MGL5KRLE213 KRLE 2 5-10 Nyreligiøsitet
Alle versjoner:
MGL5KRLE213 (2025—2026)
MGL5KRLE213 (2024—2025)
MGL5KRLE213 (2023—2024)
Emnekode: MGL5KRLE213
Emnenavn: KRLE 2 5-10 Nyreligiøsitet
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Nei
Forkunnskapskrav
(4)MGL5KRLE101 Kristendom, religion, livssyn og etikk eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt relevant emne i GLU 5-10.
Valgemne for studenter som skal ta master i KRLE i grunnskoleærerutdanningen.
Innledning
Emnet gir valgfordypning i nyreligiøsitet. Vi vil bli kjent med noen betydningsfulle personer og organisasjoner innenfor nyreligiøsitet i vestlige samfunn fra slutten av 1800-tallet og frem til i dag. Vi vil også lære om noen sentrale ideer og praksiser på det nyreligiøse feltet. Årsaker til nyreligiøsitetens fremvekst er også et viktig tema. Emnet belyser særlig hvordan media har fungert som en katalysator for nyreligiøsitet i Vesten. Vi vil se på hvordan media formidler religiøst tankegods, og hvordan media kan skape nye former for fellesskap og organisering. Studentene vil stifte bekjentskap med medialiseringsteori og lære om hvordan media kan bidra til religiøs endring.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om nyreligiøsitetens fremvekst og historie i vestlige samfunn, fra slutten av 1800-tallet til i dag
- kjenner til noen sentrale personer og organisasjoner i nyreligiøsiteten
- kjenner til ideer og praksiser innenfor det nyreligiøse feltet
- har kjennskap til medialiseringsteori
- har kunnskap om hvordan media kan bidra til å endre autoritetsstrukturer, organisasjonsformer og innholdet i trosforestillinger og religiøs praksis
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende historisk kunnskap om kulturmøter og flerreligiøsitet i møte med mangfoldet i dagens samfunn
- kan reflektere rundt hvordan media preger vår forståelse av religion
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan reflektere selvstendig over lærerrollen i lys av forholdet mellom religion, media og danning
- kan reflektere selvstendig over faktorer som bidrar til religiøs endring
Innhold
Emnet gir valgfordypning i to tema:
- Nyreligiøsitet
- Forholdet mellom religion og media
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen organiseres i forelesninger og seminarer. Det blir planlagt dagsekskursjon(er) i løpet av studiet.
Arbeidsomfang
Ca. 300 timer.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:
- Det er krav om frammøte og aktiv deltagelse som angitt i undervisningsplanen.
- Førsteutkast til semesteroppgaven (1000 ord).
- Ekskursjonsrapport (1000 ord, eller digital fortelling).
Nærmere opplysninger om arbeidskravenes innhold og tidspunkt for gjennomføring vil bli gitt i årsplanen for faget ved studiestart.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
- Individuell semesteroppgave. Lengde: 2500 ord. Med veiledning.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Eksamen vurderes med gradert karakter fra A - F, der F er ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle hjelpemidler er tillatt. Merk at eventuell bruk av generativ kunstig intelligens skal redegjøres for.
Eksamensspråk
Norsk. Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Andre bestemmelser
Emnet må kombineres med fellesdelen av KRLE2, MGL5KRLE200 eller 4MGL5KRLE200, 20 studiepoeng.
Tilbys som enkeltemne
Nei