RELPED130 Danning og trosopplæring - barn og unge
Alle versjoner:
RELPED130 (2025—2026)
RELPED130 (2024—2025)
RELPED130 (2023—2024)
RELPED130 (2022—2023)
RELPED130 (2021—2022)
RELPED130 (2020—2021)
RELPED130 (2019—2020)
RELPED130 (2018—2019)
RELPED130 (2017—2018)
Emnekode: RELPED130
Emnenavn: Danning og trosopplæring - barn og unge
Undervisningssemester: Vår
Steder: Kristiansand, Bergen, Trondheim, Oslo
Studieår: 2025–2026
Undervisningsspråk: Norsk
Studiepoeng: 10 poeng
Enkeltemne: Ja
Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse
Relevans i studieprogrammet
Obligatorisk emne i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse
Relevant valgemne og obligatorisk for studieretning kirkelig undervisning og læring i Bachelor i teologi
Relevant valgemne i Profesjonsstudium i teologi
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teorier om læring og barns utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
- har kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
- kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
- har kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
- har kunnskap om kristent barnearbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
- har kunnskap om vår tids syn på barn, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over rollen som voksen i møte med barn
- kan reflektere over utformingen av kristent barnearbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst
- kan reflektere over sin egen ledelse av kristent barnearbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
- kan bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn, i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det lede barn, både i kirkelig kontekst og ellers
- kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis
Innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring i og oversikt over ulike teorier om danning og trosopplæring samt om barns modning og utvikling. Emnet gir også en grunnleggende innføring i teologi for kristent barnearbeid. I dialog med praksisrefleksjon skal emnet gi evne til å reflektere over rollen som voksen (leder) i møte med barn, slik at studenten kreativt og kritisk skal kunne reflektere over hvilke utfordringer og muligheter trosopplæringsarbeid byr på, inkludert dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av, og refleksjon over, tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til faglitteraturen i emnet, gruppearbeid og gruppeøvelser, mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.
Arbeidsomfang
300 timer
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for at avsluttende vurdering kan gjennomføres:
- Ca. 3 refleksjonsnotater på 500 ord (+/- 10 %) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller faglitteraturen. Refleksjonsnotatene leveres og arbeides med i forbindelse med undervisningsuker/blokkundervisning.
- Deltagelse på minst 80% av undervisningen.
Det kan gis én ekstra mulighet for hvert av de skriftlige arbeidskravene i samme semester dersom arbeidet vurderes til ikke godkjent.
Vurderingsuttrykk arbeidskrav
Godkjent / Ikke godkjent
Avsluttende vurdering
1 ukes (5 arbeidsdager) skriftlig hjemmeeksamen. Eventuelt krav til antall ord angis sammen med oppgaveteksten.
Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering
Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Tillatte hjelpemidler
Alle. Merk at bruk av generativ kunstig intelligens må redegjøres for.
Eksamensspråk
- Norsk
- Skandinaviske språk
Praksis
For studenter i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse, se praksisbestemmelser i studieplan.
Studiepoengreduksjon
- RELPED130 overlapper 10 studiepoeng med 4RELPED130, PTL201, PTL102 og KMEMP230.
- RELPED130 overlapper 5 studiepoeng med PTL212 og PTL213.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.
Tilbys som enkeltemne
Ja