VUSPES863 Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål

Alle versjoner:
VUSPES863 (2025—2026)

Emnekode: VUSPES863

Emnenavn: Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål

Undervisningssemester: Høst

Steder: Nettbasert, Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Har godkjent lærerutdanning, og er tilsatt som lærer i skole eller barnehage.

Relevans i studieprogrammet

Første emne av 30 sp videreutdanning i spesialpedagogikk for lærere og barnehagelærere.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om ulike forståelser og tilnærminger til begreper som lærevansker og funksjonshemming, inkludering, tidlig innsats og forebygging
  • har grunnleggende kunnskap om kartlegging og utredning som utgangspunkt for tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak, og dilemmaer knyttet til dette
  • har grunnleggende kunnskap om etiske aspekter ved arbeidet med barn og unge med ulike forutsetninger
  • kjenner lovverket og rettigheter for barn og unge som av ulike grunner har utfordringer i barnehagen/skolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for saksgangen og ulike ansvarsforhold knyttet til barn og unge med behov for spesialpedagogisk hjelp/individuelt tilrettelagt opplæring
  • kan drøfte og ta stilling til det mellommenneskelige samspillet en selv er en del av, i møte med barn og unge med ulike utfordringer, og deres foreldre

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og evne til refleksjon omkring dilemma i det spesialpedagogiske arbeidet
  • kan utveksle synspunkter med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
  • kan vurdere hvordan spesialpedagogikk som fag kan bidra til inkludering i barnehagen/skolen

Innhold

I emnet vektlegges inkludering som overordnet verdi i barnehage og skole. Dermed vil sammenhengen mellom det allmennpedagogiske og det spesialpedagogiske perspektivet være sentralt. Med læringsutbyttebeskrivelsene i fokus vil grunnlagsspørsmål i spesialpedagogisk arbeid stå sentralt i arbeidet med de ulike temaene i studiet:

  • Du som spesialpedagog; kjenn deg selv og ditt «credo».
  • Prinsipper for spesialpedagogisk hjelpopplæringen; lover og retningslinjer.
  • Spesialpedagogikkens rolle og funksjon; tradisjon, utfordringer og muligheter.
  • Særskilte behov, inkludering og individuelt tilrettelagt opplæring. Den spesialpedagogiske tiltakskjeden.
  • Allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
  • Tidlig innsats og forebygging, i en helsefremmende skole.
  • Kartlegging og vurdering.
  • Tiltaksutforming; tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring, individuell opplæringsplan (IOP).
  • Innovasjon - spesialpedagogikkens potensial.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er basert på digitale ressurser og noen fysiske samlinger basert på konkret faglig forberedelse og etterarbeid. Forelesninger og drøftinger knyttes til praksiserfaringer på egen arbeidsplass. Det å sette seg inn i fag- og forskningslitteraturen som grunnlag for et selvvalgt fordypningsarbeid utgjør en viktig del av studiet. Det legges opp til omvendt undervisning, med digitale læringsstier knyttet til samlingene. Samlingene kan inneholde forelesning, refleksjon og drøfting/erfaringsutveksling med utgangspunkt i teori og forskning. Undervisnings- og arbeidsformene søker å støtte den enkelte deltaker til å utvikle et personlig reflektert forhold til ulike faglige og etiske dilemma på det spesialpedagogiske området. Gruppevis drøfting og erfaringsutveksling vil gi erfaring med å utnytte potensialet som ligger i et profesjonsfellesskap. Felles elektronisk læringsplattform benyttes til forberedelse og etterarbeid, samt veiledning og kommunikasjon internt i studentgruppen og mellom den enkelte student og veileder. Her finnes og studiets læringsressurser, som nettforelesninger, litteratur, ulike tekster, øvingsoppgaver og veiledninger.

Arbeidsomfang

Ca. 400 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å kunne ta eksamen i emnet:

  • Obligatorisk deltagelse på de fysiske samlingene. Minimum 80% frammøte.
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave etter første samling på ca. 500 ord.
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave etter andre samling på ca. 500 ord.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

2-dagers hjemmeeksamen under eksamensvilkår. Akademisk tekst på 3000 ord +/- 10 %.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Hjemmeeksamen vurderes til bestått/ikke bestått

Tillatte hjelpemidler

Alle

Eksamensspråk

Norsk

Progresjonskrav

Studenten må ha fulgt undervisning, og fått godkjent arbeidskravene på Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål for å kunne fortsette på Spesialpedagogikk - ulike funksjonsnedsettelser.

Praksis

Ingen

Studiepoengreduksjon

15 sp reduksjon mot P261 Innføring i spesialpedagogisk arbeid for barn og unge med vekt på grunnlagsproblemer.

15 sp reduksjon mot VUP861-UD Spesialpedagogikk 1. Videreutdanning for lærere 5.-10. trinn - modul 1.

15 sp reduksjon mot VUP863-UD Spesialpedagogikk 1. Videreutdanning for lærere 1.-10 trinn - modul 1.

Evaluering av emnet

Emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet ved NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja