P122 Familiepedagogikk
Alle versjoner:
P122 (2025—2026)
Emnekode: P122
Emnenavn: Familiepedagogikk
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i PED1G Pedagogikk årsstudium
Obligatorisk emne i BAPED Bachelor i pedagogikk
Obligatorisk emne i BASPES Bachelor i spesialpedagogikk
Innledning
Studiet har en tydelig verdiforankring, hvor formålet ikke bare er å oppnå det som forventes av studentene ved avslutningen av studiet i form av fastsatte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men omfatter også den personlige tilegnelsen og danningen av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet.
Innholdet i arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig, personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike familieformer og familiesituasjoner i et mangfoldig samfunn.
- har kunnskap om barns rettigheter og utfordringer knyttet til foreldres og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning.
- har kunnskap om utfordringer utsatte familier kan stå overfor, samt om foreldrestøtte og familiepedagogiske tiltak.
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte forholdet mellom familiens og det offentliges ansvar for barns oppdragelse og danning.
- kan drøfte utfordringer som samarbeid om oppdragelse kan innebære i et mangfoldig samfunn.
- kan drøfte noen dilemma knyttet til ulike former for familiestøtte og tiltak.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om og kan utveksle synspunkter på familiens rolle og betydning for barn og barneoppdragelse.
- kan utveksle synspunkter og diskutere prinsipper for samarbeid mellom familien og andre oppdragelsesinstitusjoner i samfunnet.
- har innsikt i utfordringer familier i utsatte livssituasjoner kan stå overfor, og kjenner til aktuelle familiepedagogiske tiltak.
Innhold
Familiepedagogikk setter søkelyset på familiens betydning for barns oppdragelse og danning i et mangfoldig samfunn. Fokus rettes mot endringer som har skjedd i familiens indre funksjon, men også dens rolle og funksjon i samfunnet.
Forholdet mellom foreldres primære oppdragelsesmandat, barns rettigheter og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning drøftes. Familiepedagogikken tar opp utfordringer i samarbeidet mellom familie og profesjonelle oppdragelsesinstitusjoner. Studiet tar også opp utfordringer for utsatte familier og ulike tiltak for familier som trenger ekstra støtte eller hjelp.
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, selvstudium
Arbeidsomfang
300 timer
Arbeidskrav
To obligatoriske seminarer
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
Fem timers skoleeksamen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Eksamensspråk
Norsk
Progresjonskrav
Emnet må være bestått for å kunne tas opp på P290 Bacheloroppgave i pedagogikk og P292 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk.
Studiepoengreduksjon
P122 Familiepedagogikk overlapper 10 sp. med P272 Familiepedagogikk.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja