IKS303B Prosjektplan

Alle versjoner:
IKS303B (2025—2026)

Emnekode: IKS303B

Emnenavn: Prosjektplan

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 5 poeng

Enkeltemne: Nei

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i master i interkulturelle studier for studenter som velger utvekslingssemester.

Innledning

Målet med emnet er å forberede studenten til feltarbeid, intervju og innsamling av annet kildemateriale. Fokus skal være på interkulturelle tema innenfor et avgrenset felt som er relevant for datainnsamling og forberedelsen til masteroppgaven.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man skisserer et forskningsprosjekt, inkludert utforme faglig relevant problemstilling og lage en hensiktsmessig plan for forskningsprosjektet
  • har kunnskap om forskningsetikk, refleksivitet og beskyttelse av personopplysninger som er relevant for den spesifikke forskningen
  • har kunnskap om søk etter forskning innen bestemte felt

Ferdigheter

Studenten

  • kan søke etter relevant og gyldig kunnskap og forskning om et bestemt interkulturelt forskningsfelt, og på bakgrunn av dette formulere problemstillinger og utvikle disse til en gjennomførbar prosjektplan
  • kan argumentere klart, konsist og korrekt for valg av forskningsspørsmål, teoretiske perspektiver og metodiske verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om hvordan et forskningsprosjekt skal skisseres og på et bestemt felt og problemstilling
  • har etisk bevissthet om problemstillinger som oppstår gjennom forskning og fullføre en vellykket søknad hos SIKT om beskyttelse av personopplysninger
  • kan vise respekt for forskningsverdier som kritisk tenkning, redelighet, ansvarlighet og etterrettelighet

Innhold

I emnet skal studenten lage en plan for arbeidet med masteroppgaven. Studenten skal vise at prosjektet er teoretisk forankret i feltet interkulturelle studier, har klare forskningsspørsmål og er gjennomførbart. Prosjektplanen skal gi en kort oversikt over det aktuelle forskningsfeltet, ha en plan for datainnsamling, være i tråd med etiske standarder, samt ha en realistisk tidslinje innen rammen for masterstudiet. Studentene skal finne relevante interkulturelle teorier og tilegne seg kunnskap om forskningsfronten om sitt valgte spesialiseringsfelt.

Arbeids- og undervisningsformer

Seminar, veiledning og selvstudium

Arbeidsomfang

Ca. 150 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister før studenten kan levere prosjektplan:

  • Deltakelse på minst 80 % av undervisningen
  • Utkast til prosjektplan for masteroppgaven der forskningsmålene beskrives og diskuteres, og det gis oversikt over aktuell forskning på feltet, forslag til teoretiske perspektiver, metoder, gjennomførbarhet, og etiske implikasjoner (ca.3000 - 4000 ord).
  • Motta veiledning to ganger
  • Sende søknad til SIKT

Ved ikke godkjente arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

  • En prosjektplan som beskriver problemstillingen og diskuterer forskningsmål, gir en oversikt over tidligere forskning, valg av teoretiske perspektiver, metoder, etikk og feltarbeid (4000 ord +/- 15 %). Vektes 70 % av endelig karakter.
  • Muntlig eksamen. Vektes 30 % av endelig karakter.

Det kreves bestått karakter på prosjektplan for å gå opp til muntlig eksamen. Studenten må bestå muntlig eksamen for å få endelig karakter i emnet.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk, skandinaviske språk eller engelsk.

Progresjonskrav

Arbeidskrav i IKS303B eller IKS303A Prosjektplan må være godkjent for å kunne fortsette på emnet IKS350 Masteroppgave.

Studiepoengreduksjon

IKS303B Prosjektplan overlapper IKS303A Prosjektplan med 5 studiepoeng.

IKS303B Prosjektplan IKF303 Project description med 5 studiepoeng.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Nei