P120 Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære
Alle versjoner:
P120 (2025—2026)
Emnekode: P120
Emnenavn: Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære
Undervisningssemester: Høst
Steder: Bergen
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 20 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i årsstudium i pedagogikk
Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk
Obligatorisk emne i bachelor i spesialpedagogikk
Innledning
Studiet har en tydelig verdiforankring, og tar sikte på å bidra til gode danningsprosesser hos studenten. Formålet er ikke bare å oppnå fastsatte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men omfatter også den personlige tilegnelsen og danningen av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet.
Innholdet og arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om og forståelse av grunntrekkene i pedagogikkens historie
- har kunnskap om verdigrunnlag, formålsparagrafer, skolens læreplan og barnehagens rammeplan
- har kunnskap og forståelse av pedagogisk mandatfordeling, pedagogens rolle og funksjon, yrkesetikk og profesjonalitet, skolekultur og utviklingsarbeid samt elev- og skolevurdering
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og ta stilling til grunnleggende spørsmål som vedkommer oppdragelse, undervisning og danning
- kan analysere pedagogiske situasjoner i lys av hvordan læring, vekst og utvikling skjer i et samspill mellom barnet/den unge og ulike faktorer i oppvekst- og læringsmiljøet
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over det kulturelle mønsteret vi er en del av, og hva som er verdt å gi videre til neste generasjon
- kan drøfte sentrale pedagogiske spørsmål i lys av pedagogiske grunnlagsproblemer og oppdragelses og -undervisningslære
Innhold
Emnet skal gi:
- Innføring i pedagogikk som fag og forskingsområde
- Grunnleggende spørsmål som reiser seg i forhold til undervisning og oppdragelse
Sentrale tema vil være:
- Allmennpedagogiske begreper i kulturhistorisk sammenheng. Om oppdragelse som en nødvendig presentasjon av de voksnes livsform og som representasjon av en ønsket livsform; om barns egenart og forutsetninger (danningsberedskap); om hvordan voksne kan hjelpe eller hindre selvvirksomhet hos barn og unge, og om vanskeligheter som er knyttet til menneskets identitet.
- Pedagoger og pedagogiske retninger
- Drøfting av grunnleggende pedagogiske spørsmål, bl.a. med utgangspunkt i Sokrates, Platon, Aristoteles, Rousseau, Pestalozzi, Fröbel, Herbart, Dewey, Montessori, Kristvik, Freire, Mollenhauer og van Manen.
- Skolens verdigrunnlag og formålsparagrafer
- Skolens læreplan og barnehagens rammeplan
- Pedagogisk mandatfordeling
- Yrkesetikk og profesjonalitet
- Elevvurdering og skolevurdering
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger og seminar.
Arbeidsomfang
600 timer
Arbeidskrav
- Semesteroppgave som gruppeoppgave. Arbeidet med oppgaven er knyttet til et oppgaveseminar. Nærmere retningslinjer om oppgaver, skriveprosess, grupper, frister og tilbakemelding fra lærer, gis i oppgaveseminaret. Det gis tilbud om veiledning med utgangspunkt i en levert disposisjon. Omfang: 3500 ord (+/- 10%). Arbeidskravet må være godkjent før vurdering gjennomføres.
- Det kreves 40% fremmøte til undervisningen. Ved lavere fremmøte enn 40% må det leveres en erstatningsoppgave på 2000 ord knyttet til anbefalt litteratur i emnet.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
6-timers skriftlig skoleeksamen.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen.
Eksamensspråk
Norsk.
Progresjonskrav
Emnet må være bestått før progresjon til emner på 2. og 3. året på bachelorprogrammene BAPED og BASPES.
Studiepoengreduksjon
P120 overlapper 20 studiepoeng med P101-104 Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære. Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie.
Overlappingen er knyttet til Pedagogiske grunnlagsproblemer og Oppdragelses- og undervisningslære.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja