Bachelor i økonomi og administrasjon
- Studieprogramkode:
- 4ØKADM
- Studieprogramnavn:
- Bachelor i økonomi og administrasjon
- Kull:
- 2021 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Oslo
- Studiepoeng:
- 180 poeng
- Grad:
- Bachelor studium
- Oppstart:
- Høst
Generell studiekompetanse
Anbefalt forkunnskaper
R1/S1 S2 fra videregående skole, eller tilsvarende
Etter fullført og bestått studium har kandidaten følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har et godt metodegrunnlag i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelige metoder
- har innsikt i bruk av statistikk og samfunnsvitenskapelige metoder for økonomisk-administrative analyser
- har kunnskap om hvordan virksomheter finansieres og overskudd investeres
- kan gjøre rede for grunnleggende teorier om kundeatferd i forbruker- og bedriftsmarkeder, og hvordan produkter og markedsføring kan tilpasses kundeatferden
- har grunnleggende kunnskap om organisasjonsteori og organisasjonspsykologi
- kan redegjøre for sentrale samfunnsøkonomiske teorier på bedrifts- og samfunnsnivå (mikro og makro)
- har kunnskap om hvordan analysere bedriftens konkurransesituasjon og utvikle forretningsstrategier
- har kunnskap om hvordan moderne informasjonssystemer kan brukes til å styrke bedriftens konkurransekraft
- har kjennskap til hvordan identitet, holdninger, verdier og menneskesyn påvirker hverandre og preger atferden i økonomiske virksomheter
- kan redegjøre for sentrale teorier om foretaksetikk og samfunnsansvar
- kan redegjøre for hvordan entreprenørskap og innovasjon kan stimuleres både i kommersielle og ideelle virksomheter
- har kunnskaper om hvordan innovasjon og entreprenørskap kan stimuleres i underutviklede regioner i den tredje verden
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere inntekter og kostnader, og anvende økonomiske styringsverktøy, samt kunne utarbeide og analysere regnskap
- er i stand til å vurdere aktuelle finansierings- og investeringsstrategier i kommersielle og ideelle virksomheter
- kan gjennomføre strategiske analyser og vurdere hvordan ulike typer virksomheter bør organiseres og ledes
- kan analysere og forbedre markedsføringen i kommersielle og ideelle virksomheter
- forstår hvordan et lands økonomi kan påvirkes av samfunnsøkonomiske variabler som endringer i etterspørsel, rentenivå, valutakurser, myndighetenes politikk, internasjonale forhold eller teknologisk utvikling
- kan stimulere kommersielt og sosialt entreprenørskap
- kan stimulere til innovasjon og entreprenørskap i frivillige organisasjoner
- har kommunikasjonsferdigheter til å kunne opptre profesjonelt i ulike typer organisasjoner, det offentlige og i det private næringsliv
- kan identifisere og håndtere sentrale etiske utfordringer i arbeidslivet på en faglig forsvarlig måte
- er bevisst på egne mål og verdier og opptrer konsistent med dette i rollen som arbeidstaker, leder eller eier av økonomiske virksomheter
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende kunnskapene og ferdighetene til å ta del i utviklingen av et bredt spekter av organisasjoner
- kan vise analytiske evner og ha en faglig bredde som gjør kandidaten godt rustet til å møte utfordringer i arbeidslivet og ha godt grunnlag for opptak til masterstudier i inn- og utland
- kan integrere virkelighetsbilde, verdigrunnlag og yrkesetisk refleksjon
Studiet er bygget opp slik at det følger kravene til NRØA og kvalifiserer for opptak til masterprogram i siviløkonom.
De bedriftsøkonomiske- og samfunnsøkonomiske emnene følger en standard progresjon innen økonomiske og administrative studieprogram, med grunnleggende tema i introduksjonsemnene og deretter mer spesialiserte emner og tema. Det samme gjelder i noen grad metodeemnene. Innovasjons- og entreprenørskapsemnene har et integrerende perspektiv på virksomheten og kommer derfor etter grunnleggende emner i bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, markedsføring og organisasjonsfag. Identitets- og danningsemnene følger en oppbygging der innledende emner fokuserer på studentens mål, verdier og selvforståelse, og hvor påfølgende emner bruker dette som grunnlag for å integrere mål og verdier i de økonomisk-administrative fagene.
Det legges opp til utveksling primært i 5. semester. Dette semesteret er bygget opp av emner som er lett å finne ved andre institusjoner nasjonalt og internasjonalt.
Studiemodell: Økonomi og administrasjon
1. sem | HSM111 Etikk, samfunn og økonomi | HSM102 Markedsføring | HSM103 Statistikk | HSM104 Identitet og danning 1 |
2. sem | HSM105 Grunnleggende bedriftsøkonomi 1 | HSM106 Vitenskapsteori | HSM107 Organisasjon og ledelse | HSM108 Grunnleggende mikroøkonomi |
3. sem | HSM201 Finansregnskap og regnskapsanalyse | HSM202 Innovasjon og entreprenørskap | HSM203 Etikk, samfunn og bærekraft | HSM204 Identitet og danning 2
|
4. sem | HSM205 Grunnleggende bedriftsøkonomi 2 | HSM206 Praksisprosjekt i innovasjon 1 | ØKAD201 Matematikk for økonomer | HSM207 Digitalisering og prosessledelse |
5. sem
| ØKAD202 Videregående mikroøkonomi | ØKAD203 Makroøkonomi | HSM208 Organisasjon og strategi | ØKAD204 Investering og Finans |
6. sem | HSM209 Metode | HSM210 Identitet og danning 3 | HSM211 BA oppgave |
Undervisningen omfatter både kommersielt og sosialt entreprenørskap og gir kunnskaper om, og ferdigheter i, hvordan entreprenørskap kan stimuleres både i velutviklede og underutviklede markeder (f.eks. i den tredje verden).
Etikk, og spesielt foretaksetikk, er et sentralt tema gjennom hele studiet i alle fag. En egen emneserie kalt Identitet og danning (IDA) skal bidra til studentenes vekst som reflekterende bevisste praktikere. IDA undervises i alle semestre og utgjør til sammen 22,5 stp.
I praksisemnet utfordres studentene til å bruke teoriene til å løse aktuelle utfordringer knyttet til innovasjon og entreprenørskap i reelle virksomheter (kommersielle eller ideelle). Gjennomføringen innebærer praksisopphold i virksomhetene.
Studiet har varierte arbeids - og undervisningsformer. Fordi intensjonen er å integrere etikk i de fleste emnene og styrke studentenes karakterdanning, legges det opp til mye samhandling mellom lærere og studenter, mellom studenter og mentorer (se nedenfor) og studentene i mellom. Studiet krever derfor stor grad av tilstedeværelse.
Gjennom studiet vil studentene møte tradisjonelle undervisningsformer som forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner, men også møte mindre etablerte didaktiske metoder for å nå målene i studiet. I 3. og 4. semester legges det opp til frivillige studieturer knyttet til emnene i disse semestrene. I 3. semester arrangeres det en frivillig studietur med fokus på økonomi og handel i velutviklede markeder, som tar opp flere av emnene studentene har møtt og vil møte i studiet. I 4. semester får studentene mulighet til å delta på en lengre tur med fokus på entreprenørskap og arbeid i frivillige/ideelle organisasjoner, i underutviklede markeder fortrinnsvis Afrika.
Studenten får tildelt mentor i 2. og 3. studieår. I møte med mentor vil studentene bli utfordret i forhold til egenutvikling, samtidig som de får et nærmere innblikk i praksisfeltet. I den obligatoriske praksisen vil de delta i et innovasjons prosjekt knyttet til virksomheten.
EMNE | VURDERINGSFORM | UNDERVISNINGSSPRÅK og OMFANG |
HSM111 Etikk, samfunn og økonomi | 3 timers skriftlig skoleeksamen Kar: A-F | Norsk med innslag av engelsk, 210 timer |
HSM102 Markedsføring | Individuell multiple-choice eksamen (25%) Muntlig gruppebasert prosjekteksamen (75%) Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
HSM103 Statistikk | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
HSM104 Identitet og danning 1 | Innleveringsoppgave individuell (700 ord) Innleveringsoppgave gruppe (4-6 studenter, 2000 ord) Bestått/Ikke bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 150 timer |
HSM105 Grunnleggende Bedriftsøkonomi 1 | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk, 210 timer |
HSM106 Vitenskapsteori | 24 timers individuell hjemmeeksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
HSM107 Organisasjon og ledelse – med fokus på tjenende lederskap | 48 timers individuell hjemmeeksamen Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 225 timer |
HSM108 Grunnleggende mikroøkonomi | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
HSM201 Finansregnskap og regnskapsanalyse | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk, 210 timer |
HSM202 Innovasjon og entreprenørskap | Skriftlig gruppeoppgave (70 prosent) Muntlig presentasjon og forsvar i gruppe (30 prosent) Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
HSM203 Etikk, samfunnsansvar og bærekraft | Hjemmeeksamen, 48 timer Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
HSM204 Identitet og danning 2 | Filmet diskusjon i dialoggruppe Innleveringsoppgave (2000 ord) Bestått/Ikke bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 150 timer |
HSM205 Grunnleggende Bedriftsøkonomi 2 | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk, 210 timer |
HSM206 Praksisprosjekt i innovasjon 1 (praksis) | Skriftlig innleveringsoppgave, gruppe (se egen mal). Oppgaven skal baseres på funn fra praksis. Presentasjon av analyse og anbefalinger til arbeidsgiver. Karakter: Bestått/Ikke bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
ØKAD201 Matematikk for økonomer | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
HSM207 Ledelse av informasjonssystemer | Prosjektoppgave løses i grupper på 3 studenter. (Maks 20 sider). Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
ØKAD202 Videregående mikroøkonomi | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
ØKAD203 Makroøkonomi | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
HSM208 Organisasjon og strategi | Porsjektoppgave i gruppe (2-3 personer, maksimalt 15 sider) Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
ØKAD204 Investering og Finans | 4 timer skriftlig eksamen Kar: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 225 timer |
HSM209 Metode | Muntlig presentasjon av grovutkast eller rammeverk for bacheloroppgaven Karakter: Bestått-ikke bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 210 timer |
HSM210 Identitet og danning 3 | Muntlig foran gruppe (15 min) Innleveringsoppgave som bygger på muntlig presentasjon (2000 ord) Bestått/ikke bestått | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 150 timer |
HSM211 Bacheloroppgave | Bacheloroppgave i par Karakter: A-F | Norsk/Engelsk (hvis internasjonale stud), 430 timer |
I emnet Analyse av innovasjonsprosesser skal studenten gjennomføre 3 uker praksis.
Praksis gjennomføres i en bedrift/organisasjon, og praksisstedet skal være godkjent av emneansvarlig. I utgangspunktet er det HSM som skaffer praksisplasser. I praksisperioden skal studentene være en del av et innovasjonsprosjekt og bidra aktivt i dette prosjektet, i inn- eller utland.
Undervisningsspråket er norsk og engelsk. Eksamensspråk vil normalt følge undervisningsspråket i emnet.
Se emnebeskrivelser for mer informasjon.
Det vil bli foretatt evaluering av studieprogrammet i henhold til Kvalitetssystem for NLA Høgskolen.
Emneevaluering etter avsluttet semester.
Alle versjoner:
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2024Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2023Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2022Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2021Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2020Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2019Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2018Høst)
Bachelor i økonomi og administrasjon (Kull: 2017Høst)