighet, og deres implikasjoner for kunnskapsutvikling innen interkulturelle studier
  • har inngående kunnskap om etiske og juridiske standarder for gjennomføring av kvalitativ forskning
  • har inngående kunnskap om utfordringer knyttet til kulturell tolkning, refleksivitet og representasjon i alle ledd av forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan velge og bruke kvalitative metoder på en fruktbar måte avhengig av forskningsens formål og kritisk vurdere konsekvenser av metodiske valg for egne og andres forskning
  • kan vise kultursensitivitet og reflektert bevissthet i egen forskningspraksis og på tvers av kontekster
  • kan vurdere etiske og vitenskapelige problemstillinger i alle stadier av forskningsprosessen og anvende anerkjente etiske standarder i egen forskning, inkludert i akademisk skriving

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om vitenskapelige og etiske standarder for kvalitativ forskningspraksis innen interkulturelle studier og kan gjøre velbegrunnede metodiske og etiske valg og vurderinger

Innhold

Hensikten med emnet er å gi studentene inngående innsikt i kvalitative metoder, slik at de kan gjøre veloverveide og velbegrunnede valg i alle stadier av forskningsprosessen. Studentene vil lære å identifisere hvordan ulike metoder innebærer teoretiske forutsetninger og vurderinger, og hvordan etiske utfordringer kan opptre i alle stadier av forskningsprosessen. Videre skal studentene bli i stand til å vurdere hvordan forskningsspørsmål, teoretisk rammeverk og etiske betraktninger, henger sammen med valg av metode og påvirker metodiske valg i ulike forskningsprosjekter i interkulturelle studier.

Arbeids- og undervisningsformer

IKS302 kombinerer forelesninger og obligatoriske seminarer og andre arbeidsformer

Arbeidsomfang

400 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Deltakelse på minst 80 % av undervisningen
  • Refleksjonsoppgave (ca. 1000 ord) fra ett av seminarene
  • Prøve i forskningsetikk
  • Gi forberedte kommentarer på to metodiske presentasjoner
  • Skriftlig oppgave (ca. 3000 ord): et metodisk opplegg om et bestemt tema etter gitte retningslinjer. Teksten vil bli vurdert med hensyn til formelle kriterier for akademisk skriving.

Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

6 timers skriftlig skoleeksamen

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen

Eksamensspråk

Norsk, skandinaviske språk eller engelsk.

Progresjonskrav

IKS302 Metode må være bestått for å kunne fortsette på emnet IKS350 Masteroppgave.

Arbeidskrav i IKS302 må være godkjent for å fortsette på IKS303A/B Prosjektplan.

Studiepoengreduksjon

IKS302 Metode overlapper IKF302 Methodology med 10 studiepoeng.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei