RELPED131 Kristent ungdomsarbeid

Alle versjoner:
RELPED131 (2025—2026)

Emnekode: RELPED131

Emnenavn: Kristent ungdomsarbeid

Undervisningssemester: Høst

Steder: Kristiansand, Bergen, Trondheim, Oslo

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 10 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse

Relevans i studieprogrammet

Obligatorisk emne i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse.

Relevant valgemne og obligatorisk i studieretning kirkelig undervisning og læring i Bachelor i teologi.

Relevant valgemne i Profesjonsstudium i teologi.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap til teorier om utvikling i ungdomsalderen/ung voksentid og betydningen av relasjoner
  • har kunnskap om unges identitetsutvikling og spiritualitet
  • har kunnskap om de unges livsverden, med særlig henblikk på medie- og livssynsmangfoldet
  • har kunnskap om ulike syn på og strategier for kristent ungdomsarbeid i norsk kontekst med særlig vekt på ledertrening og samspillet mellom kristne organisasjoner, frikirker og Den norske kirke

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over rollen som voksen i møte med ungdoms tros- og identitetsdanning
  • kan reflektere over utformingen av kristent ungdomsarbeid og dets teologiske implikasjoner med særlig henblikk på kirkelige praksiser som gudstjenester, leirarbeid, ledertrening og diakoni
  • kan reflektere over egen ledelse av kristent ungdomsarbeid samt utvikle denne under veiledning
  • kan anvende ulike formidlingsformer i møte med unge med utgangspunkt i en helhetlig kristen apologetikk

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om noen grunnleggende yrkesetiske utfordringer knyttet til det å lede, både i kirkelig kontekst og ellers
  • kan presentere og utveksle synspunkter om sentralt fagstoff og delta i diskusjoner som sikter mot utvikling av god praksis av teologiske eller praktisk-teologiske spørsmål

Innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i teorier om ungdoms modning og utvikling. Det gir også en grunnleggende innføring i teologi og apologetiske spørsmål i kristent ungdomsarbeid. Emnet skal styrke evnen til å reflektere over rollen som voksen (leder) i møte med unge og unges spørsmål, slik at studenten kreativt og kritisk skal kunne reflektere over hvilke utfordringer og muligheter kristent ungdomsarbeid byr på. Et fundamentalt fokus i emnet som helhet er at den praktisk-teologiske refleksjonen skal utvikles i dialog mellom praksisrefleksjon, samtale, forelesninger, seminar og gjennom felles lesing av, og refleksjon over, tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet foregår i en veksling mellom undervisning, samtale og praksisrefleksjon. Det legges opp til variert undervisning: Forelesninger knyttet til foreslått litteratur eller aktuelle emner, gruppearbeid og gruppeøvelser, mer seminarpregede øvelser og ferdighetstrening knyttet til formidling, og felles lesing av og refleksjon over tekster og kulturuttrykk som tematiserer sentrale problemstillinger knyttet til emnet. Emnet vil gi evne til å reflektere over ulike strategier og forutsetninger for praktisk-teologisk refleksjon og arbeid i ulike kontekster.

Arbeidsomfang

300 timer

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent for at avsluttende vurdering kan leveres:

  • Ca. 3 refleksjonsnotater på 500 ord (+/- 10 %) med emne oppgitt av faglærer knyttet til undervisningen og/eller faglitteraturen. Refleksjonsnotatene leveres og arbeides med i forbindelse med undervisningsuker/blokkundervisning.
  • Deltagelse på minst 80% av undervisningen.

Det kan gis én ekstra mulighet for hvert av de skriftlige arbeidskravene i samme semester dersom arbeidet vurderes til ikke godkjent.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

3 innleveringer på til sammen 3000 ord (+/- 10%) om følgende:

  • Beskrivelse av unges livsverden i en kirkelig kontekst
  • Beskrivelse av et formidlingsforløp med refleksjon
  • Kort essay om utdelt tema fra faglærer

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Bestått/ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Alle. Merk at bruk av generativ kunstig intelligens må redegjøres for.

Eksamensspråk

  • Norsk
  • Skandinaviske språk

Praksis

For studenter i Årsstudium i praktisk teologi og ledelse, se praksisbestemmelser i studieplan.

Studiepoengreduksjon

RELPED131 Kristent ungdomsarbeid overlapper 10 studiepoeng med 3KL104 Kristen ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv med praksis og 3KL106 Kristent ungdomsarbeid i apologetisk perspektiv.

Evaluering av emnet

Emnet evalueres i henhold til kvalitetssystemet for NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja