Årsstudium i engelsk
- Studieprogramkode:
- 4GL5ENG
- Studieprogramnavn:
- Årsstudium i engelsk
- Kull:
- 2024 Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Studiested:
- Oslo
- Studiepoeng:
- 60 poeng
- Grad:
- Årsstudium
- Oppstart:
- Høst
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om viktige språklæringsteorier og metoder for hvordan barn og unge lærer språk fra et andrespråksperspektiv
- kjenner til flerspråklighet som ressurs i språkopplæringen
- har kunnskap om og kan anvende gjeldende læreplan og pedagogiske læremidler i engelskfaget
- kjenner til didaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i engelsk språk-, litteratur og kulturkunnskap
- kjenner til didaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i engelskfaget med vekt på lesing og skriving
- har kunnskap om ulike sjangre og kjennetegn på disse
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og noen varianter av engelsk
- har detaljert kunnskap om ordforråd, grammatikk, og strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå
- kjenner til et rikt utvalg av litteratur, film og andre kulturuttrykk med vekt på tekster for barn og unge
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk, ulike kulturer og samfunnsliv i engelskspråklige land
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og selvstendig og være en god rollemodell for elevene
- kan skape et trygt læringsmiljø og bruke underveis- og sluttvurdering til å fremme læring
- kan kartlegge og vurdere grunnleggende språkferdigheter og tilpasse undervisningen til enkelteleven
- kan oppdage språkvansker, herunder lese- og skrivevansker, og legge til rette for tilpasset opplæring
- kan planlegge og bruke ulike pedagogisk ressurser og læringsarenaer i kultur og litteratur, inkludert digitale, for å fremme læring, utvikling og dybdelæring
- kan skriftlig og muntlig analysere og diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur satt i et kulturelt, historisk og samfunnsmessig perspektiv
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunn og kultur til bruk i undervisningen
- kan bruke og vurdere multimodale tekster i opplæringen
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant kunnskap og bruke et engelsk språk tilpasset elever på trinn 5-10
- kan videreutvikle egen kompetanse
- kan reflektere over eget arbeid i et profesjonsfelleskap og bidra til elevers og kollegers utvikling
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan reflektere over og møte utfordringer i skolehverdagen i tråd med etiske grunnverdier og fokus på barn og unges personlige vekst
- mestrer akademisk skriving og lesing
Studiet består av fire emner på 15 studiepoeng hver. De fire emnene omtales som moduler. Modul 1.1 og 1.2 går i høstsemesteret og utgjør til sammen Engelsk 1. Modul 2.1 og 2.2 går i vårsemesteret og utgjør til sammen Engelsk 2.
Modul 1.1 i Engelsk 1 og modul 2.1 i Engelsk 2 omhandler språkkunnskap og didaktikk. Modul 1.2 i Engelsk 1 og modul 2.2 i Engelsk 2 omhandler litteratur, kulturkunnskap og didaktikk. Modul 2.1 bygger på modul 1.1 og modul 2.2 bygger på modul 1.2.
- 4MGL5ENG101 - Engelsk 1 5-10, modul 1.1, språkkunnskap og didaktikk - 15 sp
- 4MGL5ENG102 - Engelsk 1 5-10, modul 1.2, litteratur, kulturkunnskap og didaktikk - 15 sp
- 4MGL5ENG201 - Engelsk 2 5-10, modul 2.1, språkkunnskap og didaktikk - 15 sp
- 4MGL5ENG202 - Engelsk 2 5-10, modul 2.2, litteratur, kulturkunnskap og didaktikk - 15 sp
Årsstudiet består av fire emner (omtalt som moduler) som gir både grunnleggende og videre opplæring innenfor skolefaget engelsk. Modulene gir særlig innføring i områdene:
- Engelsk språkkunnskap og didaktikk
- Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk
I modulene som omhandler engelsk språkkunnskap og didaktikk (1.1 og 2.1), vil studentene tilegne seg grunnleggende kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk på ulike måter med hovedfokus på trinn 5-10. Studentene skal lære å være gode språkmodeller i klasserommet og kunne legge til rette for både muntlige og skriftlige undervisningsopplegg tilpasset de ulike elevgrupper og alderstrinn. Det legges vekt på varierte aktiviteter og oppdaterte metoder for engelsk språkopplæring på mellom- og ungdomstrinnet.
I modulene som omhandler engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk (1.2 og 2.2), vil studentene tilegne seg grunnleggende kunnskap om litteraturens og kulturens rolle i den engelskspråklige verden med spesiell vekt på barne- og ungdomslitteratur. Studentene skal også ha kjennskap til aktuelle og sentrale samfunnsforhold i den
engelskspråklige verden. Etter å ha fullført modulene skal studentene kunne tilpasse og tilrettelegge et utvalg av engelsk barne- og ungdomslitteratur i undervisningen, både skriftlig og muntlig.
Det vil være forelesninger, gruppearbeid, individuelt arbeid, prosjektarbeid og presentasjoner. Samhandling og dialog mellom studenter, og mellom faglærere og studenter, er en forutsetning for læring og opparbeidelse av didaktisk kompetanse og språkøvelse i faget. All undervisning foregår på engelsk. Det er krav om frammøte og aktiv deltakelse. Deler av studiet kan bli samling og nettbasert. Orientering om dette vil bli gitt ved studiestart.
Studieopphold
I studiet inngår en 5 dagers studietur til Det norske studiesenteret i York. Oppholdet gir en unik mulighet for både språkøving og kulturinnsikt. Studieoppholdet er et arbeidskrav.
Arbeidskrav
I hvert emne er det obligatoriske arbeidskrav som må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg for eksamen. Se mer informasjon om arbeidskravene i de ulike emnebeskrivelsene.
I tillegg er det krav om aktiv deltagelse og 80 % frammøte i undervisning.
Avsluttende vurdering for alle moduler
Studiet har både skriftlige og muntlige eksamensformer. Eksamensform for de enkelte emner fremgår i emnebeskrivelsene.
Alle versjoner:
Årsstudium i engelsk (Kull: 2024Høst)