Bachelor i økonomi og administrasjon
- Studieprogramkode:
- 4ØKADM
- Studieprogramnavn:
- Bachelor i økonomi og administrasjon
- Kull:
- 2017 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Oslo
- Studiepoeng:
- 180 poeng
- Grad:
- Bachelor studium
- Oppstart:
- Høst
Fører til grad/tittel
Bachelor i økonomi og administrasjon
Studiets formål
Gjennom bachelorstudiet i økonomi og administrasjon ved Hauge School of Management får studentene en sterk og bred faglig kompetanse innen økonomisk-administrative fag med spesiell fordypning i etikk, innovasjon og entreprenørskap, inspirert av arven etter Hans Nielsen Hauge. Studiet har en tydelig verdiforankring og vil bidra til gode prosesser for studentenes danning. Et overordnet mål er å utdanne driftige og samfunnsansvarlige aktører som bidrar til mer entreprenørskap og innovasjon både i kommersielle og ideelle virksomheter.
Målgruppe
Studiet er egnet for dem som ønsker seg grunnleggende kunnskap og ferdigheter innen økonomiske og administrative fag samtidig som de ønsker å være aktive bidragsytere til nyskaping, endring og utvikling av organisasjoner. Studie passer spesielt godt for dem som i tillegg ønsker å ta del i og ha et bevisst ståsted i et arbeids- og næringsliv med store etiske utfordringer. Dette gjelder både offentlig og privat sektor, frivillige organisasjoner (NGO), kirkesamfunn og kristne organisasjoner i Norge og i utlandet.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse
Anbefalt forkunnskaper
R1/S1 S2 fra videregående skole, eller tilsvarende
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått studium har kandidaten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har et godt metodegrunnlag i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelige metoder
- har innsikt i bruk av statistikk og samfunnsvitenskapelige metoder for økonomisk-administrative analyser
- har kunnskap om hvordan virksomheter finansieres og overskudd investeres
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier om kundeatferd i forbruker- og bedriftsmarkeder, og hvordan produkter og markedsføring kan tilpasses kundeatferden
- har grunnleggende kunnskap om organisasjonsteori og organisasjonspsykologi
- kan redegjøre for sentrale samfunnsøkonomiske teorier på bedrifts- og samfunnsnivå (mikro og makro)
- har kunnskap om hvordan analysere bedriftens konkurransesituasjon og utvikle forretningsstrategier
- har kunnskap om hvordan moderne informasjonssystemer kan brukes til å styrke bedriftens konkurransekraft
- har kjennskap til hvordan identitet, holdninger, verdier og menneskesyn påvirker hverandre og preger atferden i økonomiske virksomheter
- kan redegjøre for sentrale teorier om foretaksetikk og samfunnsansvar
- kan redegjøre for hvordan entreprenørskap og innovasjon kan stimuleres både i kommersielle og ideelle virksomheter
- har kunnskaper om hvordan innovasjon og entreprenørskap kan stimuleres i underutviklede regioner i den tredje verden
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere inntekter og kostnader, og anvende økonomiske styringsverktøy, samt kunne utarbeide og analysere regnskap
- er i stand til å vurdere aktuelle finansierings- og investeringsstrategier i kommersielle og ideelle virksomheter
- kan gjennomføre strategiske analyser og vurdere hvordan ulike typer virksomheter bør organiseres og ledes
- kan analysere og forbedre markedsføringen i kommersielle og ideelle virksomheter
- forstår hvordan et lands økonomi kan påvirkes av samfunnsøkonomiske variabler som endringer i etterspørsel, rentenivå, valutakurser, myndighetenes politikk, internasjonale forhold eller teknologisk utvikling
- kan stimulere kommersielt og sosialt entreprenørskap
- kan stimulere til innovasjon og entreprenørskap i frivillige organisasjoner
- har kommunikasjonsferdigheter til å kunne opptre profesjonelt i ulike typer organisasjoner, det offentlige og i det private næringsliv
- kan identifisere og håndtere sentrale etiske utfordringer i arbeidslivet på en faglig forsvarlig måte
- er bevisst på egne mål og verdier og opptrer konsistent med dette i rollen som arbeidstaker, leder eller eier av økonomiske virksomheter
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende kunnskapene og ferdighetene til å ta del i utviklingen av et bredt spekter av organisasjoner
- kan vise analytiske evner og ha en faglig bredde som gjør kandidaten godt rustet til å møte utfordringer i arbeidslivet og ha godt grunnlag for opptak til masterstudier i inn- og utland
- kan integrere virkelighetsbilde, verdigrunnlag og yrkesetisk refleksjon
Studiets oppbygning
Studiet er bygget opp slik at det følger kravene til NRØA og kvalifiserer for opptak til masterprogram i siviløkonom.De bedriftsøkonomiske- og samfunnsøkonomiske emnene følger en standard progresjon innen økonomiske og administrative studieprogram, med grunnleggende tema i introduksjonsemnene og deretter mer spesialiserte emner og tema. Det samme gjelder i noen grad metodeemnene. Innovasjons- og entreprenørskapsemnene har et integrerende perspektiv på virksomheten og kommer derfor etter grunnleggende emner i bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, markedsføring og organisasjonsfag. Identitets- og danningsemnene følger en oppbygging der innledende emner fokuserer på studentens mål, verdier og selvforståelse, og hvor påfølgende emner bruker dette som grunnlag for å integrere mål og verdier i de økonomisk-administrative fagene.Det legges opp til utveksling primært i 5. semester. Dette semesteret er bygget opp av emner som er lett å finne ved andre institusjoner nasjonalt og internasjonalt.
Studiemodell: Økonomi og administrasjon
1. sem | 4HSM101 | 4HSM102 | 4HSM103 | 4HSM104 |
2. sem | 4HSM105 Grunnleggende bedriftsøkonomi 1 | 4HSM106 Vitenskapsteori | 4HSM107 Organisasjon og ledelse | 4HSM108 Grunnleggende mikro- økonomi
|
3. sem | 4HSM201 Finansregnskap og regnskapsanalyse | 4HSM202 Innovasjon og entreprenørskap | 4HSM203 Næringslivsetikk | 4HSM204 Identitet og danning 2 |
4. sem | 4HSM205 Grunnleggende bedriftsøkonomi 2
| 4HSM206 Analyse av innovasjonsprosesser (praksis) | 4ØKAD201 Matematikk for økonomer | 4HSM207 Ledelse av informasjons- systemer
|
5. sem
| 4ØKAD202 Videregående mikroøkonomi | 4ØKAD203 Makroøkonomi | 4HSM208 Organisasjon og strategi | 4ØKAD204 Investering og finans |
6. sem | 4HSM209 Metode | 4HSM210 Identitet og danning 3 | 4HSM211 Bacheloroppgave |
Innhold
Undervisningen omfatter både kommersielt og sosialt entreprenørskap og gir kunnskaper om, og ferdigheter i, hvordan entreprenørskap kan stimuleres både i velutviklede og underutviklede markeder (f.eks. i den tredje verden).
Etikk, og spesielt foretaksetikk, er et sentralt tema gjennom hele studiet i alle fag. En egen emneserie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende bevisste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen 22,5 stp.
I praksisemnet utfordres studentene til å bruke teoriene til å løse aktuelle utfordringer knyttet til innovasjon og entreprenørskap i reelle virksomheter (kommersielle eller ideelle). Gjennomføringen innebærer praksisopphold i virksomhetene.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet har varierte arbeids - og undervisningsformer. Fordi intensjonen er å integrere etikk i de fleste emnene og styrke studentenes karakterdanning, legges det opp til mye samhandling mellom lærere og studenter, mellom studenter og mentorer (se nedenfor) og studentene i mellom. Studiet krever derfor stor grad av tilstedeværelse.
Gjennom studiet vil studentene møte tradisjonelle undervisningsformer som forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner, men også møte mindre etablerte didaktiske metoder for å nå målene i studiet. I 3. og 4. semester legges det opp til frivillige studieturer knyttet til emnene i disse semestrene. I 3. semester arrangeres det en frivillig studietur med fokus på økonomi og handel i velutviklede markeder, som tar opp flere av emnene studentene har møtt og vil møte i studiet. I 4. semester får studentene mulighet til å delta på en lengre tur med fokus på entreprenørskap og arbeid i frivillige/ideelle organisasjoner, i underutviklede markeder fortrinnsvis Afrika.
Studenten får tildelt mentor i 2. og 3. studieår. I møte med mentor vil studentene bli utfordret i forhold til egenutvikling, samtidig som de får et nærmere innblikk i praksisfeltet. I den obligatoriske praksisen vil de delta i et innovasjons prosjekt knyttet til virksomheten.
Eksamen og vurdering
EMNE | VURDERINGSFORM | UNDERVISNINGSSPRÅK og OMFANG |
4HSM101 Økonomisk historie | 48 timers individuell hjemmeeksamen (maksimalt 2500 ord) Kar: A-F | Norsk med innslag av engelsk, 210 timer |
4HSM102 Markedsføring | Individuell multiple-choice eksamen (25%) Muntlig gruppebasert prosjekteksamen (75%) Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4HSM103 Statistikk | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4HSM104 Identitet og danning 1 | Innleveringsoppgave individuell (700 ord) Innleveringsoppgave gruppe (4-6 studenter, 2000 ord) Bestått/Ikke bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 150 timer |
4HSM105 Grunnleggende Bedriftsøkonomi 1 | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk, 210 timer |
4HSM106 Vitenskapsteori | 12 timers individuell hjemmeeksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4HSM107 Organisasjon og ledelse – med fokus på tjenende lederskap | 48 timers individuell hjemmeeksamen Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 225 timer |
4HSM108 Grunnleggende mikroøkonomi | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4HSM201 Finansregnskap og regnskapsanalyse | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk, 210 timer |
4HSM202 Innovasjon og entreprenørskap | Skriftlig gruppeinnlevering (70 prosent) Muntlig presentasjon og forsvar i gruppe (30 prosent) Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4HSM203 Næringslivsetikk | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 225 timer |
4HSM204 Identitet og danning 2 | Filmet diskusjon i dialoggruppe Innleveringsoppgave (2000 ord) Bestått/Ikke bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 150 timer |
4HSM205 Grunnleggende Bedriftsøkonomi 2 | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk, 210 timer |
4HSM206 Analyse av innovasjonsprosesser (praksis) | Skriftlig innleveringsoppgave, individuell (2000 ord) Karakter: Bestått/Ikke bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4ØKAD201 Matematikk for økonomer | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4HSM207 Ledelse av informasjonssystemer | Prosjektoppgave løses i grupper på 3 studenter. (Maks 20 sider). Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4ØKAD202 Videregående mikroøkonomi | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4ØKAD203 Makroøkonomi | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4HSM208 Organisasjon og strategi | Porsjektoppgave i gruppe (2-3 personer, maksimalt 15 sider) Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4ØKAD204 Investering og Finans | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 225 timer |
4HSM209 Metode | Innleveringsoppgave i par (maksimalt 12 sider) Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
4HSM210 Identitet og danning 3 | Muntlig foran gruppe (15 min) Innleveringsoppgave som bygger på muntlig presentasjon (2000 ord) Bestått/ikke bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 150 timer |
4HSM211 Bacheloroppgave | Bacheloroppgave i grupper på 2-3 studenter. Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 430 timer |
Praksis
I emnet Analyse av innovasjonsprosesser skal studenten gjennomføre 3 uker praksis.
Praksis gjennomføres i en bedrift/organisasjon, og praksisstedet skal være godkjent av emneansvarlig. I utgangspunktet er det HSM som skaffer praksisplasser. I praksisperioden skal studentene være en del av et innovasjonsprosjekt og bidra aktivt i dette prosjektet, i inn- eller utland.
Videre studier
Gjennomført bachelorstudium i økonomi og administrasjon ved Hauge School of Management kvalifiserer faglig for å søke opptak til masterstudie i siviløkonomi. Det vil også kvalifisere til en rekke andre masterstudier ved nasjonale og internasjonale institusjoner.
Relevans
En bachelorgrad i økonomi og administrasjon, med profilering i etikk og entreprenørskap, vil være en positiv kraft i et arbeids- og næringsliv med store etiske utfordringer. Dette gjelder både offentlig og privat sektor, frivillige organisasjoner (NGO), kirkesamfunn og kristne organisasjoner, så vel i Norge som i utlandet.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk og engelsk. Eksamensspråk vil normalt følge undervisningsspråket i emnet.
Se emnebeskrivelser for mer informasjon.
Evaluering
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Emneevaluering etter avsluttet semester.
Andre bestemmelser
Det er krav om alminnelig god fysisk og psykisk helse for å delta på studietur.
Søknad
Emneoversikt
- 4HSM101 - Økonomisk historie - 75 sp
- 4HSM102 - Markedsføring - 75 sp
- 4HSM103 - Statistikk - 75 sp
- 4HSM104 - Identitet og danning 1 - 75 sp
- 4HSM105 - Grunnleggende Bedriftsøkonomi 1 - 75 sp
- 4HSM106 - Vitenskapsteori - 75 sp
- 4HSM107 - Organisasjon og ledelse med fokus på tjenende lederskap - 75 sp
- 4HSM108 - Grunnleggende mikroøkonomi 1 - 75 sp
- 4HSM201 - Finansregnskap og regnskapsanalyse - 75 sp
- 4HSM202 - Innovasjon og entreprenørskap - 75 sp
- 4HSM203 - Næringslivsetikk - 75 sp
- 4HSM204 - Identitet og danning 2 - 75 sp
- 4HSM205 - Grunnleggende bedriftsøkonomi 2 - 75 sp
- 4HSM206 - Analyse av innovasjonsprosesser - 75 sp
- 4HSM207 - Ledelse av informasjonssystemer - 75 sp
- 4HSM208 - Organisasjon og strategi - 75 sp
- 4HSM209 - Metode - 75 sp
- 4HSM210 - Identitet og danning 3 - 75 sp
- 4HSM211 - Bacheloroppgave - 15 sp
- 4ØKAD201 - Matematikk for økonomer - 75 sp
- 4ØKAD202 - Videregående mikroøkonomi - 75 sp
- 4ØKAD203 - Makroøkonomi - 75 sp
- 4ØKAD204 - Investering og finans - 75 sp
Alle versjoner:
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2024Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2023Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2022Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2021Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2020Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2019Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2018Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2017Høst)