VUSPES864 Spesialpedagogikk - ulike funksjonsnedsettelser

Alle versjoner:
VUSPES864 (2025—2026)

Emnekode: VUSPES864

Emnenavn: Spesialpedagogikk - ulike funksjonsnedsettelser

Undervisningssemester: Vår

Steder: Nettbasert, Bergen

Studieår: 2025–2026

Undervisningsspråk: Norsk

Studiepoeng: 15 poeng

Enkeltemne: Ja

Opptak: Søk opptak på lokal søknadsweb

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning og tilsetting som lærer i barnehage eller grunnskole. Studenten må ha fulgt undervisning, og fått godkjent arbeidskrav i Spesialpedagogiske grunnlagsspørsmål (VUSPES863).

Relevans i studieprogrammet

Andre del av til sammen 30 sp videreutdanning i spesialpedagogikk for lærere og barnehagelærere.

Innledning

Det overordnede målet med emnet er å gi deltakerne forutsetninger for å vurdere spesialpedagogikkens bidrag når det gjelder inkludering, lek, tidlig innsats og god opplæringskvalitet.

Videreutdanningen skal gi deltakerne spesialpedagogisk kunnskap og innsikt som kan styrke det kollektive profesjonsfellesskapet på egen barnehage/skole, slik at alle elever får et opplæringstilbud som «fremmer helse, inkludering, trivsel, og læring». I tillegg skal deltakerne få kompetanse som bidrar til at barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring, får et likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæringstilbud.

Gjennomgående tema i hele studiet vil være:

  • Inkludering - tilpasset opplæring - tidlig innsats
  • Spesialpedagogikkens/spesialpedagogens rolle på elev-, gruppe- og skolenivå
  • Forholdet mellom allmennpedagogikk og spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
  • Ideologi, verdier, kunnskap og praksis innen spesialpedagogikken - faglige og etiske dilemma

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om et utvalg av utfordringer og lærevansker, og om prinsipper for tiltak i barnehagen/skolen for å møte disse
  • har grunnleggende kunnskap om og innsikt i diagnostisk arbeid, pedagogisk kartlegging og utredning
  • har kunnskap om komplekse situasjoner og dilemma som kan oppstå i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
  • har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og hvordan disse kan tilpasses barn og unge med ulike behov for å skape mestring, kompensere for vansker og bidra til inkludering

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper til å vurdere og utforme mål, innhold og metoder for å møte ulike barn og unges behov for tilpasset opplæring
  • kan anvende kunnskap om individuelle opplæringsplaner til utvikling, oppfølging og evaluering av en opplæring som fremmer «helse, inkludering, trivsel og læring»
  • kan gjenkjenne dilemmaer i komplekse situasjoner og reflektere over hvordan kunnskap og verdier påvirker egne pedagogiske vurderinger
  • kan bruke sine kunnskaper til å planlegge og gjennomføre læringsøkter med digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende den spesialpedagogiske kompetansen med sikte på videreutvikling av en inkluderende praksis
  • har innsikt i verdispørsmål og er i stand til å begrunne aktivt sine verdivalg basert på pedagogisk kunnskap og etisk refleksjon

Innhold

Med læringsutbyttebeskrivelsene i fokus vil grunnlagsproblemer i spesialpedagogisk arbeid stå sentralt i arbeidet med de ulike temaene i studiet:

  • Høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer; matematikkvansker, lese- og skrivevansker, traumer, nevroutviklingsforstyrrelser, utviklingshemming
  • Atferd som utfordrer
  • Psykisk helse, forebygging og oppfølging av mobbing
  • Flerspråklige barn og unge og spesialpedagogiske behov
  • Barn og unge med behov for individuelt tilrettelagt opplæring
  • PPT og hjelpeapparatet. Tverretatlig samarbeid
  • Pedagogisk bruk av digitale tjenester for mestring, kompensering og inkludering

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er basert på digitale ressurser og noen fysiske samlinger basert på konkret faglig forberedelse og etterarbeid. Forelesninger og drøftinger knyttes til praksis på egen arbeidsplass. Det å sette seg inn i fag- og forskningslitteraturen som grunnlag for et selvvalgt utviklingsarbeid på egen barnehage/skole under veiledning utgjør en viktig del av studiet. Det legges opp til omvendt undervisning, med digitale læringsstier knyttet til samlingene. Samlingene kan inneholde forelesning, refleksjon og drøfting/erfaringsutveksling med utgangspunkt i teori og forskning. Undervisnings- og arbeidsformene søker å støtte den enkelte deltaker til å utvikle et personlig reflektert forhold til ulike faglige og etiske dilemma på det spesialpedagogiske området. Gruppevis drøfting og erfaringsutveksling vil gi erfaring med å utnytte potensialet som ligger i et profesjonsfellesskap. Felles elektronisk læringsplattform benyttes til forberedelse og etterarbeid, samt veiledning og kommunikasjon internt i studentgruppen og mellom den enkelte student og veileder. Her finnes og studiets læringsressurser, som nettforelesninger, litteratur, ulike tekster, øvingsoppgaver og veiledninger.

Arbeidsomfang

Ca. 400 timer.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent innen oppgitte frister for å ta eksamen i emnet:

  • Obligatorisk deltagelse på de fysiske samlingene (2x2 dager). Minimum 80% frammøte.
  • Utforme utkast til problemstilling for utviklingsarbeid på egen barnehage/skole innen fastsatt frist.
  • Utarbeide skisse/ utkast til tekst om eget utviklingsarbeid innen fastsatt frist.

Alle arbeidskrav må være godkjent, for å kunne gjennomføre avsluttende vurdering.

Vurderingsuttrykk arbeidskrav

Godkjent/ikke godkjent

Avsluttende vurdering

Skriftlig individuell semesteroppgave på 5000 ord +/- 10 % om utviklingsarbeid knyttet til egen arbeidsplass.

Semesteroppgaven skal være en akademisk tekst relatert til teori og basert på tekst suksessivt utformet i løpet av studiet.

Vurderingsuttrykk avsluttende vurdering

Semesteroppgaven vurderes med gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Tillatte hjelpemidler

Alle.

Eksamensspråk

Norsk

Praksis

Ingen

Studiepoengreduksjon

15 sp reduksjon mot P262 Spesialpedagogisk arbeid med utgangspunkt i ulike funksjonsnedsettelser.

15 sp reduksjon mot VUP862-UD Spesialpedagogikk 1. Videreutdanning for lærere 5.-10. trinn - modul 2.

15 sp reduksjon mot VUP864-UD Spesialpedagogikk 1. Videreutdanning for lærere 1.-10. trinn – modul 2.

Evaluering av emnet

Emneevaluering i henhold til kvalitetssystemet ved NLA Høgskolen.

Tilbys som enkeltemne

Ja