IKS303B Prosjektplan
Alle versjoner:
IKS303B (2025—2026)
Emnekode: IKS303B
Emnenavn: Prosjektplan
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 5 poeng
Enkeltemne: Nei
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i master i interkulturelle studier for studenter som velger utvekslingssemester.
Innledning
Målet med emnet er å forberede studenten til feltarbeid, intervju og innsamling av annet kildemateriale. Fokus skal være på interkulturelle tema innenfor et avgrenset felt som er relevant for datainnsamling og forberedelsen til masteroppgaven.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan man skisserer et forskningsprosjekt, inkludert utforme faglig relevant problemstilling og lage en hensiktsmessig plan for forskningsprosjektet
- har kunnskap om forskningsetikk, refleksivitet og beskyttelse av personopplysninger som er relevant for den spesifikke forskningen
- har kunnskap om søk etter forskning innen bestemte felt
Ferdigheter
Studenten
- kan søke etter relevant og gyldig kunnskap og forskning om et bestemt interkulturelt forskningsfelt, og på bakgrunn av dette formulere problemstillinger og utvikle disse til en gjennomførbar prosjektplan
- kan argumentere klart, konsist og korrekt for valg av forskningsspørsmål, teoretiske perspektiver og metodiske verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om hvordan et forskningsprosjekt skal skisseres og på et bestemt felt og problemstilling
- har etisk bevissthet om problemstillinger som oppstår gjennom forskning og fullføre en vellykket søknad hos SIKT om beskyttelse av personopplysninger
- kan vise respekt for forskningsverdier som kritisk tenkning, redelighet, ansvarlighet og etterrettelighet
Innhold
I emnet skal studenten lage en plan for arbeidet med masteroppgaven. Studenten skal vise at prosjektet er teoretisk forankret i feltet interkulturelle studier, har klare forskningsspørsmål og er gjennomførbart. Prosjektplanen skal gi en kort oversikt over det aktuelle forskningsfeltet, ha en plan for datainnsamling, være i tråd med etiske standarder, samt ha en realistisk tidslinje innen rammen for masterstudiet. Studentene skal finne relevante interkulturelle teorier og tilegne seg kunnskap om forskningsfronten om sitt valgte spesialiseringsfelt.
Arbeids- og undervisningsformer
Seminar, veiledning og selvstudium
Arbeidsomfang
Ca. 150 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen gitte frister før studenten kan levere prosjektplan:
- Deltakelse på minst 80 % av undervisningen
- Utkast til prosjektplan for masteroppgaven der forskningsmålene beskrives og diskuteres, og det gis oversikt over aktuell forskning på feltet, forslag til teoretiske perspektiver, metoder, gjennomførbarhet, og etiske implikasjoner (ca.3000 - 4000 ord).
- Motta veiledning to ganger
- Sende søknad til SIKT
Ved ikke godkjente arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å levere bearbeidet arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- En prosjektplan som beskriver problemstillingen og diskuterer forskningsmål, gir en oversikt over tidligere forskning, valg av teoretiske perspektiver, metoder, etikk og feltarbeid (4000 ord +/- 15 %). Vektes 70 % av endelig karakter.
- Muntlig eksamen. Vektes 30 % av endelig karakter.
Det kreves bestått karakter på prosjektplan for å gå opp til muntlig eksamen. Studenten må bestå muntlig eksamen for å få endelig karakter i emnet.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle
Eksamensspråk
Norsk, skandinaviske språk eller engelsk.
Progresjonskrav
Arbeidskrav i IKS303B eller IKS303A Prosjektplan må være godkjent for å kunne fortsette på emnet IKS350 Masteroppgave.
Studiepoengreduksjon
IKS303B Prosjektplan overlapper IKS303A Prosjektplan med 5 studiepoeng.
IKS303B Prosjektplan IKF303 Project description med 5 studiepoeng.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Nei