P211 Interkulturell pedagogikk

Alle versjoner:
P211 (2025—2026)
P211 (2024—2025)
P211 (2023—2024)
P211 (2022—2023)
P211 (2021—2022)
P211 (2020—2021)
P211 (2019—2020)
P211 (2018—2019)
P211 (2017—2018)

Emnekode: P211

Emnenavn: Interkulturell pedagogikk

Undervisningssemester: Høst

Steder: Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått emnet P101-104 eller tilsvarende, eller grunnutdanning i interkulturell forståelse eller interkulturell kommunikasjon.

Begrenset antall plasser. Studenter på NLAs bachelorprogrammer prioriteres, og er sikret plass om de kvalifiserer. Ved ledige plasser kan det tas opp eksterne søkere. For eksterne søkere legges rangeringsregler i Forskrift om studier ved NLA Høgskolen til grunn.

Relevans i studieprogrammet

  • Obligatorisk emne i bachelor i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
  • Anbefalt emne i bachelor i pedagogikk
  • Valgemne i bachelor i spesialpedagogikk

Innledning

Emnet P211 utfordrer studenter til å reflektere over utviklingstrekk ved vårt flerkulturelle samfunn, de verdier og tradisjoner vi bør bygge på og føre videre, og de utfordringer utdanningssystemet i Norge og i andre deler av verden står overfor i denne sammenhengen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende begreper og modeller i interkulturell pedagogikk
  • har kunnskap om tilpasset og inkluderende opplæring i flerkulturelle samfunn
  • kjenner til utfordringer knyttet til krysskultur, flerspråklighet og identitetsdanning
  • har kunnskap om samfunnsnytten av interkulturell pedagogikk, deriblant innen antirasistisk arbeid, bærekraftig utvikling, og fredsbygging.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap, og beherske faglige verktøy og uttrykksformer på interkulturelle, praktiske og teoretiske problemstillinger​
  • kan reflektere over hvordan en selv kan bidra for bedre å ta vare på vårt flerkulturelle fellesskap
  • kan drøfte aktuelle tema i interkulturell pedagogikk, både muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra i utvikling av inkluderende praksis og arbeide systematisk og målrettet med utvikling av en interkulturell barnehage eller skole
  • kan reflektere over etiske utfordringer i relasjoner med personer av ulik kulturell bakgrunn og med ulike læreforutsetninger, og møte verdikonflikter på en løsnings- og fredsbringende måte

Innhold

Sentrale temaområder vil være:​

  • Integrering- og inkluderingsarbeid i skole og barnehage, herunder inkludering av minoritetsspråklige barn, krysskulturelle barn, urfolk, flyktninger og asylbarn, og religiøse minoriteter.
  • Språk, kultur, og identitetsdanning
  • Nærhetsetikk og fremmedfrykt
  • Rasisme, diskriminering og antirasistisk arbeid​ i skolen
  • Samisk kultur og bærekraftundervisning
  • Meningsmangfold og verdikonflikt i skolen og samfunnet
  • Samhandling og samarbeid i flerkulturelle skoler og barnehager
  • Fredspedagogikk i global kontekst

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning tilbys som forelesninger og seminarer. Både seminarene og forelesninger krever aktiv deltakelse i samtaler og drøfting både i gruppe og plenum.

På bakgrunn av refleksjonsspørsmål som diskuteres i timen, får studenter tidvis muligheten til å levere inn korte skriftlige arbeider til vurdering av faglærer. Dette er et frivillig tilbud for studenter som ønsker formativ tilbakemelding.

Arbeidsomfang

Ca. 450 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister før studenten kan gå opp til eksamen:

Obligatorisk fremmøte: 50% oppmøte.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent.

Avsluttende vurdering

6 timers skriftlig skoleeksamen.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Gradert skala A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Ingen.

Eksamensspråk

Norsk eller skandinaviske språk. Engelsk kan godkjennes etter søknad. Studenter med annet morsmål kan bruke engelsk i eksamenssvar.

Progresjonskrav

Emnet må være bestått for å kunne ta P291 Bacheloroppgave i spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk (gjelder studenter på Bachelor i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk, BAPEDSPIP).

Praksis

Ingen

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystem for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja