RELPED130 Danning og trosopplæring - barn og unge

Alle versjoner:
RELPED130 (2025—2026)
RELPED130 (2024—2025)
RELPED130 (2023—2024)
RELPED130 (2022—2023)
RELPED130 (2021—2022)
RELPED130 (2020—2021)
RELPED130 (2019—2020)
RELPED130 (2018—2019)
RELPED130 (2017—2018)

Emnekode: RELPED130

Emnenavn: Danning og trosopplæring - barn og unge

Undervisningssemester: Vår

Steder: Kristiansand, Bergen, Trondheim, Oslo

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse

Relevant valgemne og obligatorisk for studieretning kirkelig undervisning og læring i Bachelor i teologi

Relevant valgemne i Profesjonsstudium i teologi

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teorier om læring og barns utvikling, og betydningen av relasjoner, ferdigheter, holdninger, kunnskap og skjønn og i forhold til alder, modning og funksjonsnivå
  • har kunnskap om ulike syn på og strategier for dannelse og trosopplæring
  • kunnskap om barns spiritualitet og om forskjellige retninger innen barneteologien, og om hvordan Bibelen presenterer barn og barndom, med særlig vekt på Jesu ord om barna
  • har kunnskap om forholdet mellom hjemmets og menighetens rolle i trosopplæringen og kunnskap om grunnleggende forskjeller mellom skolens og kirkens mandat i dannelse og trosopplæring
  • har kunnskap om kristent barnearbeid i norsk kontekst, deriblant samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke
  • har kunnskap om vår tids syn på barn, og hvordan dette har utviklet seg gjennom historien

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over rollen som voksen i møte med barn
  • kan reflektere over utformingen av kristent barnearbeid og dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst
  • kan reflektere over sin egen ledelse av kristent barnearbeid og kirkens planarbeid samt utvikle denne under veiledning
  • kan bruke og utvikle ulike formidlingsformer innenfor trosopplæring og arbeid for barn, i rammen av sentrale praksiser som gudstjeneste, leirarbeid, trosopplæringstiltak

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det lede barn, både i kirkelig kontekst og ellers
  • kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i og oversikt over ulike teorier om danning og trosopplæring samt om barns modning og utvikling. Emnet gir også en grunnleggende innføring i teologi for kristent barnearbeid. I dialog med praksisrefleksjon skal emnet gi evne til å reflektere over rollen som voksen (leder) i møte med barn, slik at studenten kreativt og kritisk skal kunne reflektere over hvilke utfordringer og muligheter trosopplæringsarbeid byr på, inkludert dets teologiske implikasjoner i forhold til praksiskontekst. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av, og refleksjon over, tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, mentorering og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til faglitteraturen i emnet, gruppearbeid og gruppeøvelser, mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. I dialog med praksiserfaring og feltstudier skal emnet gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.

Arbeidsomfang

300 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for at avsluttende vurdering kan gjennomføres:

  • Ca. 3 refleksjonsnotater på 500 ord (+/- 10 %) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller faglitteraturen. Refleksjonsnotatene leveres og arbeides med i forbindelse med undervisningsuker/blokkundervisning.
  • Deltagelse på minst 80% av undervisningen.

Det kan gis én ekstra mulighet for hvert av de skriftlige arbeidskravene i samme semester dersom arbeidet vurderes til ikke godkjent.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent / Ikke godkjent

Avsluttende vurdering

1 ukes (5 arbeidsdager) skriftlig hjemmeeksamen. Eventuelt krav til antall ord angis sammen med oppgaveteksten.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Det blir gitt gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle. Merk at bruk av generativ kunstig intelligens må redegjøres for.

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Skandinaviske språk

Praksis

For studenter i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse, se praksisbestemmelser i studieplan.

Studiepoengreduksjon

  • RELPED130 overlapper 10 studiepoeng med 4RELPED130, PTL201, PTL102 og KMEMP230.
  • RELPED130 overlapper 5 studiepoeng med PTL212 og PTL213.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja