P121 Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie

Alle versjoner:
P121 (2025—2026)

Emnekode: P121

Emnenavn: Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 20 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i PED1G Pedagogikk årsstudium

Obligatorisk emne i BAPED Bachelor i pedagogikk

Obligatorisk emne i BASPES Bachelor i spesialpedagogikk

Innledning

Studiet har en tydelig verdiforankring, og tar sikte på å bidra til gode danningsprosesser hos studenten. Formålet er ikke bare å oppnå fastsatte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men omfatter også den personlige tilegnelsen og danningen av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet.

Innholdet og arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om psykologiske perspektiv på pedagogiske situasjoner og utfordringer
  • har kunnskap om historiske og sosiologiske perspektiv på pedagogisk virksomhet i samfunnet og kulturen

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og ta stilling til det mellommenneskelige samspillet en selv er en del av, både i forhold til barn, unge og voksne
  • kan analysere pedagogiske situasjoner i lys av historiske og sosiologiske perspektiv på de funksjoner pedagogisk virksomhet har i samfunn og kultur

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over viktige faktorer i samspillet mellom familie, skole, samfunn og kultur både i et samtids- og historisk perspektiv
  • kan drøfte sentrale pedagogiske spørsmål i lys av pedagogisk psykologi, pedagogisk historie og pedagogisk sosiologi

Innhold

Emnet skal gi:

  • Innføring i pedagogikk som fag og forskingsområde.

Sentrale tema vil være:

  • Grunnleggende begrep i pedagogisk psykologi. Den pedagogiske psykologiens rolle og avgrensning av pedagogikken.
  • Utviklingspsykologiske perspektiver.
  • Læringspsykologi og ulike forutsetninger for læring.
  • Personlighetsdanning i sosialt perspektiv. Utvalgte tema i tilknytning til det sosialpsykologiske perspektivet og sosialiseringsperspektivet.
  • Framveksten av norsk skole sett i forhold til samfunnsutviklingen.
  • Sosialisering som fenomen og begrep.
  • Familien i samfunnet.
  • Institusjonalisering av oppdragelse og sosialisering.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning vil bli gitt i form av forelesninger og seminar.

Arbeidsomfang

600 timer

Arbeidskrav

Obligatorisk deltakelse på allmennpedagogisk seminar. Det kreves 40% fremmøte til øvrig undervisning. Ved lavere fremmøte enn 40% må det leveres en erstatningsoppgave på 2000 ord knyttet til anbefalt litteratur i emnet.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

  • Individuell semesteroppgave. Arbeidet med oppgaven er knyttet til et oppgaveseminar. Nærmere retningslinjer om oppgaven, frister og tilbakemelding fra lærer gis i oppgaveseminaret. Det gis tilbud om veiledning med utgangspunkt i en levert disposisjon. Oppgaven skal ha et omfang på 3500 ord (+/- 10%).
  • 6-timers skoleeksamen.

Både semesteroppgaven og 6-timers skoleeksamen gis gradert karakter. Semesteroppgaven teller 40% mens 6-timers skoleeksamen teller 60%.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

  • Semesteroppgave: Alle hjelpemidler tillatt. Merk at eventuell bruk av generativ kunstig intelligens må redegjøres for.
  • 6-timers skoleeksamen: Ingen hjelpemidler tillatt.

Eksamensspråk

Norsk

Progresjonskrav

Emnet må være bestått før progresjon til emner på 2. og 3. året på bachelorprogrammene BAPED og BASPES.

Studiepoengreduksjon

P121 overlapper 20 studiepoeng med P101-104 Pedagogiske grunnlagsproblemer. Oppdragelses- og undervisningslære. Pedagogisk psykologi. Pedagogisk sosiologi og historie. Overlappingen er knyttet til Pedagogisk psykologi og pedagogisk sosiologi og historie.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja