P272 Familiepedagogikk

Alle versjoner:
P272 (2025—2026)
P272 (2024—2025)
P272 (2023—2024)
P272 (2022—2023)
P272 (2021—2022)
P272 (2020—2021)
P272 (2019—2020)
P272 (2018—2019)
P272 (2017—2018)

Emnekode: P272

Emnenavn: Familiepedagogikk

Undervisningssemester: Vår

Steder: Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått P101-104, eller tilsvarende.

Relevans i studieprogrammet

Valgfritt emne i bachelorgrad i pedagogikk.

Valgfritt emne i bachelorgrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk, eller tilsvarende.

Innledning

Studiet har en tydelig verdiforankring, hvor formålet ikke bare er å oppnå det som forventes av studentene ved avslutningen av studiet i form av fastsatte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men omfatter også den personlige tilegnelsen og danningen av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet i arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig, personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om ulike familieformer og familiesituasjoner i et mangfoldig samfunn.
  • har kunnskap om barns rettigheter og utfordringer knyttet til foreldres og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning.
  • har kunnskap om utfordringer utsatte familier kan stå overfor, samt om foreldrestøtte og familiepedagogiske tiltak

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte forholdet mellom familiens og det offentliges ansvar for barns oppdragelse og danning.
  • kan drøfte utfordringer som samarbeid om oppdragelse kan innebære i et mangfoldig samfunn.
  • kan drøfte noen dilemma knyttet til ulike former for familiestøtte og tiltak

Generell kompetanse

Studenten  

  • har kunnskap om og kan utveksle synspunkter på familiens rolle og betydning for barn og barneoppdragelse.
  • kanutveksle synspunkter og diskutere prinsipper for samarbeid mellom familien og andre oppdragelsesinstitusjoner i samfunnet.
  • har innsikt i utfordringer familier i utsatte livssituasjoner kan stå overfor, og kjenner til aktuelle familiepedagogiske tiltak

Innhold

Familiepedagogikk setter søkelyset på familiens betydning for barns oppdragelse og danning i et mangfoldig samfunn. Fokus rettes mot endringer som har skjedd i familiens indre funksjon, men også dens rolle og funksjon i samfunnet. Forholdet mellom foreldres primære oppdragelsesmandat, barns rettigheter og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning drøftes. Familiepedagogikken tar opp utfordringer i samarbeidet mellom familie og profesjonelle oppdragelsesinstitusjoner. Studiet tar også opp utfordringer for utsatte familier og ulike tiltak for familier som trenger ekstra støtte eller hjelp

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudium

Arbeidsomfang

Ca 450 timer

Arbeidskrav

  • Minimum 50 % obligatorisk deltakelse på undervisning
  • Obligatorisk deltakelse på 2 spesifikke seminar.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

6 timers skoleeksamen

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Ingen

Eksamensspråk

Norsk.

Andre språk kan godkjennes etter søknad.

Progresjonskrav

Ingen

Praksis

Ingen

Studiepoengreduksjon

10 sp reduksjon mot P202 Familiepedagogikk.

Evaluering av emnet

Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja