Årsstudium i bærekraftig entreprenørskap og innovasjon
- Studieprogramkode:
- 4BEI-N
- Studieprogramnavn:
- Årsstudium i bærekraftig entreprenørskap og innovasjon
- Kull:
- 2024 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Nettbasert
- Studiepoeng:
- 60 poeng
- Grad:
- Årsstudium
- Oppstart:
- Høst
Studiet er egnet for
- personer i arbeid uten høyere utdanning innen fagfeltet fra før
- personer som ikke kan eller vil flytte til studiestedet
Generelt er studiet egnet for dem som ønsker seg en kompetanseplattform innen fagområdet, samtidig som de ønsker å være aktive bidragsytere til nyskaping, endring og utvikling av virksomheter. Studiet passer spesielt godt for dem som i tillegg ønsker å ta del i og ha et bevisst ståsted i et arbeids- og næringsliv med store etiske utfordringer. Dette gjelder både offentlig og privat sektor og frivillige organisasjoner.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om hvordan virksomheter organiseres, ledes og utvikles
- har kjennskap til hvordan økonomi styres og analyseres i endrings- og spesielt i oppstartssituasjoner
- har kjennskap til et par sentrale verktøy/informasjonssystemer innenfor økonomi, organisasjon, ledelse, entreprenørskap og innovasjon
- har grunnleggende kunnskap om hvordan en kan analysere bedriftens konkurransesituasjon og utvikle forretningsmodeller- og strategier
- har grunnleggende kunnskap om etisk bærekraftig forretnings- og produktutvikling
- har kjennskap til finansiering med vekt på etablerings- og innovasjonsprosesser
- kjenner til grunnleggende teorier om kundeatferd i forbruker- og bedriftsmarkeder, og hvordan produkter og tjenester markedsføres, også digitalt
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke noen ulike metoder for å utvikle og iverksette innovasjon og entreprenørskap innenfor ulike virksomhetstyper
- kan gjennomføre enkle analyser og vurdere hvordan ulike typer virksomheter bør organiseres og ledes
- kan gjennomføre enkle strategiske analyser og vurdere hvordan ulike forretningsmodeller og -strategier utvikles
- kan vurdere hvordan etablerings- og innovasjonsprosesser kan finansieres
- kan forbedre markedsføringen i ulike virksomhetstyper
- kan gjennomføre enkle markedsanalyser
- kan forstå sentrale yrkesetiske utfordringer og reflektere over mål og verdier i ulike roller i arbeidslivet
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i utviklingen av ulike typer av organisasjoner
- kan formidle fagstoff, problemstillinger og løsninger innenfor innovasjon, entreprenørskap og bærekraft, både skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer
- kan bidra til å stimulere, utvikle og gjennomføre mindre nyetablerings- og innovasjonsprosesser
Studiemodellen har emner på 10 studiepoeng som undervises med tre emner hvert semester. Alle emner må tas for å få årsstudium i bærekraftig entreprenørskap og innovasjon, men alle emnene kan også tas som enkeltemner. Det vil bli regelmessig oppfølging av studenter i grupper eller individuelt online under gjennomføring av hvert emne. Emnene må ikke tas i rekkefølge, men det anbefales at emnet Entreprenørskap og innovasjon blir tatt som et av de tre første emnene.
Semester
|
Emner
| ||
1
|
HSM125N Entreprenørskap og innovasjon
10 stp
|
BEI101N
10 stp
|
BEI102N Økonomistyring og finansiering med vekt på etablerings- og innovasjonsprosesser
10 stp
|
2
|
HSM222N
10 stp
|
HSM121N
10 stp
|
IML222N
|
- BEI101N - Bærekraftig forretnings- og produktutvikling - 10 sp
- BEI102N - Økonomistyring og finansiering med vekt på etablerings- og innovasjonsprosesser - 10 sp
- HSM121N - Innføring i organisasjon, ledelse og etikk - 10 sp
- HSM125N - Entreprenørskap og innovasjon - 10 sp
- HSM222N - Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft - 10 sp
- IML222N - Digital markedsføring - 10 sp
Undervisning og kommunikasjon foregår i læringsplattformen Canvas. Studenten vil møte varierte læringsmetoder gjennom nettleksjoner, selvstudium, øvingsoppgaver, selvrettende interaktive oppgaver og yrkesrelevante oppgaver der noe vil være obligatorisk. Studenten vil få faglig veiledning, gjennom webinarer, diskusjoner, hverandrevurdering og individuell veiledning.
Hvert emne er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definert tema eller en arbeidsperiode. Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden, og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til et konkret læringsutbytte.
Emne:
|
Arbeidskrav
|
Eksamen
|
Entreprenørskap og innovasjon
|
a) Skriftlig gruppeoppgave på 2500 ord +/- 15%
b) Muntlig digital presentasjon av case-basert oppgave knyttet til innovasjon. Gruppestørrelse 3-5 personer pr gruppe.
c) Krav om fullførte obligatoriske moduler *
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
|
Gruppeeksamen basert på arbeidskravene, som presenteres digitalt. Skriftlig innlevering på 3500 ord +/-15% og 30 minutters presentasjon. Skriftlig innlevering gjelder 70% og muntlig presentasjon gjelder 30%.
Det gis felles gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
|
Bærekraftig forretnings- og produktutvikling
|
5 innleverings- og/eller presentasjonsoppgaver basert på et valgt forretningsprodukt eller tjenesteutviklingsprosjekt.
Krav om fullførte obligatoriske moduler.*
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
|
Mappeeksamen basert på innleverings- og presentasjonsoppgaver gitt som arbeidskrav:
Det gis gradert karakter for hele mappen samlet fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
|
Økonomistyring og finansiering med vekt på etablerings- og innovasjonsprosesser
|
Krav om fullførte obligatoriske moduler*
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
|
Individuell muntlig eksamen – 15 minutt på nett
Det gis gradert karakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
|
Innføring i markedsføring, etikk og bærekraft
|
Krav om fullførte obligatoriske moduler*
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
|
Gruppeeksamen, 3500 ord +/-15%. Muntlig digital presentasjon av arbeidet, 15 min. Det gis gruppekarakter med en samlet vurdering av prosjektoppgaven og muntlig presentasjon.
|
Innføring i organisasjon, ledelse og etikk
|
Innlevering av 3-4 case- og/eller oppgavebesvarelser individuelt eller i grupper. 800 ord +/- 15% per case. Minst ett case skal presenteres muntlig.
Krav om fullførte obligatoriske moduler*
Ved ikke godkjent arbeidskrav har studenten én ny mulighet i samme semester til å fullføre og få godkjent arbeidskravene.
|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 24 timer, 2000 ord +/-15 % og en flervalgsprøve.
Hjemmeeksamen og flervalgsprøven vurderes med gradert karakter A til E for bestått og F for ikke bestått. Hjemmeeksamen teller 60% og flervalgsprøven gjelder 40%
|
Digital marketing
|
Written group task of the design of a digital marketing campaign, divided into 4-5 sections with feedback to each section. Group size: 4-6 persons. 3000 words +/- 15% and oral group presentation.
Complete all mandatory modules.*
|
3-hour individual online exam.
Grading: A-F with A being the top grade and F being Fail.
|
Mer detaljert informasjon om eksamens- og vurderingsformer er beskrevet i emneplanene.
For gruppeeksamen gjelder følgende:
Dersom det oppstår tvil om hvorvidt en student bidrar eller har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt der det gis samme karakter til hele gruppen, skal det innhentes individuell uttalelse fra samtlige gruppemedlemmer og faglig veileder/emneansvarlig. Studieadministrasjonen kan i slike saker fatte vedtak om at besvarelsen skal ansees som ikke levert av den eller de som ikke har bidratt tilstrekkelig. Det er individuell klagerett ved eksamen. En eventuell endring av karakter etter klage vil kun gjelde for den som har klaget.
*Følgende er skrevet i studieplanen: «Hvert emne er bygget opp av ca. 3-6 moduler der hver modul er knyttet til et definerte tema eller en arbeidsperiode. Modulene inneholder læringsmateriell knyttet til temaet eller perioden og er bygget opp som en læringssti som skal føre frem til et konkret læringsutbytte».
Alle versjoner:
Årsstudium i bærekraftig entreprenørskap og innovasjon
(Kull: 2024Høst)