P122 Familiepedagogikk

Alle versjoner:
P122 (2025—2026)

Emnekode: P122

Emnenavn: Familiepedagogikk

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i PED1G Pedagogikk årsstudium

Obligatorisk emne i BAPED Bachelor i pedagogikk

Obligatorisk emne i BASPES Bachelor i spesialpedagogikk

Innledning

Studiet har en tydelig verdiforankring, hvor formålet ikke bare er å oppnå det som forventes av studentene ved avslutningen av studiet i form av fastsatte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men omfatter også den personlige tilegnelsen og danningen av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet.

Innholdet i arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig, personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike familieformer og familiesituasjoner i et mangfoldig samfunn.
  • har kunnskap om barns rettigheter og utfordringer knyttet til foreldres og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning.
  • har kunnskap om utfordringer utsatte familier kan stå overfor, samt om foreldrestøtte og familiepedagogiske tiltak.

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte forholdet mellom familiens og det offentliges ansvar for barns oppdragelse og danning.
  • kan drøfte utfordringer som samarbeid om oppdragelse kan innebære i et mangfoldig samfunn.
  • kan drøfte noen dilemma knyttet til ulike former for familiestøtte og tiltak.

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om og kan utveksle synspunkter på familiens rolle og betydning for barn og barneoppdragelse.
  • kan utveksle synspunkter og diskutere prinsipper for samarbeid mellom familien og andre oppdragelsesinstitusjoner i samfunnet.
  • har innsikt i utfordringer familier i utsatte livssituasjoner kan stå overfor, og kjenner til aktuelle familiepedagogiske tiltak.

Innhold

Familiepedagogikk setter søkelyset på familiens betydning for barns oppdragelse og danning i et mangfoldig samfunn. Fokus rettes mot endringer som har skjedd i familiens indre funksjon, men også dens rolle og funksjon i samfunnet.

Forholdet mellom foreldres primære oppdragelsesmandat, barns rettigheter og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning drøftes. Familiepedagogikken tar opp utfordringer i samarbeidet mellom familie og profesjonelle oppdragelsesinstitusjoner. Studiet tar også opp utfordringer for utsatte familier og ulike tiltak for familier som trenger ekstra støtte eller hjelp.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, selvstudium

Arbeidsomfang

300 timer

Arbeidskrav

To obligatoriske seminarer

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Fem timers skoleeksamen

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen

Eksamensspråk

Norsk

Progresjonskrav

Emnet må være bestått for å kunne tas opp på P290 Bacheloroppgave i pedagogikk og P292 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk.

Studiepoengreduksjon

P122 Familiepedagogikk overlapper 10 sp. med P272 Familiepedagogikk.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja