P272 Familiepedagogikk
Alle versjoner:
P272 (2025—2026)
P272 (2024—2025)
P272 (2023—2024)
P272 (2022—2023)
P272 (2021—2022)
P272 (2020—2021)
P272 (2019—2020)
P272 (2018—2019)
P272 (2017—2018)
Emnekode: P272
Emnenavn: Familiepedagogikk
Undervisningssemester: Vår
Steder: Bergen
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 15 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Fullført og bestått P101-104, eller tilsvarende.
Relevans i studieprogrammet
Valgfritt emne i bachelorgrad i pedagogikk.
Valgfritt emne i bachelorgrad i pedagogikk med vekt på spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk, eller tilsvarende.
Innledning
Studiet har en tydelig verdiforankring, hvor formålet ikke bare er å oppnå det som forventes av studentene ved avslutningen av studiet i form av fastsatte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, men omfatter også den personlige tilegnelsen og danningen av de moralske holdningene som bør prege pedagoger gjennom livet som helhet. Innholdet i arbeids- og vurderingsformene er valgt med tanke på at studiet skal gi studentene et grunnlag for å identifisere seg med og ta et selvstendig, personlig ansvar for de oppgavene og de utfordringene de vil stå overfor som pedagoger.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike familieformer og familiesituasjoner i et mangfoldig samfunn.
- har kunnskap om barns rettigheter og utfordringer knyttet til foreldres og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning.
- har kunnskap om utfordringer utsatte familier kan stå overfor, samt om foreldrestøtte og familiepedagogiske tiltak
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte forholdet mellom familiens og det offentliges ansvar for barns oppdragelse og danning.
- kan drøfte utfordringer som samarbeid om oppdragelse kan innebære i et mangfoldig samfunn.
- kan drøfte noen dilemma knyttet til ulike former for familiestøtte og tiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om og kan utveksle synspunkter på familiens rolle og betydning for barn og barneoppdragelse.
- kanutveksle synspunkter og diskutere prinsipper for samarbeid mellom familien og andre oppdragelsesinstitusjoner i samfunnet.
- har innsikt i utfordringer familier i utsatte livssituasjoner kan stå overfor, og kjenner til aktuelle familiepedagogiske tiltak
Innhold
Familiepedagogikk setter søkelyset på familiens betydning for barns oppdragelse og danning i et mangfoldig samfunn. Fokus rettes mot endringer som har skjedd i familiens indre funksjon, men også dens rolle og funksjon i samfunnet. Forholdet mellom foreldres primære oppdragelsesmandat, barns rettigheter og samfunnets ansvar for barns oppdragelse og danning drøftes. Familiepedagogikken tar opp utfordringer i samarbeidet mellom familie og profesjonelle oppdragelsesinstitusjoner. Studiet tar også opp utfordringer for utsatte familier og ulike tiltak for familier som trenger ekstra støtte eller hjelp
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudium
Arbeidsomfang
Ca 450 timer
Arbeidskrav
- Minimum 50 % obligatorisk deltakelse på undervisning
- Obligatorisk deltakelse på 2 spesifikke seminar.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent/ikke godkjent
Avsluttende vurdering
6 timers skoleeksamen
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Tillatte hjelpemidler
Ingen
Eksamensspråk
Norsk.
Andre språk kan godkjennes etter søknad.
Progresjonskrav
Ingen
Praksis
Ingen
Studiepoengreduksjon
10 sp reduksjon mot P202 Familiepedagogikk.
Evaluering av emnet
Det vil bli foretatt emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja