Bachelor i innovasjon og ledelse
- Studieprogramkode:
- 3IL
- Studieprogramnavn:
- Bachelor i innovasjon og ledelse
- Kull:
- 2021 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Kristiansand
- Studiepoeng:
- 180 poeng
- Grad:
- Bachelor studium
- Oppstart:
- Høst
Etter fullført og bestått studium har kandidaten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har innsikt i bruk av statistikk og samfunnsvitenskapelige metoder for økonomisk-administrative analyser
- har kunnskap om hvordan virksomheter finansieres og overskudd investeres
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier om kundeatferd i forbruker- og bedriftsmarkeder, og hvordan produkter og markedsføring kan tilpasses kundeatferden
- har grunnleggende kunnskap om organisasjonsteori og organisasjonspsykologi
- har kunnskap om hvordan analysere bedriftens konkurransesituasjon og utvikle forretningsstrategier
- har kunnskap om hvordan moderne informasjonssystemer kan brukes til å styrke bedriftens konkurransekraft
- har kjennskap til hvordan identitet, holdninger, verdier og menneskesyn påvirker hverandre og preger atferden i økonomiske virksomheter
- kan gjøre rede for sentrale teorier og modeller innenfor ledelsesfaget
- kan redegjøre for sentrale teorier om foretaks etikk og samfunnsansvar
- kan redegjøre for hvordan entreprenørskap og innovasjon kan stimuleres både i kommersielle og ideelle virksomheter
- har kunnskaper om hvordan innovasjon og entreprenørskap kan stimuleres i underutviklede regioner i den tredje verden
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere inntekter og kostnader, og anvende økonomiske styringsverktøy
- er i stand til å vurdere aktuelle finansierings- og investeringsstrategier i kommersielle og ideelle virksomheter
- kan gjennomføre strategiske analyser og vurdere hvordan ulike typer virksomheter bør organiseres og ledes
- kan analysere og forbedre markedsføringen i kommersielle og ideelle virksomheter
- kan analysere hvordan bedrifters og enkeltpersoners økonomiske beslutninger påvirkes av endringer i inntektsnivå, etterspørsel, tilbud, offentlig økonomisk politikk og teknologisk utvikling
- kan stimulere kommersielt og sosialt entreprenørskap
- kan stimulere til innovasjon og entreprenørskap i frivillige organisasjoner
- har kommunikasjonsferdigheter til å kunne opptre profesjonelt i ulike typer organisasjoner, det offentlige og i det private næringsliv
- kan identifisere hvilke former for ledelse som er effektive i ulike typer organisasjoner og under ulike rammebetingelser
- kan identifisere og håndtere sentrale etiske utfordringer i arbeidslivet på en faglig forsvarlig måte
- skal være bevisst på egne mål og verdier og opptre konsistent med dette i rollen som arbeidstaker, leder eller eier av økonomiske virksomheter
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende kunnskapene og ferdighetene til å ta del i utviklingen av et bredt spekter av organisasjoner
- kan vise analytiske evner og ha en faglig bredde som gjør kandidaten godt rustet til å møte utfordringer i arbeidslivet
- kan integrere virkelighetsbilde, verdigrunnlag og yrkesetisk refleksjon
- kan holde seg oppdatert på utviklingen innenfor innovasjon og ledelse
Studiet bygger på emner i økonomi, innovasjon og ledelse. De grunnleggende bedriftsøkonomiske- og samfunnsøkonomiske emnene er identiske med bachelorgrad i økonomi og administrasjon (se studieplan). Innovasjon- og entreprenørskapsemnene har et integrerende perspektiv på virksomheten og kommer derfor etter grunnleggende emner i bedriftsøkonomi, mikroøkonomi, markedsføring og organisasjonsfag. Identitet- og danningsemnene følger en oppbygging der innledende emner fokuserer på studentens mål, verdier og selvforståelse, og hvor påfølgende emner bruker dette som grunnlag for å integrere mål og verdier i innovasjons- og ledelsesemnene.
Femte semesteret er et semester med fordypning og består av flere valgemner og hvor det også er mulig å fordype seg i Hans Nielsen Hauge liv og virke. Emnet Utvikling av innovasjonskulturer er obligatorisk.
Det legges opp til utveksling primært i 5. semester. Som følge av at emnet Utvikling av innovasjonskulturer er obligatorisk, må utveksling i 5. semester innebære praksis. NLA Høgskolen har avtale med Trinity Christian College, Augsburg College og Calvin College om utveksling som innebærer tilsvarende emne med praksis.
Studiemodell: Innovasjon og ledelse
1. sem | HSM111 Etikk, samfunn og økonomi | HSM102 Markedsføring | HSM103 Statistikk | HSM104 Identitet og danning 1 | |
2. sem | HSM105 Grunnleggende Bedriftsøkonomi 1 | HSM106 Vitenskapsteori | HSM107 Organisasjon og Ledelse | HSM108 Grunnleggende mikroøkonomi | |
3. sem | HSM201 Finansregnskap og regnskapsanalyse | HSM202 Innovasjon og entreprenørskap | HSM203 Etikk, samfunn og bærekraft | HSM204 Identitet og danning 2 | |
4. sem | HSM205 Grunnleggende bedriftsøkonomi 2 | HSM206 Praksisprosjekt i innovasjon 1 | IL201 Innovasjonsledelse | HSM207 Digitalisering og prosessledelse | |
5. sem
| IL202 Praksisprosjekt i innovasjon 2 | Valgemne IL203 Økonomisk historie med fokus på Haugianske virksomheter | HSM208 Organisasjon og strategi | Valgemne IL204 Designtenking og lean startup | Valgemne IL205 Change leadership in a Nordic Perspective |
6. sem | HSM209 Metode | HSM210 Identitet og danning 3 | HSM211 Bacheloroppgave |
Valgemner 5. semester:
Valgemnene 5. semester kan være relevante emner ved NLA Høgskolen eller andre institusjoner. Emnene må godkjennes av programansvarlig.
5. semester er det lagt til rette for utveksling. I dag legges det opp til utveksling med praksis til Mexico (gjennom Augsburg College), Chicago sentrum (via Trinity Christian College) og til Calvin College.
Undervisningen omfatter både kommersielt og sosialt entreprenørskap og gir kunnskaper om og ferdigheter i hvordan entreprenørskap kan stimuleres både i velutviklede og underutviklede markeder (f.eks. i den tredje verden).
Etikk, og spesielt foretaksetikk, er et sentralt tema gjennom hele studiet i alle fag. En egen emne- serie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende bevisste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen 22,5 stp.
I tillegg til de emnene som eksplisitt tar for seg ledelsesteorier, går ledelsesrelaterte temaer igjen i mer enn halvparten av emnene som tilbys. Spesielt identitets- og danningsemnene (IDA) vil i stor grad utruste studentene som fremtidige ledere.
I praksisemnene utfordres studentene til å bruke teoriene til å løse aktuelle utfordringer knyttet til innovasjon og entreprenørskap i reelle virksomheter (kommersielle eller ideelle). Gjennomføringen innebærer praksisopphold i virksomhetene.
Studiet har varierte arbeids - og undervisningsformer. Fordi intensjonen er å integrere etikk i alle emner og styrke studentenes karakterdanning, legges det opp til samhandling mellom lærere og studenter, mellom studenter og mentorer og studentene i mellom. Studiet krever derfor stor grad av tilstedeværelse.
Gjennom studiet vil studentene møte undervisningsformer som forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner, men også møte mindre etablerte didaktiske metoder. I 3. og 4. semester tilbys frivillige studieturer. I 3. semester arrangeres det en frivillig studietur med fokus på økonomi og handel i velutviklede markeder, som tar opp flere av emnene studentene har møtt og vil møte i studiet. I 4. semester får studentene mulighet til å delta på en lengre tur med fokus på entreprenørskap og arbeid i frivillige/ideelle organisasjoner, i underutviklede markeder fortrinnsvis Afrika.
Studenten får tildelt mentor i 2. og 3. studieår. I møte med mentor vil studentene bli utfordret i forhold til egenutvikling, samtidig som de får et nærmere innblikk i praksisfeltet. I 2. og 3. studieår er det obligatorisk praksis der studenter deltar i innovasjonsprosjekt knyttet til virksomheten.
For fellesemner første og andre år, se studieplan for økonomi og admininstrasjon.
EMNE | VURDERINGSFORM | UNDERVISNINGSSPRÅK og OMFANG |
IL201 Innovasjonsledelse | Prosjekteksamen i gruppe | Norsk, engelsk (hvis internasjonale stud) 210 timer |
IL202 Utvikling av innovasjonskultur (praksis) | Innleveringsoppgave i gruppe Presentasjon av analyse og anbefalinger til arbeidsgiver Karakter: Bestått/Ikke Bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
IL203 Økonomisk historie med fokus på haugianske virksomheter | Individuell hjemmeeksamen 48 timer Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
IL204 Designtenkning og lean startup | Prosjektoppgave, skriftlig i gruppe på 2-3 personer. Innlevering av oppgave i slutten av semesteret. Det gis gruppekarakter på prosjektoppgaven. Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
IL205 Leadership and Change Management in a Nordic Perspective | Project-based examination based upon a teacher-assigned or self-chosen case of change management. Karakter: A-F |
Emnene Analyse av innovasjonsprosesser og Utvikling av innovasjonskultur har obligatorisk praksis tilsvarende 3 uker.
Praksis gjennomføres av et studentteam sammen i en bedrift/organisasjon, og praksisstedet skal være godkjent av emneansvarlig. I utgangspunktet er det HSM som skaffer praksisplasser. I praksisperiodene skal studentene være en del av et innovasjonsprosjekt og bidra aktivt i dette prosjektet. Praksisoppgaver er knyttet til det aktuelle prosjektet.
Undervisningsspråket er norsk og engelsk. Eksamensspråk vil normalt følge undervisningsspråket i emnet.
Se emnebeskrivelser for mer informasjon.
Alle versjoner:
Bachelor i innovasjon og ledelse (Kull: 2022Høst)
Bachelor i innovasjon og ledelse (Kull: 2021Høst)